Gå til innhold

Hvilket nettbrett bør jeg gå for? (android)


tomacro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Galaxy Tab Pro 8.4, eller Galaxy Note 10.1 2014?

 

Begge kjører på Snapdragon 800, har en 1600x2560 skjerm som etter hva jeg har lest skal være ganske god på farger. Note modellen har en veldig nyttig penn hvis det er noe du er ute etter å kunne bruke. Skal du ha et minus så er det vel at de kjører Samsung sin software, men ellers er begge knallgode nettbrett.

Lenke til kommentar

Galaxy Tab Pro 8.4, eller Galaxy Note 10.1 2014?

 

Begge kjører på Snapdragon 800, har en 1600x2560 skjerm som etter hva jeg har lest skal være ganske god på farger. Note modellen har en veldig nyttig penn hvis det er noe du er ute etter å kunne bruke. Skal du ha et minus så er det vel at de kjører Samsung sin software, men ellers er begge knallgode nettbrett.

takk for raskt svar.

 

Det Galaxy Note 10.1 du referer til er det nye for rundt 5500 stemmer det?

Har du testet det fysisk?

Det virker litt tynnere enn fjorårets utgave av Galaxy note 10.1?

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kanskje du har tenkt litt på hvor stort nettbrettet skal være? Ser du for deg en 7" eller 10", eller noe imellom? Andre krav? HDMI, USB, SD-kort, eller annet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Her er en liste over de som har HDMI, bør absolutt dobbeltsjekkes med produsentenes nettsider: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s161730944&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista . Det er ikke vanlig HDMI, men den lille, så du trenger en kabel med liten og vanlig HDMI (noe slikt;: http://www.clasohlson.com/no/HDMI-kabel,-svart/Pr382048000) eller en overgang fra den lille til vanlig, noe slikt: http://www.clasohlson.com/no/HDMI-adapter/38-4174

 

Det er alltid upraktisk med ledninger og overganger, så dersom du ofte skal koble brettet til TV, bør du se på en trådløs løsning, Jeg kjøpte først en Logitech AV-stand til iPad, den har utgang for TV med kabel. Dette ble så upraktisk at jeg raskt gitt over til å bruke iPad med AirPlay til Apple-TV. Slik kan jeg enkelt og trådløst få HBO på TVen. Ikke tenk på dette dersom du har et annet bruksområde for din tablet. Jeg har også et par Android-tablets, men har ikke funnet noen enkel og god løsning for trådløs overføring til TV for disse.

 

Trenger du med 3/4G? Jeg kjøper mine tablets uten, og bruker internettdeling fra mobilen. Dersom du tenker å bruke datatrafikk hele tiden, er nok 3/4G en bedre løsning, men det drar opp prisen en del.

 

For min egen del: Skulle jeg kjøpt noe i denne prisklassen, ville jeg gått for iPad Air. Dersom jeg måtte velge Android, ville jeg sett på Sony Xperia Tablet Z.

Lenke til kommentar

Jeg har en Galaxy Note 10.1 2014 edition og skjermen er sylskarp. Pennen fungerer veldig bra til f.eks tegning, og til å gjøre notater hvis man vil det.

 

Jeg har ikke funnet noen på svært gode tegne-apper som er litt irriterende. De er enten laggy, eller mangler litt features, eller er utrolig klønete å bruke. Den medfølgende tegne-appen er intuitiv og kjapp, men den mangler litt tegneverktøy. Det er f.eks ikke noe pensler som minner om oljemaling/vannmaling.

 

Jeg kjøpte den for å lese pdf-er, og tekst ser virkelig bra ut på skjermen, men, den er smalere enn A4. Mao må du zoome litt inn for å få utnyttet hele skjermen. Det går stort sett greit på A4, men hvis pdf-en er i letter (amerikansk format), så er de enda bredere. En iPad hadde kanskje vært et bedre valg. Jeg bruker aldiko til å lese pdf-er, og den er ihvertfall smart nok til å huske zoom-nivået hvis man bruker volum-tastene til å bla. Alternativet er å bruket et program som kutter litt i margene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg ville sterkt vurdert en Google Nexus 7 og Google Chromecast.

 

...iallfall Chromecast, om du skal streame ting og tang til TVen.

Nå har TS sagt at h*n tenker på en tablet som er ca 10", og da er vel Nexus 7" utelukket.

Lenke til kommentar

For å svare litt bedre nå som jeg har tid:

 

Ønsker jeg har til mitt nettbrett.

- størrelse på rundt 10, ettersom jeg synes 7-8 blir for lite i mine øyne. Da kan jeg like gjerne ha en tlf på 5 mener nå jeg.

- android ( blitt en vane for meg å bruke andorid/Samsung sine produkter)
- god batteritid
- rask å bruke/ god feeling med touch skjermen

- gjerne usb/hdmi inngang, men ikke et must

-3/4g hadde vært fint, men som folk er inne på kanskje ikke dette trengs? om jeg kan få wifi hotspot via tlf.
Fordelen er dog at jeg er en del i utlandet og kan putte et annet type simkort i nettbrettet for å ikke bruke norske kortet mitt.
Men kanskje sparer jeg rundt 2000 kroner av å ikke ha simkort tjenesten?

Jeg har har chromecast, men må innrømme jeg ikke lot meg imponere det helt store av det
Noen andre forslag til å streame ting over på pcen? uten kabel?

 

Kanskje fins det andre mye bedre nettbrett enn det nye Samsung Galaxy sin note jeg har sett meg ut ved første øyekast, men frister lite å gå over til apple helt plutselig nå egentlig.



Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan noen fortelle meg hvem andre muligheter man har for å se film via android nettbrett utenom Google chromecast?

Jeg forsøkte meg på å sette opp DLNA for dette via en BluRay-spiller, men forstod etter noen timer frem og tilbake at dette ikke er mulig. Var også innom nærmeste Elkjøp, de ville selge meg en boks fra Samsung, AllShare Cast Dongle, http://www.samsung.com/no/consumer/mobile/mobilephones/accessories/EAD-T10EDEGSTD?subsubtype=multimedia-and-general , med da jeg sjekket specs på denne så jeg at mine Galaxy Tabs ikke var støttet.

 

Dette er veldig mye enklere med Apple-TV og bruk av iPhone/iPod (touch)/iPad, vi bruker det mye for å se på HBO (som ikke har app i Apple-TV enda). Jeg har foreløpig gitt opp å få dette til trådløst fra Android.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

 

Kan noen fortelle meg hvem andre muligheter man har for å se film via android nettbrett utenom Google chromecast?

Jeg forsøkte meg på å sette opp DLNA for dette via en BluRay-spiller, men forstod etter noen timer frem og tilbake at dette ikke er mulig. Var også innom nærmeste Elkjøp, de ville selge meg en boks fra Samsung, AllShare Cast Dongle, http://www.samsung.com/no/consumer/mobile/mobilephones/accessories/EAD-T10EDEGSTD?subsubtype=multimedia-and-general , med da jeg sjekket specs på denne så jeg at mine Galaxy Tabs ikke var støttet.

 

Dette er veldig mye enklere med Apple-TV og bruk av iPhone/iPod (touch)/iPad, vi bruker det mye for å se på HBO (som ikke har app i Apple-TV enda). Jeg har foreløpig gitt opp å få dette til trådløst fra Android.

 

takk for svar

 

så det du sier er at egentlig e det kun apple tv som leverer et produkt som faktisk fungerer på en god måte?

Jeg har aldri vært bort i apple tv, men hvordan er delayen /eventuelt lag i forhold til å overføre signaler fra en pad til en slik box.

Jeg vil tro at den henger litt igjen?

 

 

Jeg var innom Elkjøp selv akkurat nå og jeg så litt på ipad air og mini

og det virket som veldig fine og elegante nettbrett det også

Spørsmålet er om jeg har blitt for vant til android at jeg kanskje ikke vil trives så godt med apple sitt produkt?

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Spørsmålet er om jeg har blitt for vant til android at jeg kanskje ikke vil trives så godt med apple sitt produkt?

 

Jeg har nettbrett både med iOS og Android, flere av hver, og har ikke noe problem med å veksle mellom dem.

 

Dersom jeg måtte velge et av dem, ville jeg valgt iOS. Hovedgrunnene er at iOS oppleves som mer stabilt, at produktene fra Apple gir godt inntrykk under bruk, og at Apple har god support (basert på egen erfaring så langt). I tillegg er Apple flinke å holde nye versjoner av OS tilgjengelig for gammel HW (iOS 7.x funker både på iPad 2 og iPhone 4), mens selv helt nye Android-tablets kommer med gammel versjon, uten oppgraderingsmulighet. Brukervennligheten "out of the box" er bedre på iOS, men når man har satt nettbrettene opp slik man ønsker det, fungerer begge bra.

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er om jeg har blitt for vant til android at jeg kanskje ikke vil trives så godt med apple sitt produkt?

 

Jeg har nettbrett både med iOS og Android, flere av hver, og har ikke noe problem med å veksle mellom dem.

 

Dersom jeg måtte velge et av dem, ville jeg valgt iOS. Hovedgrunnene er at iOS oppleves som mer stabilt, at produktene fra Apple gir godt inntrykk under bruk, og at Apple har god support (basert på egen erfaring så langt). I tillegg er Apple flinke å holde nye versjoner av OS tilgjengelig for gammel HW (iOS 7.x funker både på iPad 2 og iPhone 4), mens selv helt nye Android-tablets kommer med gammel versjon, uten oppgraderingsmulighet. Brukervennligheten "out of the box" er bedre på iOS, men når man har satt nettbrettene opp slik man ønsker det, fungerer begge bra.

 

takk for svar.

Jeg fristes mer og mer av å prøve meg med IOS nå , rett og slett fordi det virker å være et større marked på apps og det faktum at de har apple tv når jeg har tenkt å bruke det en del til ås se film.

 

Fins det en side på nettet hvor man kan sjekke ut hvem apps apple har til nettbrett?

Prøvd å finne det over nettet, men fant det ikke dessverre

vil bare se om det dekker alle mine behov

I tillegg ville jeg spørre hvordan det er om jeg overfører en film + tekst til filmen i en mappe på i paden vil den da lese av teksten på samme måte som på android du som er litt inn i dette?

Endret av tomacro
Lenke til kommentar

Enkleste måte å søke i apps uten å ha en iOS-dings er vel:

- å lage deg en Apple-ID dersom du ikke har dette fra før: https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/MyAppleId.woa/wa/createAppleId?localang=no_NO

- installere iTunes på en PC/Mac: http://www.apple.com/no/itunes/

Takk for svar.

Skal sjekke mer i morgen ,men er virkelig dette samme nettbrett til så stor prisforskjell?

http://www.expert.no/nettbrett/samsunggalaxynote1014g16gbblack/p/10973/

http://www.elkjop.no/product/data/nettbrett/SMP6050ZKANEE/samsung-galaxy-note-10-1-16-gb-4g-sort

Lenke til kommentar

Enkleste måte å søke i apps uten å ha en iOS-dings er vel:

- å lage deg en Apple-ID dersom du ikke har dette fra før: https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/MyAppleId.woa/wa/createAppleId?localang=no_NO

- installere iTunes på en PC/Mac: http://www.apple.com/no/itunes/

jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gå for. Jeg skifter mening hele tiden.. vanskelig det her når jeg alltid har hatt Samsung/android produkter

Er så mye som bikker for og imot for min del

Her er noen av fordelene til begge nettbrettene som er viktige for meg

 

 

Positive med Ipad Air:

- Mye bedre batteritid

- Flere apps/bedre apps som er tilpasset til kun Ipaden.

- enkelt å bruke

- kan kobles opp via apple tv til tven , eventuelt andre programmer?

Det går vell ikke via DLNA siden det er Samsung tv f,eks?

- Lett/slank

- Mye mer utvalg av tilbehør, bordstativ , ++ som også er viktig for meg

 

Negative:

- Apple er ikke like fritt som android

- svakere kamera /uten lys om jeg har lest riktig?

 

 

 

Positive med Samsung Galaxy note

- Veldig god skjerm

- God penn ( men trolig ikke bruk for)

- Virker som 4g utgaven er mye bedre/raskere enn WIFI? (klages på lagg på wifi utgaven)

- ekstremt rask

- kan legge til minnekort

- ikke Apple Tv, men har Samsung All Share dongle som skal funke på samme måte som Apple TV?

- Ettersom Samsung har tver også , kan det være en fordel med et Samsung produkt i forbindelse med streaming fra nettbrett til tv?

 

 

Negative:

- Mye svakere batteritid

- mye mindre tilbehør , ettersom Samsung kommer med mange flere nettbrett så er tilbehøret svært begrenset

 

Spørsmålet jeg har , hvem har best lyd av disse? som jeg har lest lite om.

 

 

Hjelp meg folkens, dette var vanskelig :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...