Gå til innhold

Krav på enerom på hotell med jobben?


Anbefalte innlegg

Kan en bedrift tvinge to personer til å overnatte på samme hotellrom om de ikke ønsker det? Firmaet jeg jobber i arrangerer en årlig sammenkomst med flere hundre deltakere. I årets invitasjon så sto noe lignende som om man hadde en spesiell årsak til at man måtte sove på rom alene så måtte dette dokumenteres. Tidligere har de heller hatt en liten premie til de som velger å bo på samme rom.

Vi har aldri måtte dele rom med andre før og jeg trodde heller ikke det var lov til å tvinge folk til å dele rom uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om min bedrift hadde funnet på å spørre om noen vil bo på samme rom tror jeg det hadde blitt balluba.

Har aldri tenkt over om de faktisk har lov til å sette to og to sammen.

I jobb sammenheng så er jeg helt enig, det er ikke greit og jeg tror dette er normalt satt opp i en tariffavtale. Men om bedriften byr på en fest der de i tillegg betaler overnatting(to per rom) så bør man egentlig bare sette pris på det, ønsker man å bo alene fikser man det selv.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber er det vanligvis dobbeltrom hvis det er sånne spesielle fester på hotell ellernoe. Men man kan velge å betale 200 ekstra for å få et enkeltrom. Men mange velger å bare ta dobbeltrom og dele med en arbeidskamerat.

Har man angst mot å sove med "fremmede", eller bare vil ha ro ikke et fylle-nachspiel på rommet, er det vel bare å si til sjef/arrangør at du gjerne vil ha et enkeltrom, og evt betale noe mellomlegg.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, i det offentlige kan du kreve enerom, er du privat ansatt kan du ikke det.

 

Vi hadde en del ganger problemer med fulle hoteller i det offentlige, da spurte ledelsen om noen ville dele rom, ellers ble de innleide fra det private satt på dobbeltrom, for de kunne ikke det med de offentlig ansatte.

Ledelsen informerte om at regelverket var sånn ihvertfall...

 

Jeg fikk alltid minst dobbeltrom i det offentlige.

Lenke til kommentar

Gjelder det en sammenkomst av faglig og forretningsmessig karakter i arbeidstid, så ville jeg blitt overrasket om jeg ble oppfordret til å dele rom med andre. Etter arbeidstid, bør man kunne ha privatliv, dersom man føler for det. Kan hende jeg er bortskjemt.

 

Er det snakk om en sponset utblåsningstur til ett eller annet sted, derimot, så ville jeg ikke tatt det like tungt.

Lenke til kommentar

Det er vell ganske vanlig praksis at du får ett tilbud om ett enerom i mot at du betaler mellomlegget? Som da gjerne er på ett par hundre kroner. Dersom ønsket ditt er så sterkt for ett enerom er nok dette den mest fredlige løsningen.

Med mindre det hadde vært snakk om en tur der det faglig sett hadde vært tema som angikk meg, så hadde ikke jeg dratt hvis alternativene hadde vært: Dobbeltrom, eller betale for enkeltrom. (heisatur med dobbeltrom hadde nok betydd at jeg ikke hadde dratt)

Lenke til kommentar

 

Det er vell ganske vanlig praksis at du får ett tilbud om ett enerom i mot at du betaler mellomlegget? Som da gjerne er på ett par hundre kroner. Dersom ønsket ditt er så sterkt for ett enerom er nok dette den mest fredlige løsningen.

Med mindre det hadde vært snakk om en tur der det faglig sett hadde vært tema som angikk meg, så hadde ikke jeg dratt hvis alternativene hadde vært: Dobbeltrom, eller betale for enkeltrom. (heisatur med dobbeltrom hadde nok betydd at jeg ikke hadde dratt)

 

 

Mellomlegget er gjerne på 2-300 kroner, naturligvis avhengig av hvilket enkeltrom du krever. Dersom du dropper festen av den grunn så står du fullstendig fritt til det. Av erfaring så er det ikke så mange som har noe i mot dobbeltrom, dem som har det har gjerne noe i mot hele opplegget :-)

Lenke til kommentar

I de fleste tilfellene der hotell har vært alternativ regnes det med at folk skal bli så stup dritings at de ikke kommer seg hjem selv. Og isteden skal sove dårlig på et hotellrom for så å dra hjem med buss, fyllesjuk, kl 10 dagen etter.

 

Tja, i en del tilfeller blir det litt små miksing i mellom hvem som bor på hvilket rom, og flere i samme seng, så forstår på en måte tankegangen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...