<unknown> Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Heii, Trenger hjelp med å sette opp en kontoplan for et prosjekt. Skjønner meg ikke helt på debet og kredit Noen som kan hjelpe??? pleazzz det haster litt Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Debetkort trekker penger fra kontoen din. Hvis det ikke er penger på kontoen kan du ikke betale. Kredittkort fungerer slik at når du betaler med kortet trekkes penger fra banken, også får du en månedlig faktura. Du kan altså betale selv om du ikke har penger på konto. Kredittkort har høy rente og er generelt sett et lite gunstig valg. Lenke til kommentar
<unknown> Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2014 Nei, jeg tenkte på hvilket konto jeg skal føre disse inntektene og utgiftene på. Vi har bl.a Inntekter: - Medlemskontingent - Varetellinger - Donasjon/støtte fra medlemmer - Offentlig/statlig støtte - Salgsinntekter Utgifter: - Leie av lokal - Flybilletter - Honorar - Brosjyrer - Bensin - Markedsføring Hvilket debet og kredit kontoer blir det her? Fins det noen standard kontoplan som man kan følge? Lenke til kommentar
( ) Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Hva er debet og kredit konti ? Jeg kjenner bare til konti som tilhører regnskap, og disse har alle en debit- og en kredit-side. Og et bedre spørsmål er: Hvem eller hva er det som skal gjennomføre det gitte prosjektet ? Jeg formoder at det er en oppdiktet gjenstand, men er det et firma, en organisasjon, en stiftelse, eller hva ? (Forøvrig finnes det en norsk standard som beskriver nettopp en kontoplan - men i hvilken grad det er relevant, fremgår ikke av dine noe mangelfulle opplysninger. F.eks nevner du ikke hva slags skole du går, og det er faktisk litt forskjell på hva man forventer i ungdomsskolen kontra BI.) Lenke til kommentar
<unknown> Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2014 Vi vurderer å kjøpe Visma eAccounting regnskapssystem. Under bilagsregistrering skal alle inntekter og utgifter føres på forskjellige kontoer, og spørsmålet er hvilket kontoer! Det er en nyoppstartet forening med rundt 80 medlemmer. Nylig gjennomførte vi et prosjekt og regnskapet må derfor bokføres.. tenkte på å få dette gjort av en regnskapsfører, men det er jo så dyrt! Vi har ikke råd til å legge ut for det.. Selv er jeg er første års student ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, linje Regnskap og revisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå