Gå til innhold

Katta mi tåler ikke mat lenger):


Anbefalte innlegg

Har to katter på 4år, den ene sterilisert og den andre kastrert.

Har hittils kjøpt kjempedyrt for hos vetrinær, Spesific Crystal prevention, og kattene har kost seg med dette de siste åra.

 

For en måneds tid siden begynte jentepusen å kaste opp, 3-4 ganger om dagen. Det kunne så gå flere dager uten problemer inntil hun igjen begynte å kaste opp.

Dette er jo ikke så unormalt, jeg kunne noen ganger se litt pels eller et gress-stå i oppkastet..

 

men det bare fortsatte.

 

Tok katta til dyrlegen og de ville jeg skulle prøve Spesific Digestive Support som kun fåes kjøpt i små sekker og som er enda dyrere enn det gamle foret.

Dette fungerte!!

Etter en ukes tid prøvde jeg å sette frem det gamle foret igjen, og etter 10minutter begynte hun å kaste opp igjen..kastet det..

 

her om dagen var jeg rimelig blakk og testet vanlig tørrfor, kjøpt i kolonialbutikk for en brøkdel av hva vetrinærforet koster..

10minutter senere...oppkast..

 

Er det noe jeg kan gjøre? kan det virkelig være slik at Digestive Support er det absolutt eneste hun kan spise, og er jeg nå låst til å kjøpe det dyreste foret i verden for at hun skal få i seg mat??

 

Hva om hun plutselig ikke tåler dette heller da?

 

Setter stor pris på hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å gi katten annet en tørrfor hele tiden?

Jeg gir mine (14 og 5) Roal Canin tørrfor (selges hos plantasjen) og filet (sei og torsk i blokker, rundt 20kr stk, rema sine er best).

 

De får litt annet også en gang i blant, men i all hovedsak spiser de fisk.

Godt for pels, kropp og øyne :)


http://www.nationen.no/tunmedia/test-av-kattemat-spiser-katten-din-seg-syk/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine gjør det samme med boksmat,eneste de spiser av de er en med tunfisk i (små pakker), sheba?

Men hadde du prøvd andre typer tørrfor , f.eks en av de i testen over)?

 

av bløtfor har jeg prøvd de fleste merker, også Sheba. Det er lenge siden sist. Etter utallige forsøk med forskjellige merker gadd jeg ikke bruke mere penger på dette. Veterinæren sa også at dette ikke gjorde noe, at det egentlig bare var bra at de spiste kun tørrfor fordi bløtforet inneholder opp til 80% vann, og dette kan føre til urinveisinfeksjoner.

Jeg har derfor kun fortsatt med tørrfor.

 

Jeg har ikke prøvd så mange forskjellige tørrfor merker. Royal Canin crystal prevention gikk ut husker jeg, og jeg har i over 3 år brukt Spesific crystal prevention - kattene har kosa seg med dette, inntil hun (Katte) ikke tålte det lenger. Det er jo litt rart at de plutselig slutter å tåle maten de har fått i flere år, uten unntak? :hm:

 

Jeg skal høre med veterinæren hvor jeg får tak i enten Hill`s eller Eukanuba, de selger det ikke.

 

Kanskje det er et nettsted som gir ut gratisprøver??

Lenke til kommentar

Har selv en katt på 18 år (blir 19 til sommeren), den pleier å kaste opp

18år!? Fantastisk! :)

 

Ja det er ikke uvanlig med oppkast en gang i mellom. De trenger å få hostet opp fjær og musehaler en gang iblant...men dette er så veldig markant, 10min etter å ha spist tørrforet sitt som hun har fått i flere år.

 

Jeg har ikke testet mye forskjellig for da dette ikke har vært nødvendig, men en ting som er sikkert er at om jeg nå "prøver" med en skål av det gode gamle vil hun kaste opp etter 10 min.

Jeg har egentlig ikke noe i mot å fortsette å gi de Digestive Support på annen måte enn at det er vanvittig dyrt og selges kun i små sekker.

Det jeg derimot er opptatt av er å være litt forut i tid, hva skjer om hun begynner å kaste opp dette også tenker jeg...da er faren der for at vetrinær ønsker full dialyse osv....og da får virkelig tusenlappene ben å gå på :hm: ...

 

Jeg har fått tips om at dette kan være tegn på Ringorm og at det kan være lurt å gi dem en ringormskur. De fikk vaksine og markekur for bare et par uker siden. Er markekur og ringormskur det samme?

 

Edit: Jeg har bursdag idag og takker for alle svar, som har vært meget gode, og feirer det med en +1 til dere alle :w00t:

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Done! :)

 

Har forøvrig fått kattene til å spise sei(!!) Dette hadde jeg egentlig gitt opp for lenge siden da de etter utallige forsøk på forskjellig mat har nektet å spise noe annet enn tørrfor.

kjøpte et par sei-fileter og det glir ned, det er meget positivt :) :) :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Josera ihvertfall og syns foret er bedre enn RC og Hills. Pusene har fått mye finere pels, feit pus har gått ned og flasser ikke lenger (han er svart på ryggen og pleide å være dekket av flass) og bittelille pus gikk litt opp i vekt :) Veterinæren roser meg for tilstanden deres, og der mener jeg at foret har veldig mye å si.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Katta kaster fremdeles opp.

Ikke så ille som før, gjennomsnittelig en gang om dagen og det er ikke lenger selve maten som kommer opp men kun "bløtt". Noen ganger litt rød-skjær i oppkastet men som regel er det helt blankt/gjennomsiktig.

 

Begge kattene spiser fremdeles sei fra tid til annet og Digestive Support som tørrfor.

 

Jeg var nok en gang hos dyrlegen og tok opp problemet - de var ikke spesielt bekymret så lenge katten ikke viser antydning til å lide på noen måte. Det gjør den heller ikke, snarere tvert imot - Hun blir bare mer og mer kosete og virker utrolig fornøyd :)

Jeg fikk da 4 forskjellige prøveposer av forskjellige Specific typer, men de virket alle å forverre situasjonen ved at knærtene kom opp igjen med en gang etterfulgt av et par våte pytter rundt om i huset..

 

Hmm..

Lenke til kommentar
Kanskje katten "overspiser" og kaster opp litt igjen.

 

Ja tørrforet står bestandig fremme, det har det gjort i 4-5år.

Har tenkt på det, men det har ikke virket som om de har spist for mye - når skåla blir fyllt opp med råke varer dette gjerne et par dager før jeg må fylle på igjen og ingen av kattene er fjukke.

 

Har sendt hendvendelse til Nettdyret.no nu, spurt om å få smaksprøver, går ut ifra at det er "Sensicat" jeg skal ha, men måtte spørre dem om dette foret også er ok for hannkatta mi som ikke har mageproblemer. Han kommer jo til å forsyne seg her han også :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hva med å gi katten annet en tørrfor hele tiden?

 

 

Joa..

Har prøvd med jevne mellomrom å gi dem div. bløtfor, også fisk som du nevner her, men de rører det ikke..ingen av de..

De gangene de har fått boks-bløtfor slikker de i seg all gele`n og lar resten ligge og stinke.. :hm:

 

Har prøvd med sei og torsk i blokk som de selger på rema, min katt er ikke så glad i det heller, men han elsker Tunfisk i vatten på hermetik boks som selges til 3 kr på rema. Katten får 1 boks om dagen og den spiser helre fisken en tørrforet.

Men kanske det er som AllFather sier att den overspiser litt, spyr den opp allt eller bare litt?

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å gi katten annet en tørrfor hele tiden?

 

 

Joa..

Har prøvd med jevne mellomrom å gi dem div. bløtfor, også fisk som du nevner her, men de rører det ikke..ingen av de..

De gangene de har fått boks-bløtfor slikker de i seg all gele`n og lar resten ligge og stinke.. :hm:

 

Har prøvd med sei og torsk i blokk som de selger på rema, min katt er ikke så glad i det heller, men han elsker Tunfisk i vatten på hermetik boks som selges til 3 kr på rema. Katten får 1 boks om dagen og den spiser helre fisken en tørrforet.

Men kanske det er som AllFather sier att den overspiser litt, spyr den opp allt eller bare litt?

 

Skal prøve litt tunfisk og jeg, nå som jeg har fått de til å spise sei tar de kanskje dette også.

 

Josera ble oppkast umiddelbart.

 

Så fort jeg setter fram Specific Digestive Support går det over. merkelig at det skal ha så mye å si og at det skal gå så fort..?

 

Jeg tror ikke hun overspiser, men jeg skal ikke banne på det heller. Har hatt dem i 4 år nå og det har alltid vært mat i skåla dems og det er rart om hun overspiser alt, bortsett fra Specific. De er vane med å alltid ha mat tilgjengelig og jeg synes en liten matskål varer veldig lenge, de spiser ikke mye og er ikke overvektige noen av de.

 

oppkastet varierer, alt i fra en ruke med ufordøyde knærter til små vannpytter i forskjellige farger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...