MesterDefoe Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Når vi får beskjed om å ta en tosidig white test med 5% signifikansnivå for å fjerne de ikke signifikante variablene. Skal vi da bruke p-verdein 0,05 eller 0,05/2 = 0,025?Har sett begge bli brukt på eksamener og arbeidskrav så det gir ingen forståelse Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Hvorfor er Eductype ordinal? Hvordan skal man kunne rangere annen utdannelse? De skriver jo det nettopp i oppgaven at utdanning rangeres nettopp som: Type utdanning til person i. Verdien 1 betyr opp til og med barne og/eller ungdomsskole, verdien 2 betyr opp til og med høyskole og/eller universitetsutdanning, mens verdien 3 betyr annen utdanning Lenke til kommentar
akkarn Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Er det noen som har noen formening om hvilke målenivå de forskjellige variablene er? Mitt forslag er: worrylevel: Forholdstall Areaopinion : Forholdstall Victim12m: Nominal Female: Nominal Age: Forholdstall Eductype: Ordinal Og hvilke type datasett dette er? Paneldata? Noen som har noen meninger? Takk for hjelpen med histogramen. Er enig med alle målenivåene. Jeg tror at dette er en tversnittsundersøkelse, istedet for paneldata. Fordi paneldata må man spørre de samme personene flere ganger over tid. Caset er av type tverrsnittsdata. Se: http://discover.ukdataservice.ac.uk/catalogue/?sn=6066&type=Data%20catalogue som er utdypet info om caset. Der kommer det frem at "Time dimensions: Repeated cross-sectional study" = Tverrsnittsdata Jeg er enig at dette er en tversnittundersøkelse. Det jeg ikke er enig i er målenivåene. Jeg har kommet frem til at worrylevel = intervallnivå Areaopinion = intervallnivå Victim12 = Nominalnivå Female = Nominalnivå Age = Forholdstall Eductype = Nominalnivå worrylevel og areaopinion har ikke noe naturlig 0-punkt og kan dermed ikke være på forholdstallsnivå. Eductype kan ikke rangeres, selv om verdiene er 1,2,3 så er dette for å kunne legge dem inn med dummy variablene (2 er ikke dobbel verdi av 1) og kan dermed ikke være på ordinal nivå. Noen som har landet på samme konklusjon? Lenke til kommentar
QUZAERN Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Dette er fra arbeidskrav 2, men forventer det er lett å svare på for dere som kan det.. De spør om: Estim ́er en modell med gjennomsnittlig daglig vektøkning siden fødsel (det vil si (vekti −vektfdsli)/tidi)) som venstresidevariabel og dummy variablene som høyresidevariabler [Hint til Stata: Husk ̊a velge “Suppress constant term”.] Og ut ifra svaret her skal jeg finne daglig vektøkning som følge av foring med type 4.. Jeg er usikker på hvilke variabler jeg skal bruke når jeg lager modellen? Hvordan vet jeg dette, og hvor ser jeg etter svaret?Lagde først variabelen (vekt - vektfdsl)/tid)) og kalte den beregnetTok så . regress beregnet vekt tid fortype vektfdsl, noconstant.Så ble jeg usikker, skal jeg ta med d1 d2 d3 d4? Hvordan vet jeg om jeg skal gjøre det eller ikke? Lenke til kommentar
Øk-adm elev Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 I dag kom det på its learning "Eksamensoppgaver - publiseringsside for utleveringsoppgaver til studenter", sammen med skjema for egenerklæring. Må vi innlevere caset på BI før 22.05 sammen med den egenerklæringen? Jeg forstår ikke. Lenke til kommentar
Thespaniard Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Er det noen som har noen formening om hvilke målenivå de forskjellige variablene er? Mitt forslag er: worrylevel: Forholdstall Areaopinion : Forholdstall Victim12m: Nominal Female: Nominal Age: Forholdstall Eductype: Ordinal Og hvilke type datasett dette er? Paneldata? Noen som har noen meninger? Takk for hjelpen med histogramen. Er enig med alle målenivåene. Jeg tror at dette er en tversnittsundersøkelse, istedet for paneldata. Fordi paneldata må man spørre de samme personene flere ganger over tid. Caset er av type tverrsnittsdata. Se: http://discover.ukdataservice.ac.uk/catalogue/?sn=6066&type=Data%20catalogue som er utdypet info om caset. Der kommer det frem at "Time dimensions: Repeated cross-sectional study" = Tverrsnittsdata Jeg er enig at dette er en tversnittundersøkelse. Det jeg ikke er enig i er målenivåene. Jeg har kommet frem til at worrylevel = intervallnivå Areaopinion = intervallnivå Victim12 = Nominalnivå Female = Nominalnivå Age = Forholdstall Eductype = Nominalnivå worrylevel og areaopinion har ikke noe naturlig 0-punkt og kan dermed ikke være på forholdstallsnivå. Eductype kan ikke rangeres, selv om verdiene er 1,2,3 så er dette for å kunne legge dem inn med dummy variablene (2 er ikke dobbel verdi av 1) og kan dermed ikke være på ordinal nivå. Noen som har landet på samme konklusjon? Ang Eductype: https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110311085039AAJLYVY Lenke til kommentar
Showtime Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 trenger hjelp med oppgave G Hvis du har laget uhatte^2 er det bare å sette det inn slik, tror jeg: regress uhatte2 areaopinion victim12m female age highereduc othereduc Source | SS df MS Number of obs = 7224 -------------+------------------------------ F( 6, 7217) = 25.16 Model | 288.010302 6 48.001717 Prob > F = 0.0000 Residual | 13769.1559 7217 1.90787806 R-squared = 0.0205 -------------+------------------------------ Adj R-squared = 0.0197 Total | 14057.1662 7223 1.94616728 Root MSE = 1.3813 ------------------------------------------------------------------------------ uhatte2 | Coef. Std. Err. t P>|t| [95% Conf. Interval] -------------+---------------------------------------------------------------- areaopinion | .0793338 .0172098 4.61 0.000 .0455975 .11307 victim12m | .0077755 .0411289 0.19 0.850 -.0728492 .0884002 female | .268263 .0326169 8.22 0.000 .2043243 .3322017 age | -.0024172 .0010219 -2.37 0.018 -.0044204 -.000414 highereduc | -.241017 .0347065 -6.94 0.000 -.3090519 -.1729821 othereduc | .0510139 .0858419 0.59 0.552 -.1172612 .2192891 _cons | .8646417 .0604516 14.30 0.000 .7461389 .9831446 ------------------------------------------------------------------------------ Får dere dette på oppgave G, forresten? Ser at jeg fikk andre verdier enn deg og andre, og lurte bare på hva jeg kunne ha gjort galt. Alle andre oppgaver skal være korrekte, men usikker på om uhatte og uhatte2 ble riktig gjort. Har du kanskje en løsning på problemet? Lenke til kommentar
Direct Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) Noen som kan gi en god forklaring på når man skal bruke White-test og når man skal bruke Breusch-Pagan test for heteroskedastisitet? Skjønner heller ikke sammenhengen med/uten kryssprodukter på White testen. Har sett i arbeidsboken, men sitter fortsatt fast Endret 13. mai 2014 av Direct Lenke til kommentar
MEZE Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 worrylevel = intervallnivå Areaopinion = intervallnivå Victim12 = Nominalnivå Female = Nominalnivå Age = Forholdstall Eductype = Ordinalnivå. Er dette feil? kan noen gi meg tips. Lenke til kommentar
marie Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Super tråd!!B: Vet dere når man skal velge de forskjellige alternativene under "Variable type" ? Endret 14. mai 2014 av marie Lenke til kommentar
sporty-92 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Er det noen som har noen formening om hvilke målenivå de forskjellige variablene er? Mitt forslag er: worrylevel: Forholdstall Areaopinion : Forholdstall Victim12m: Nominal Female: Nominal Age: Forholdstall Eductype: Ordinal Og hvilke type datasett dette er? Paneldata? Noen som har noen meninger? Takk for hjelpen med histogramen. Er enig med alle målenivåene. Jeg tror at dette er en tversnittsundersøkelse, istedet for paneldata. Fordi paneldata må man spørre de samme personene flere ganger over tid. Caset er av type tverrsnittsdata. Se: http://discover.ukdataservice.ac.uk/catalogue/?sn=6066&type=Data%20catalogue som er utdypet info om caset. Der kommer det frem at "Time dimensions: Repeated cross-sectional study" = Tverrsnittsdata Jeg er enig at dette er en tversnittundersøkelse. Det jeg ikke er enig i er målenivåene. Jeg har kommet frem til at worrylevel = intervallnivå Areaopinion = intervallnivå Victim12 = Nominalnivå Female = Nominalnivå Age = Forholdstall Eductype = Nominalnivå worrylevel og areaopinion har ikke noe naturlig 0-punkt og kan dermed ikke være på forholdstallsnivå. Eductype kan ikke rangeres, selv om verdiene er 1,2,3 så er dette for å kunne legge dem inn med dummy variablene (2 er ikke dobbel verdi av 1) og kan dermed ikke være på ordinal nivå. Noen som har landet på samme konklusjon? Ang Eductype: https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110311085039AAJLYVY Jeg mener at worrylevel og areaopinion har natulig nullpunkt. Dette ved at person i ikke er bekymret som gir worrylevel en verdi = 0. Og ved at person i ikke anser folk i nabolaget for å ha problematisk oppførsel, som gir areaopinion verdi = 0. Ergo har de naturlig nullpunkt og hører til Forholdstall. Jeg har også endret eductype til Nominalnivå. Har bare ikke oppdatert min tidligere kommentar. Mener man ikke kan rangere annen utd. 1 Lenke til kommentar
akkarn Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Er det noen som har noen formening om hvilke målenivå de forskjellige variablene er? Mitt forslag er: worrylevel: Forholdstall Areaopinion : Forholdstall Victim12m: Nominal Female: Nominal Age: Forholdstall Eductype: Ordinal Og hvilke type datasett dette er? Paneldata? Noen som har noen meninger? Takk for hjelpen med histogramen. Er enig med alle målenivåene. Jeg tror at dette er en tversnittsundersøkelse, istedet for paneldata. Fordi paneldata må man spørre de samme personene flere ganger over tid. Caset er av type tverrsnittsdata. Se: http://discover.ukdataservice.ac.uk/catalogue/?sn=6066&type=Data%20catalogue som er utdypet info om caset. Der kommer det frem at "Time dimensions: Repeated cross-sectional study" = Tverrsnittsdata Jeg er enig at dette er en tversnittundersøkelse. Det jeg ikke er enig i er målenivåene. Jeg har kommet frem til at worrylevel = intervallnivå Areaopinion = intervallnivå Victim12 = Nominalnivå Female = Nominalnivå Age = Forholdstall Eductype = Nominalnivå worrylevel og areaopinion har ikke noe naturlig 0-punkt og kan dermed ikke være på forholdstallsnivå. Eductype kan ikke rangeres, selv om verdiene er 1,2,3 så er dette for å kunne legge dem inn med dummy variablene (2 er ikke dobbel verdi av 1) og kan dermed ikke være på ordinal nivå. Noen som har landet på samme konklusjon? Ang Eductype: https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110311085039AAJLYVY Hadde det vært barneskole, ungdomsskole, vgs og høyskole/univ. så er hadde det jo vært greit nok å rangere dem. Det jeg stusser på er at de har inkludert "annen utdanning". Hvordan legger du inn denne i rangeringen? Lenke til kommentar
David93 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Hvilke statistiske tabeller bør man ta med på eksamen? Lenke til kommentar
MesterDefoe Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Er ikke dette tidsserie data siden det er over perioden 2007-2008 Tversnittundersøkelse er en periode Lenke til kommentar
anonym_91 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Er det noen som har gjort oppgave C?har skrevet inn tab educ, men vet ikke hva jeg skal skrive inn videre. Lenke til kommentar
marie Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Er det noen som har gjort oppgave C? har skrevet inn tab educ, men vet ikke hva jeg skal skrive inn videre. C: Statistics - Summaries, tables, and tests - Summary and descriptive statistics - Correlations and curves Variables: worrylevel areaopinion wictim12m female age basicereduc highereduc othereduc "OK" Endret 14. mai 2014 av marie Lenke til kommentar
anonym_91 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Er det noen som har gjort oppgave C? har skrevet inn tab educ, men vet ikke hva jeg skal skrive inn videre. C: Statistics - Summaries, tables, and tests - Summary and descriptive statistics - Correlations and curves Variables: worrylevel areaopinion wictim12m female age basicereduc highereduc othereduc "OK" Tusen takk. Jeg får bare opp at variablelen highereduc ikke er funnet.. Lenke til kommentar
akkarn Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Hvilke statistiske tabeller bør man ta med på eksamen? Ta med de som er i arbeidsboka så har du det du trenger. har ikke sett at det er blitt brukt noen andre i forelesning, har heller ikke hatt behov for noen andre når jeg har løst tidligere eksamener Lenke til kommentar
marie Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Er det noen som har gjort oppgave C? har skrevet inn tab educ, men vet ikke hva jeg skal skrive inn videre. C: Statistics - Summaries, tables, and tests - Summary and descriptive statistics - Correlations and curves Variables: worrylevel areaopinion wictim12m female age basicereduc highereduc othereduc "OK" Tusen takk. Jeg får bare opp at variablelen highereduc ikke er funnet.. Det kan være at du har lagret dummyene under andre navn? Du må velge de navnene du har gitt dummyene Lenke til kommentar
anonym_91 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 skrev inn dette på B: gen basiceduc=eductype==1 . replace basiceduc=eductype==1 . gen besiceduc=eductype==2 . replace basiceduc=eductype==2 (6948 real changes made) . gen basiceduc=edutype==3 . replace basiceduc=eductype==3 Ser ut for at jeg har glemt å ta med den highereduc-variabelen. Blir det: gen basiceduc=eductype==1 -->replace eductype=highereduc=1? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå