Gå til innhold

Katta mi tåler ikke mat lenger):


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tunsfisk er helt ok som snacks til katten, men det er IKKE å anbefale å bruke som daglig for.

De kan få en alvorlig form form nyrestein som kan få fatale følger.

Tunfisk er også svært rikt på tungmetaller i forhold til det meste annet, den er tross alt svært høyt oppe i næringskjeden.

Eg har gitt katten min tunfisk i vatten på hermetikboks hver dag nå i noen måneder, burde eg finne noe annet til katten då om det ikke er bra for katter?

Lenke til kommentar

Som snacks er den ok, ikke som fast mat :)

Jeg gjorde det selv helt til en bekjent som er dyrehage nevnte det.

Katten elsker tunfisk, men det gikk seg til :)

 

Ble bedre i pelsen og mindre "følsom" for klapping.

Fikk det forklart ved at det er veldig mye salt i den tunfisken og det kan få katten til å få betennelse under huden.

 

Etter et par måneder tror jeg ikke det er blitt noe farlig , men best å gå over til noe annet som den vanlige føden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Katte pleier ofte å kaste opp. Ofte eller sjeldent. Kattene får mye hår i magesekken, og det samme med gress, som kommer opp igjen uten at jef vet en forklaring på det.

Da jeg hadde en katt spiste ikke katten min mye tørrfor. Den spiste tunfisk på boks, wiskas og fisk som bestefaren min fisket. Katten min ble 18 år ♥

Gir du bare katten din tørrfor?

Prøv å gi den noe jeg har nevt over.

Endret av JegErPåInternett765
Lenke til kommentar

Katte pleier ofte å kaste opp. Ofte eller sjeldent. Kattene får mye hår i magesekken, og det samme med gress, som kommer opp igjen uten at jef vet en forklaring på det.

Da jeg hadde en katt spiste ikke katten min mye tørrfor. Den spiste tunfisk på boks, wiskas og fisk som bestefaren min fisket. Katten min ble 18 år ♥

Gir du bare katten din tørrfor?

Prøv å gi den noe jeg har nevt over.

Katten min har nesten ikke mer tenner igjen, så den sluttet å spise tørrfor for lenge siden. Nå er det for det meste tunfisk og annen bløt kattemat.

Lenke til kommentar

 

Katte pleier ofte å kaste opp. Ofte eller sjeldent. Kattene får mye hår i magesekken, og det samme med gress, som kommer opp igjen uten at jef vet en forklaring på det.

Da jeg hadde en katt spiste ikke katten min mye tørrfor. Den spiste tunfisk på boks, wiskas og fisk som bestefaren min fisket. Katten min ble 18 år ♥

Gir du bare katten din tørrfor?

Prøv å gi den noe jeg har nevt over.

Katten min har nesten ikke mer tenner igjen, så den sluttet å spise tørrfor for lenge siden. Nå er det for det meste tunfisk og annen bløt kattemat.

 

Nææh dakar ah... :hm: ...hvorfor???

 

 

JegErPåInternett765 - Jeg har skrevet endel om hva jeg gir den litt lengre oppe og på forrige side.

Jeg gir dem litt sei-filet en gang i mellom, men jeg vet at det er kun "Han" som klarer å holde det nede. Hun kaster opp absolutt alt bortsett fra Specific Digestive Support i løpet av 5-10 min.

Jeg tenker, jaja, hun koser seg med sei-filet og det smaker sikkert godt. kanskje hun kaster opp en hårball eller 2 i samme slengen, det ville bare være sunt for ho.

Hun er ikke plaget av dette, er i storform bare 3sekunder etter hun har kastet opp og forstår ikke sammenhengen mellom det å spise, og det at hun kaster opp etterpå....og "Han" skal jo ikke lide fordi hun ikke tåler maten, vanskelig å styre det slik at hun ikke spiser annet når jeg setter frem mat..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har du prøvd og gi dem kattegress? (Om de ikke er utekatter og kan regulere det selv) kan hende dem bare trenger å få regulere magen :)

Prøvde lese, men så ikke om du hadde sjekket det? :)

 

De har fri flyt på gress :)

Chip-katteluke i verandadøra, rett ut i friheten :)

 

Jeg har ikke prøvd noe mer jeg, på å gi den annen mat...det er så trøttsomt å komme hjem til spy-kaker i sofaer og på tepper...sist gang spydde ho rett ned i et spindelvel av data-kabler og ledninger..det var et mareritt å få gjort rent...stakars lille pusen... :hm:

Har som sagt nå prøvd 6-7 forskjellige tørrfor som alle kommer opp igjen 10 minutter senere...sei-fileter glir ned men kommer opp igjen det også...

 

Jeg må bare satse på at de ikke slutter å produsere Specific Digestive Support...om det skjer, da vet jeg ikke... :huh:

Lenke til kommentar

Det må være noe i veien med katta. Det der er ikke normalt.

 

Uansett skal fisk kokes.

Dyrlegen sier det ikke er noe "farlig", men ja, klart jeg har tenkt det samme...

 

om jeg hadde kasta opp alt jeg spiste, bortsett fra kjøttkaker, så hadde jeg tenkt det samme...

 

men jeg har gjort det jeg kan...ikke bare snakket med dyrlegen men også fysisk hatt henne med ned for sjekk (ved siden av vanlig årlig kontroll m/vaksiner osv)...det værste er at hun er et par gram overvektig, jeg synes ikke det selv men de sier så....og hun er meget glad og lykkelig, aldri rastløs eller urolig og maler og ruller rundt så fort jeg nærmer meg.....bror hennes gir ho en omgang julig innimellom, men det er det..

 

Dyrlegen sier at det er mange katter "hos dem" som kun tåler dette foret....

 

jeg vet ikke...føler at jeg ikke får gjort noe mer med saken... :huh:

Lenke til kommentar

Uansett skal fisk kokes.

Hva er begrunnelsen for dette?

Så man skal være sikker på at beina i fisken får en konsistens som gjør at de kan sette seg fast?

Eller bare fordi noen tror det er lurt?

 

Jeg har ikke katt selv, men to hunder som får rå fisk til mat flere ganger i uka.. Som regel hel med skinn og bein på plass, selv hodet spiser de. Fisken er alltid sløyet, så innvollene er borte.

Lenke til kommentar

 

Uansett skal fisk kokes.

Hva er begrunnelsen for dette?

Så man skal være sikker på at beina i fisken får en konsistens som gjør at de kan sette seg fast?

Eller bare fordi noen tror det er lurt?

 

Det har ihvertfall ingenting med beina å gjøre.

 

Litt googling viser at ernæringsmessig gjelder det kun for enkelter fiskearter: http://www.dyrebar.no/artikkel/raa-eller-kokt-fisk-til-katt-21491493

 

I tillegg mener noen at fisken bør kokes for å drepe innvollsorm. Det er tvilsomt om innvollsorm fra fisk går på katter, men det ser så heslig ut at jeg ville fått dårlig samvittighet av å gi noe sånt til et tamt dyr.

Lenke til kommentar

Hva gjelder beina vil det jo være en fordel at de ikke er varmebehandlet, da varmebehandlede bein altså har en annen struktur enn ikke-varmebehandlede..

De blir rett og slett hardere og sprøere, og kan sette seg fast i systemet..

 

Skriveriene på dyrebar synes å komme fra en som er glad i tørrfôr.

 

Pussig at han glemmer å signere med tittelen sin..

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-7WVSGN

Det jeg gjør med min katt er å gi 2 skje med maxcat (bløtfor) om morgen og kvelden, jeg har alltid tørrfor klart til katta uansett tid, rent vann får hun hver dag :)

Endret av Slettet-7WVSGN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...