Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kontoplan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Debetkort trekker penger fra kontoen din. Hvis det ikke er penger på kontoen kan du ikke betale. Kredittkort fungerer slik at når du betaler med kortet trekkes penger fra banken, også får du en månedlig faktura. Du kan altså betale selv om du ikke har penger på konto. Kredittkort har høy rente og er generelt sett et lite gunstig valg.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenkte på hvilket konto jeg skal føre disse inntektene og utgiftene på.

Vi har bl.a

Inntekter:

- Medlemskontingent

- Varetellinger

- Donasjon/støtte fra medlemmer

- Offentlig/statlig støtte

- Salgsinntekter

Utgifter:

- Leie av lokal

- Flybilletter

- Honorar

- Brosjyrer

- Bensin

- Markedsføring

Hvilket debet og kredit kontoer blir det her? Fins det noen standard kontoplan som man kan følge? :hmm:

Lenke til kommentar

Hva er debet og kredit konti ? Jeg kjenner bare til konti som tilhører regnskap, og disse har alle en debit- og en kredit-side.

Og et bedre spørsmål er: Hvem eller hva er det som skal gjennomføre det gitte prosjektet ? Jeg formoder at det er en oppdiktet gjenstand, men er det et firma, en organisasjon, en stiftelse, eller hva ?

(Forøvrig finnes det en norsk standard som beskriver nettopp en kontoplan - men i hvilken grad det er relevant, fremgår ikke av dine noe mangelfulle opplysninger. F.eks nevner du ikke hva slags skole du går, og det er faktisk litt forskjell på hva man forventer i ungdomsskolen kontra BI.)

Lenke til kommentar

Vi vurderer å kjøpe Visma eAccounting regnskapssystem. Under bilagsregistrering skal alle inntekter og utgifter føres på forskjellige kontoer, og spørsmålet er hvilket kontoer!

Det er en nyoppstartet forening med rundt 80 medlemmer. Nylig gjennomførte vi et prosjekt og regnskapet må derfor bokføres.. tenkte på å få dette gjort av en regnskapsfører, men det er jo så dyrt! Vi har ikke råd til å legge ut for det.. Selv er jeg er første års student ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, linje Regnskap og revisjon. :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...