dagfaune Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Hei ! Det oppgis at det ikke er mulig å sortere om en har låst celler. Jeg har laget en tabell hvor enkelte av kolonnene inneholder formler som jeg ikke vil risikere bli overskrevet (det er flere brukere med ulik Excel-erfaring). Men sorteringsfunksjonen (med å benytte pilknappene øverst) er viktig for oss, noe som etter sigende ikke lar seg kombinere med låsing celler. Andre måter å sikre utilsiktet overskriving/slette av formlene og samtidig gjøre sortering enkelt for brukerne? Tips? Endret 14. februar 2014 av dagfaune Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 En litt knotete løsning ville være å lage en macro som kopierer data fra arket du har låste celler i(ark1), til et annet ark(ark2), der man kan sortere. I tilfelle bruker sletter/modifiserer noe i ark2, er det bare å kjøre macro'en på nytt og dataene gjenopprettes fra de låste cellene i ark1. Jeg kom ikke på noe bedre løsning, men jeg har aldri hatt problemstillingen. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Skal man inkludere makroer, så kan man likegodt gjøre det slik at denne først låser opp regnearket, sorterer dataene og deretter låser arket igjen. 1 Lenke til kommentar
dagfaune Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2014 Jeg tenker at... Om en ikke låser disse cellene kan en 'disable' museklikk når pekeren er over de aktuelle cellene. Lenke til kommentar
totto222 Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 I begynnelsen av makroen: ActiveSheet.Unprotect i slutten av makroen f.eks: ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True Dette løste problemet for meg, har brukt det hundrevis av ganger,... med mindre makroen stopper pga feil, får ingen gjort noe med de låste cellene mens makroen går... Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Bare for å hive inn en alternativ ide: En makro som gjeninsetter riktig formel hvis noen prøver å overskrive eller slette den, og beholde arket ubeskyttet. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå