Kjeven Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 I september skal jeg være i Amman, så jeg sitter og ser på mulighetene for å feriere litt i nabolandene rundt i juli og august. I den forbindelse har jeg lekt med tanken på å besøke Saudi-Arabia. Ideen er å ta fly til Riyadh, kanskje utforske østdelen av landet og, hvis mulig, besøke Qatar og/eller Bahrain. Deretter ta fly til Jeddah, muligens utforske sørkysten, før jeg tar buss oppover mot Jordan, via nabateer-ruinene ved Mada'in Saleh. Problemet her er visum, hvor Saudi-Arabia er beryktet for å være et ekstremt vanskelig, om ikke det vanskeligste, landet å komme inn i. Turistvisum er, såvidt jeg har skjønt, i praksis umulig å få tak i, med mindre man er i en gruppe på flere, som bestiler en organisert tur av et statlig saudiarabisk turselskap. Slike turer er ofte dyre og gir veldig lite rom for selvstendig utforsking av et område. Altså sitter man igjen med businessvisum/forretningsvisum, hvor man må ha en sponsor i Saudi-Arabia som oppfyller visse krav og som kan gå god for deg. Noen som vet hvordan man går fram for å finne en slik sponsor, om det i det hele tatt er mulig for en privatperson? I den grad det er noen tvil så har jeg ingen "gyldig grunn" (utenom turisme) til å besøke landet. Hvis noen faktisk har klart å komme seg inn i landet som turist, så er jeg veldig interessert i å høre hvordan dere gikk fram. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Høres ut som en spennende tur i alle fall. Ikke et vanlig feriemål akkurat, men det er jo ofte det mest interessante feriene man får, selv om Saudi-Arabia og noen av de rike oljelandene er ganske sjeleløse land i min bok. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Selv forretningsvisum til Saudi-Arabia er et vanvittig styr; riktignok går det i orden for den som har rett dokumantasjon og legitim begrunnelse, men det er likevel en svært tidkrevende prosess. Klarer ikke se for meg – og har aldri hørt om – «invitasjonsbyråer» på linje med det som finnes for invitasjoner til blant annet Russland, der en hotellreservasjon eller noen dollar i en nettbutikk løser problemet. Jeg tror ikke jeg ville prøvd meg på noe annet enn en velorganisert pakketur her, med alle de begrensninger det innebærer. Hva med en tur til Israel eller Egypt, kanskje også Libanon? Muligens allerede på planen. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Høres ut som en spennende tur i alle fall. Ikke et vanlig feriemål akkurat, men det er jo ofte det mest interessante feriene man får, selv om Saudi-Arabia og noen av de rike oljelandene er ganske sjeleløse land i min bok. Hele Saudi slår meg som et ganske kjedelig sted egentlig, er bare Mada'in Saleh jeg var ordentlig lyst til å se, men hvis man først skulle få visum til landet, så må man jo se seg litt rundt.. Som du sier, er ofte da man får de mest interessante feriene! Selv forretningsvisum til Saudi-Arabia er et vanvittig styr; riktignok går det i orden for den som har rett dokumantasjon og legitim begrunnelse, men det er likevel en svært tidkrevende prosess. Klarer ikke se for meg – og har aldri hørt om – «invitasjonsbyråer» på linje med det som finnes for invitasjoner til blant annet Russland, der en hotellreservasjon eller noen dollar i en nettbutikk løser problemet. Jeg tror ikke jeg ville prøvd meg på noe annet enn en velorganisert pakketur her, med alle de begrensninger det innebærer. Hva med en tur til Israel eller Egypt, kanskje også Libanon? Muligens allerede på planen. Er klar over at det er et salig styr å få tak i visum, selv med alt i orden. Det er derfor jeg ser på det nå, slik at jeg har nok tid til å ordne det hvis det, ved et mirakel, skulle vise seg mulig å få tak i. Israel og Palestina står allerede på agendaen, og Libanon kom jeg nettopp hjem fra. Egypt synes jeg ikke haster så voldsomt med tanke på situasjonen der nede, men takker for innspill! Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Har vært i Saudi (Kobar og nordover) på jobb og ser ikke helt hva en skal der som turist. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Har vært i Saudi (Kobar og nordover) på jobb og ser ikke helt hva en skal der som turist. Khobar er jo ikke den mest interessante byen da. Som sagt over, så er det ikke så mye jeg vil se i landet, men hvis man først skulle komme seg inn, så må man jo benytte sjansen. Regner med du jobbet med olje? Siden du har vært der, så har du vel ikke tilfeldigvis noen tips til hvordan vanlige folk kan komme seg inn også? Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Har vært i Saudi (Kobar og nordover) på jobb og ser ikke helt hva en skal der som turist. Khobar er jo ikke den mest interessante byen da. Som sagt over, så er det ikke så mye jeg vil se i landet, men hvis man først skulle komme seg inn, så må man jo benytte sjansen. Regner med du jobbet med olje? Siden du har vært der, så har du vel ikke tilfeldigvis noen tips til hvordan vanlige folk kan komme seg inn også? Det var det selskapets dedikerte i landet som tok seg av. Alt jeg hadde å gjøre var å levere passet, som tilbrakte to-tre uker i Stockholm. Og ja det er oljerelatert, men dette var ikke direkte for et oljeselskap. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Må vel ha en sponsor for å besøke landet. Eneste mulighet som turist blir da en pakketur. Skulle gjerne ha besøkt Mekka, men det er helt utenfor rekkevidde for en ikke-muslim. De har i hvert fall noen flotte veier - og veldig billig bensin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå