marensh Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Hei! Jeg har litt lyst til å bytte ut mitt canon Eos D600 med et mindre kamera. Jeg har sett på speilløse systemkameraet, hvorav jeg sitter igjen med Canon Eos M, Nikon NX1100, Sony Nex-3N eller Sony Nex-5T, eller et Gopro, til å ta vanlige bilder med? Noen dere anbefaler? hvem bør jeg velge? Eller bør jeg beholde det jeg har og heller godta at det tar større plass? Endret 14. februar 2014 av marensh Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) GoPro er et interessant valg men for de fleste så blir det litt for sært, det blir i hovedsak ekstrem vidvinkel. Jeg har brukt GoPro litt som fotoapparat og har fått mange bilder jeg er veldig fornøyd med men for normale bilder så er det ikke fleksibelt nok. Hvis du ikke har tenkt å bytte mellom flere forskjellige objektiver så se også på Sony RX100 som du får i lomma men som fremdeles tar bilder av meget god kvalitet. Endret 15. februar 2014 av Kristallo Lenke til kommentar
marensh Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) GoPro er et interessant valg men for de fleste så blir det litt for sært, det blir i hovedsak ekstrem vidvinkel. Jeg har brukt GoPro litt som fotoapparat og har fått mange bilder jeg er veldig fornøyd med men for normale bilder så er det ikke fleksibelt nok. Hvis du ikke har tenkt å bytte mellom flere forskjellige linser så se også på Sony RX100 som du får i lomma men som fremdeles tar bilder av meget god kvalitet. Noe av det jeg er ute etter er litt av den følelsen jeg får med speilreflekt, manuell fokus, litt makro og uklar bakgrunn. Jeg har ikke mere penger enn det jeg eventuelt får får Canon D600 m/div utstyr, så ikke mere enn 4000,- til 4500,- Kameraet kommer til å bli brukt til makro, bilder i fart og generelt ta bilder av alle opplevelsene i folkehøgskole hverdagen. Endret 14. februar 2014 av marensh Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Hvilken kamera du burde kjøpe synes jeg er avhengig av bruksmønstret, hvis du liker og bytte objektiver og fikle med innstillinger vil nok et systemkamera være midt i blinken for deg, enten et uten speil eller et med. Hvis du stort sett bruker kameraet i auto vil et avansert entusiastkompaktkamera være bortimot like bra på bildekvalitet. Har du flere objektiver til 600D kan du også vurdere Canon 100D bittelitt bedre bildekvaliteter en 600D men mye mindre i størrelse og det meste fra 600D passer på 100D når du har foreksempel en Nex5 med objektivet påmontert er det faktisk ikke noe spesielt mindre en en 100D. Endret 14. februar 2014 av Nautica 2 Lenke til kommentar
marensh Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Hvilken kamera du burde kjøpe synes jeg er avhengig av bruksmønstret, hvis du liker og bytte objektiver og fikle med innstillinger vil nok et systemkamera være midt i blinken for deg, enten et uten speil eller et med. Hvis du stort sett bruker kameraet i auto vil et avansert entusiastkompaktkamera være bortimot like bra på bildekvalitet. Har du flere objektiver til 600D kan du også vurdere Canon 100D bittelitt bedre bildekvaliteter en 600D men mye mindre i størrelse og det meste fra 600D passer på 100D når du har foreksempel en Nex5 med objektivet påmontert er det faktisk ikke noe spesielt mindre en en 100D. Jeg bruker nok mest automatiske innstillinger, men noen ganger bruker jeg manuell fokus. Trenger nok egentlig ikke noe systemkamera sånn sett. Problemet mitt med Canon D600 er at det er så stort at det aldri blir med i baggen lengere, og dermed kunne jeg tenke meg noe mindre. Jeg har kun original linse og en 40mm linse Kan hende det blir, Sony Cyber-Shot DSC-RX100, det jeg leste om den virket bra! Endret 14. februar 2014 av marensh Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 RX-100 er bra, noe av det bedre du får tak på i dag av entusiastkompaktkamera. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 - Behold 40-millimeteren - Selg 600D med 18-55mm objektivet. Du får anslagsvis 2500 kr for det. - Kjøp 100D med 18-55mm. Du får det for anslagsvis 4000 kr. Hvorfor? 100D er merkbart mer kompakt enn 600D. For 1500 kr får du altså krympet kamerahuset noe, men om det er nok må du selv bedømme. http://camerasize.com/compare/#99,448 Eller det åpenbart billigste alternativet: Legg 18-55mm objektivet hjemme og bare bruk 40mm objektivet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå