LtdEdFred Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Heisann.Jeg har laget et Excel-ark som lar en beregne hvor mye man har tilgode/må betale i restskatt. Som de fleste vet er ligningen en jungel så jeg lurte på om jeg kunne fått låne noen ekstra sett med øyne? Er det noe jeg har glemt? Noe jeg har gjort feil? Forslag til endringer/forbedringer? Dersom du bare har lyst til å beregne skatteoppgjøret ditt er du velkommen til å gjøre det. Bare husk å sjekke innom tråden før du jubler/gråter i tilfelle jeg ikke har truffet spikeren på hodet og må gjøre noen endringer. Ved de aller fleste punktene er det lagt inn en merknad som dukker opp om man holder musepekeren over om man trenger mer informasjon om hva som skal legges inn. Forbehold: Arket funger kun dersom: Du lignes i skatteklasse 1 (som gjelder de fleste). Du ikke har aksje/fondssparing med skjermingsfradrag å ta hensyn til (du kan fortsatt legge inn gevinst/tap, men beregningen vil ikke bli helt korrekt ettersom skjermingsfradrag ikke hensyntas). Du ikke har foreldrefradrag. Du har normal lønnsinntekt fra arbeidsgiver (altså ikke pensjons- eller næringsinntekt). Grunnen til at dette arket ikke fungerer om du faller inn under en eller flere av punktene nevnt over er rett og slett at jeg ikke har nok kontroll på reglene rundt dette. Ser du at det er andre forbehold jeg må legge til så si gjerne i fra. Arket har to faner. En for 2013 (som er der du må legge inn opplysningene for å finne ut hva du får igjen på skatten i år) og en for 2014 der jeg har lagt inn satsene for 2014. Har du fast lønn og ikke jobber overtid og ikke har hatt store endringer i renteinntekter/renteutgifter kan du prøve deg på å regne ut hvor mye du vil få igjen på skatten i 2015, men en skatteberegning er helt klart lettest å utføre når alle tallene er i boks så det vil i beste fall bli en kvalifisert gjetning. Er du litt personlig økonomi-nerd som meg kan det jo være artig å forsøke og så se til neste år hvor godt du traff :-) Lykke til.(Arket er fri for makroer og det er ingen form for sporing som gjør at jeg på en eller annen måte kan spore det noen evt. måtte legge inn om man skulle være redd for det.) (Den første utgaven hadde 25 nedlastinger da jeg fjernet den. V1.1 hadde 41 nedlastinger (dette er mest for min egen del ;-)) Skatteberegning v1.2.xlsx Endret 21. mars 2014 av LtdEdFred 1 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Ser vel greit ut det, bortsett fra at du bruker skattereglene for 2013. I det nye statsbudsjettet er inntektskatten på 27% og trygdeavgiften 8.2%. 9% toppskatt gjelder fra 527 400kr og 12% fra 857 300kr. Grensen for formueskatt er hevet til 1 million. Personfradrag er på 48 800kr. Kan hende det er noe mer jeg har glemt, her er hele statsbudsjettet for 2014: http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2014/Artikler/Skattesatser-2014/ Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2014 Ser vel greit ut det, bortsett fra at du bruker skattereglene for 2013. I det nye statsbudsjettet er inntektskatten på 27% og trygdeavgiften 8.2%. 9% toppskatt gjelder fra 527 400kr og 12% fra 857 300kr. Grensen for formueskatt er hevet til 1 million. Personfradrag er på 48 800kr. Kan hende det er noe mer jeg har glemt, her er hele statsbudsjettet for 2014: http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2014/Artikler/Skattesatser-2014/ Takk for innspill, moby. Jeg vet ikke hvilken fane du så på, men jeg tror jeg har fått med meg alle endringene i 2014, men satsene som gjaldt for 2013 er de man må bruke når man skal beregne skatten for inntektsåret 2013 (som er den som er relevant nå). Tanken er at satsene for 2014 skal kunne brukes ved neste års beregning (eller som jeg skrev over: allerede nå for de spesielt interesserte). Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Oh, selvfølgelig. Det er jo skattereglene for inntektsåret som gjelder Jaja 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Reisefradraget ditt vil bare vise rett resultat dersom man har reisevei under 50k kilometer (fordi kilometersatsen >50k er lavere), og minstefradraget ditt regulerer kun lønnsinntekt, ikke pensjonsinntekt. Arket kan altså bare brukes til lønn, ikke pensjons- eller næringsinntekt. Men forståelsen for konseptene i skatteretten er solid. 2 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2014 Reisefradraget ditt vil bare vise rett resultat dersom man har reisevei under 50k kilometer (fordi kilometersatsen >50k er lavere), og minstefradraget ditt regulerer kun lønnsinntekt, ikke pensjonsinntekt. Arket kan altså bare brukes til lønn, ikke pensjons- eller næringsinntekt. Men forståelsen for konseptene i skatteretten er solid. Takk for innspillene, krikkert. Jeg skal rette reisefradraget og legge til punktene dine i forbeholdene. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) BSU kommer vell feil ut her? Den settes til som rentefradrag. Men den gir vell bare 20 % og ikke 28 % slik som rentekostnader. Den må vell da regnes ut utenom. I praksis 1600 for mye fradrag... Ellers, en vil fin og nyttig sak. Endret 15. februar 2014 av Lakrisbåt Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 BSU kommer vell feil ut her? Den settes til som rentefradrag. Men den gir vell bare 20 % og ikke 28 % slik som rentekostnader. Den må vell da regnes ut utenom. I praksis 1600 for mye fradrag... Ellers, en vil fin og nyttig sak. Heisann, Lakrisbåt. Jeg kan skjønne hvorfor du har tenkt at jeg har satt BSU som et fradrag med 28%. Celle I12 som nå heter Fradrag totalt: burde heller hett Netto fradrag (el). Renteinntekter reduserer det totale fradraget. BSU er lagt inn i celle E8 som et eksempel for å minne brukere på hvor de kunne ha renteinntekt. Totalen av alle disse renteinntektene hentes inn i celle L5, men dette er snakk renteinntekt på BSU-kontoen, ikke skattereduksjonen. Det stemmer som du sier at 20% er satsen som gjelder for BSU, men sparing i BSU fører til en skattereduksjon og er ikke et fradrag (om det blir korrekt å formulere det på den måten). Dersom man har en inntekt på 200.000, har betalt 35.998 i skatt og ikke har noen andre fradrag enn de faste vil man ende opp med 0 kroner tilgode (merk at beløp under 100,- i begge retninger ikke utbetales/innkreves). Har man derimot spart 20.000 i BSU vil man få en skattereduksjon på 4000 (20% av 20.000). Nå vil man i stedet få igjen 4000. Dette hensyntas i celle L23. Har man derimot hatt en rentekostnad på 20.000 gis det skattefradrag for dette med en sats på 28% som du korrekt sier. I motsetning til skattereduksjonen som senker total skattebetaling vil et rentefradrag redusere alminnelig inntekt som man (etter at personfradraget er trukket fra) skal betale 28% skatt av. 28% av 20.000 er 5600 som da vil bli beløpet du vil få igjen. Prøv å legg inn tallene så vil du se lettere hva jeg mener. Takk for innspillet. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Da har jeg gjort noen endringer i arket basert på innspill. Jeg hadde ved en feil lagt inn 27% skatt på alminnelig inntekt i begge fanene i stedet for 28% for 2013 og 27% for 2014 (jeg må ha hatt begge fanene markert da jeg redigerte uten å legge merke til det). Reisefradraget tar nå hensyn til at satsen endrer seg etter 50.000km. Jeg har ryddet litt opp i forklaringer til de forskjellige punktene og gjort det klarere (forhåpentligvis) hvor BSU-fradraget kommer inn. Økt størrelse på teksten i forklaringene. Lagt til litt nærmere forklaring på reisefradrag. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Ser bra ut. Bokemrker denne! 1 Lenke til kommentar
Ole restskatt Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 hei, sitter å klør meg i hodet å håper jeg ikke får "690 mill" i restskatt. Jeg lurer på hva som skal stå i felt A-6 (lønn du har fått av arbeidsgiver)? skal jeg skrive inn netto lønn? brutto lønn? eller grunnlag skatt som er (188 730,- ) ? takk på forhånd Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Alltid brutto lønn. 2 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Hvis noen som ikke har registrert seg som e-bruker dør av nysgjerrighet angående skatteoppgjøret kan jeg nå bekrefte at dette arket stemmer meget bra (om man er innenfor forbeholdene). Fikk fasiten i dag og det stemte på krona med det jeg hadde regnet ut på forhånd (riktignok 50 øre unna, men jeg ser av skatteoppgjøret at de kun opererer med hele tall derfor velger jeg å si at det var på krona :-) ). Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Ganske så nøyaktig her og. En tier ca i fra. Bra jobba Fredrik Endret 19. mars 2014 av Lakrisbåt 1 Lenke til kommentar
atwater Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Bommet med ca 6000 kr hos meg.. Kan hende at jeg har lagt inn noe feil et sted. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Ganske så nøyaktig her og. En tier ca i fra. Bra jobba Fredrik Så hyggelig å høre. Takk for det :-) Kjenner jeg deg, eller bare gjetta du på navnet? Bommet med ca 6000 kr hos meg.. Kan hende at jeg har lagt inn noe feil et sted. Det var jo dumt. Får håpe det var "riktig" vei da. Nå har du jo fasiten foran deg så om du vil kan du jo sjekke hvor det gikk galt (glemt feriepenger f. eks.). Lenke til kommentar
atwater Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Ganske så nøyaktig her og. En tier ca i fra. Bra jobba Fredrik Så hyggelig å høre. Takk for det :-) Kjenner jeg deg, eller bare gjetta du på navnet? Bommet med ca 6000 kr hos meg.. Kan hende at jeg har lagt inn noe feil et sted. Det var jo dumt. Får håpe det var "riktig" vei da. Nå har du jo fasiten foran deg så om du vil kan du jo sjekke hvor det gikk galt (glemt feriepenger f. eks.). Har prøvd de fleste metodene nå, men kommer fortsatt ikke til samme tall. Vet ikke om det er noe spesielt jeg må gjøre når jeg legger inn "Fri telefon" og forsikring fra jobben. La også inn hele lønnen inkludert feriepenger. Det positive er at både i dette excel arket og selvangivelsen så ble summene i pluss Lenke til kommentar
wampster Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Det står 1.1% på formue over 870.000, På skjemaet mitt er det da netto formue på 900.000, men likevel 9.900 i formueskatt? Etter mine (sikkert noe begrensete) mattekunnskaper blir vel det noe høyt? 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Feilen ligger i formelen i celle L20. Den må endres fra =HVIS(G33<870000;0;G33*0,011) til "=HVIS(G33<870000;0;(G33-J20)*0,011)" for å trekke fra fribeløpet før resultatet ganges med 1,1%. edit: eller rett og slett fjerne hele "HVIS-funksjonen", slik: =(G33-J20)*0,011 Endret 20. mars 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2014 Har prøvd de fleste metodene nå, men kommer fortsatt ikke til samme tall. Vet ikke om det er noe spesielt jeg må gjøre når jeg legger inn "Fri telefon" og forsikring fra jobben. La også inn hele lønnen inkludert feriepenger. Det positive er at både i dette excel arket og selvangivelsen så ble summene i pluss Fri telefon og betalt forsikring er goder som du må skatte av. Det legges derfor til lønnen. Dette er ikke penger man får utbetalt (normalt sett hvert fall), men siden nå lønnen "fremstår" høyere så må man skatte mer. Dersom du har 10.000 i fast månedslønn i arbeidskontrakten din og får fri telefon og forsikring i tillegg må du skrive 10.000+telefon+forsikring (og naturligvis gange opp med antall måneder, men vær obs på feriepenger og halv skatt i desember). Regnestykket (og forklaringen) blir litt kronglete, men det jeg prøver å få frem er at det blir feil om du skriver kontraktfestet månedslønn. Du vil se dette i årsoppgaven din. Hvor lønn er f. eks 150.000 og så er det egne poster for Elektronisk kommunikasjon og sikkert en for forsikring. På lønnsslippen din derimot står det nok: Lønn = 10.000 +Tlf = 366 - Skatt (av 10.366) = Utbetalt lønn. Håper ikke det var AALTFOR klønete forklart. Det står 1.1% på formue over 870.000, På skjemaet mitt er det da netto formue på 900.000, men likevel 9.900 i formueskatt? Etter mine (sikkert noe begrensete) mattekunnskaper blir vel det noe høyt? Du har naturligvis helt rett. Jeg har (dessverre ) ingen formue selv så denne posten har jeg ikke stussa på selv. Feilen ligger i formelen i celle L20. Den må endres fra =HVIS(G33<870000;0;G33*0,011) til "=HVIS(G33<870000;0;(G33-J20)*0,011)" for å trekke fra fribeløpet før resultatet ganges med 1,1%. Du også, Inge Jeg har rettet det opp nå. Laster opp rettet versjon etter jobb i dag. Flau glipp det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå