Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og Økonometri (BI V2014)


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Hvorfor har ikke modell H, juster R^2??

 

Og nei, kunne si at en ting har et naturlig nullpunkt, vil si at det gir mening å si at noe er dobbelt så stort som noe annet. Hvordan kan areaopinion til person A være dobbelt så stort som person B. Forklar dette

 

Hvis person i er 1 bekymret, så vil det værre dobbel så bekymret som 0,5 ?

 

Hvis person A menner at område han bor i et trygt

Person B mener område er farlig

Dette kommer under areaopinion

Er da A´s bekymring dobbelt så stor som B?

 

Er enig i dette, at man ikke kan si at A er dobbelt så bekymret som B.

altså at worrylevel og areaopinion er intervallnivå.

 

Jo, tror man kan det! Er jo en indeks! Om A får 1 og B får 2, er jo B dobbelt så bekymret som A.

 

Tallmessig, ja. Så kan man si at en verdi på 1 er dobbelt så stor som 2. Men om du spør to personer så mener jeg at person A ikke kan være dobbelt så bekymret som person 2. Men at man heller er bekymret eller ikke bekymret. Du kan liksom ikke si at jeg er dobbelt så bekymret som person B siden vi har eksamen i morgen. Det ville vært mer naturlig å si at jeg er mer eller mindre bekymret enn person B for eksamen i morgen. Enig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Angående morgendagens eksamen:

 

Vår foreleser i Tr.heim mente at det ville være sannsynlig at 38% får A på eksamen. I fjor var det 40% som fikk A, påsto han. Det han antyder er vel at eksamen vil være veldig likt de siste gitte eksamenene, men at vi år får 40 oppgaver i stedet for 35. Går ut i fra at han har sett eksamen?

Hva tror dere??

Har dette virkelig noe å si? Møt opp, regn ut, gjør ditt beste, gå hjem.

Denne eksamen er utrolig enkel, jeg har ikke opplevd i en eneste feilregning at det er et alternativ. Så da vet jeg med en gang at jeg skal prøve på ny.. Så det er ingen lurefeller, historisk sett på tidligere eksamener.

 

var 38 % stryk også, skjønner ikke at det er mulig :p heh

 

Som en som lukter på stryk, det går ann! Personlig syns jeg de fleste eksempler fra notatene fra timen ikke er tilstrekkelig for å regne alle oppgavene, noen twister her og der som gjør meg helt forvirret.

 

Gjør gamle eksamensoppgaver, så går det bra.

Lenke til kommentar

 

 

 

Angående morgendagens eksamen:

 

Vår foreleser i Tr.heim mente at det ville være sannsynlig at 38% får A på eksamen. I fjor var det 40% som fikk A, påsto han. Det han antyder er vel at eksamen vil være veldig likt de siste gitte eksamenene, men at vi år får 40 oppgaver i stedet for 35. Går ut i fra at han har sett eksamen?

Hva tror dere??

Har dette virkelig noe å si? Møt opp, regn ut, gjør ditt beste, gå hjem.

Denne eksamen er utrolig enkel, jeg har ikke opplevd i en eneste feilregning at det er et alternativ. Så da vet jeg med en gang at jeg skal prøve på ny.. Så det er ingen lurefeller, historisk sett på tidligere eksamener.

 

var 38 % stryk også, skjønner ikke at det er mulig :p heh

 

Som en som lukter på stryk, det går ann! Personlig syns jeg de fleste eksempler fra notatene fra timen ikke er tilstrekkelig for å regne alle oppgavene, noen twister her og der som gjør meg helt forvirret.

 

Skriv ut eksamenskompendiumet og/eller arbeidsboka så kan dette være nok for å få A :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Angående morgendagens eksamen:

 

Vår foreleser i Tr.heim mente at det ville være sannsynlig at 38% får A på eksamen. I fjor var det 40% som fikk A, påsto han. Det han antyder er vel at eksamen vil være veldig likt de siste gitte eksamenene, men at vi år får 40 oppgaver i stedet for 35. Går ut i fra at han har sett eksamen?

Hva tror dere??

Har dette virkelig noe å si? Møt opp, regn ut, gjør ditt beste, gå hjem.

Denne eksamen er utrolig enkel, jeg har ikke opplevd i en eneste feilregning at det er et alternativ. Så da vet jeg med en gang at jeg skal prøve på ny.. Så det er ingen lurefeller, historisk sett på tidligere eksamener.

 

var 38 % stryk også, skjønner ikke at det er mulig :p heh

 

Som en som lukter på stryk, det går ann! Personlig syns jeg de fleste eksempler fra notatene fra timen ikke er tilstrekkelig for å regne alle oppgavene, noen twister her og der som gjør meg helt forvirret.

 

 

Ta med arbeidsboken fra it'slearning samt eksamenskompendium. Da skal du klare deg. Dersom du har riktig på de oppgavene som bare gå på å lese av stata utskriftene har du jo kommet nesten i mål allerede.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvorfor har ikke modell H, juster R^2??

 

Og nei, kunne si at en ting har et naturlig nullpunkt, vil si at det gir mening å si at noe er dobbelt så stort som noe annet. Hvordan kan areaopinion til person A være dobbelt så stort som person B. Forklar dette

 

Hvis person i er 1 bekymret, så vil det værre dobbel så bekymret som 0,5 ?

 

Hvis person A menner at område han bor i et trygt

Person B mener område er farlig

Dette kommer under areaopinion

Er da A´s bekymring dobbelt så stor som B?

 

Er enig i dette, at man ikke kan si at A er dobbelt så bekymret som B.

altså at worrylevel og areaopinion er intervallnivå.

 

Jo, tror man kan det! Er jo en indeks! Om A får 1 og B får 2, er jo B dobbelt så bekymret som A.

 

Tallmessig, ja. Så kan man si at en verdi på 1 er dobbelt så stor som 2. Men om du spør to personer så mener jeg at person A ikke kan være dobbelt så bekymret som person 2. Men at man heller er bekymret eller ikke bekymret. Du kan liksom ikke si at jeg er dobbelt så bekymret som person B siden vi har eksamen i morgen. Det ville vært mer naturlig å si at jeg er mer eller mindre bekymret enn person B for eksamen i morgen. Enig?

 

Nei, en indeks er en indeks som man får et visst score på, og som blir representert gjennom tall. Mener fortsatt at det er forhold :) Blir som å spørre person A ''fra 1 til 10 hvor bekymret er du'' også spørre B om det samme.

Endret av Anonym1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Angående morgendagens eksamen:

 

Vår foreleser i Tr.heim mente at det ville være sannsynlig at 38% får A på eksamen. I fjor var det 40% som fikk A, påsto han. Det han antyder er vel at eksamen vil være veldig likt de siste gitte eksamenene, men at vi år får 40 oppgaver i stedet for 35. Går ut i fra at han har sett eksamen?

Hva tror dere??

Har dette virkelig noe å si? Møt opp, regn ut, gjør ditt beste, gå hjem.

Denne eksamen er utrolig enkel, jeg har ikke opplevd i en eneste feilregning at det er et alternativ. Så da vet jeg med en gang at jeg skal prøve på ny.. Så det er ingen lurefeller, historisk sett på tidligere eksamener.

 

var 38 % stryk også, skjønner ikke at det er mulig :p heh

 

Som en som lukter på stryk, det går ann! Personlig syns jeg de fleste eksempler fra notatene fra timen ikke er tilstrekkelig for å regne alle oppgavene, noen twister her og der som gjør meg helt forvirret.

 

 

Ta med arbeidsboken fra it'slearning samt eksamenskompendium. Da skal du klare deg. Dersom du har riktig på de oppgavene som bare gå på å lese av stata utskriftene har du jo kommet nesten i mål allerede.

 

Var forresten bare 6% som fikk stryk på eksamen vår 2013

38% fikk stryk på konteeksamen høst 2013, men da var det tross alt bare 57stykk som tok denne opp (antagelig stor del av de som fikk stryk på vår 2013)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Angående morgendagens eksamen:

 

Vår foreleser i Tr.heim mente at det ville være sannsynlig at 38% får A på eksamen. I fjor var det 40% som fikk A, påsto han. Det han antyder er vel at eksamen vil være veldig likt de siste gitte eksamenene, men at vi år får 40 oppgaver i stedet for 35. Går ut i fra at han har sett eksamen?

Hva tror dere??

Har dette virkelig noe å si? Møt opp, regn ut, gjør ditt beste, gå hjem.

Denne eksamen er utrolig enkel, jeg har ikke opplevd i en eneste feilregning at det er et alternativ. Så da vet jeg med en gang at jeg skal prøve på ny.. Så det er ingen lurefeller, historisk sett på tidligere eksamener.

 

var 38 % stryk også, skjønner ikke at det er mulig :p heh

 

Som en som lukter på stryk, det går ann! Personlig syns jeg de fleste eksempler fra notatene fra timen ikke er tilstrekkelig for å regne alle oppgavene, noen twister her og der som gjør meg helt forvirret.

 

 

Ta med arbeidsboken fra it'slearning samt eksamenskompendium. Da skal du klare deg. Dersom du har riktig på de oppgavene som bare gå på å lese av stata utskriftene har du jo kommet nesten i mål allerede.

 

Tar med alle hjelpemidler ja! Er vel mer det at når jeg gjør gamle eksamesoppgaver gjør jeg feil på et par oppgaver, og 2-3 oppgaver bygger ofte på en annen oppgave. Så gjør du feil på den får du feil på de neste, ergo er vel mer minuspoengene jeg frykter. Men men, takker for tips. Noen som vet om vektingen av oppgavene er lik?

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, en indeks er en indeks som man får et visst score på, og som blir representert gjennom tall. Mener fortsatt at det er forhold :)

Hva mener du om eductype da? :-)

 

 

eductype kommer jeg til å gå for ordinalnivå, men kan ta feil! Utdanning er noe som kan rangeres, men annen utdanning er jeg noe usikker på.

Endret av Anonym1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei, en indeks er en indeks som man får et visst score på, og som blir representert gjennom tall. Mener fortsatt at det er forhold :)

Hva mener du om eductype da? :-)

 

 

 

eductype kommer jeg til å gå for ordinalnivå, men kan ta feil! Utdanning er noe som kan rangeres, men annen utdanning er jeg noe usikker på.

 

Tror jeg går for det også. Man kan naturligvis rangere basic under highereduc.
Når det gjelder othereduc har jeg tenkt litt. Man kan f.eks. få fagbrev på to måter. Enten ved å fullføre videregående eller få det gjennom arbeid i en bedrift. Men man må jo naturligvis da ha fullført minst barne/ungdomsskolen for å kunne gjøre det gjennom bedriften. Tenker da at othereduc er f.eks det man leser på nett, aviser, bøker osv. og må derfor rangeres under basic. Man kan være like flink som personen som gikk videregående, men det er ikke spørsmålet her. Spørsmålet er hvilken utdanning man har, slik at har man har man ikke fullført barne eller ungdomsskolen så må det rangeres som annen utdanning og derfor under basic. Noen som er enig eller er jeg ute å sykler? :p

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei, en indeks er en indeks som man får et visst score på, og som blir representert gjennom tall. Mener fortsatt at det er forhold :)

Hva mener du om eductype da? :-)

 

 

 

eductype kommer jeg til å gå for ordinalnivå, men kan ta feil! Utdanning er noe som kan rangeres, men annen utdanning er jeg noe usikker på.

 

Tror jeg går for det også. Man kan naturligvis rangere basic under highereduc.

Når det gjelder othereduc har jeg tenkt litt. Man kan f.eks. få fagbrev på to måter. Enten ved å fullføre videregående eller få det gjennom arbeid i en bedrift. Men man må jo naturligvis da ha fullført minst barne/ungdomsskolen for å kunne gjøre det gjennom bedriften. Tenker da at othereduc er f.eks det man leser på nett, aviser, bøker osv. og må derfor rangeres under basic. Man kan være like flink som personen som gikk videregående, men det er ikke spørsmålet her. Spørsmålet er hvilken utdanning man har, slik at har man har man ikke fullført barne eller ungdomsskolen så må det rangeres som annen utdanning og derfor under basic. Noen som er enig eller er jeg ute å sykler? :p

 

 

Tenker det samme, bare at othereduc er videregående skole/fagbrev som da vil være mellom basic og higher. Annen utdanning er jo en utdanning! og det laveste som er, er jo barne/ungdomsskole, mens det høyeste er høyskole/universitet.

Endret av Anonym1
Lenke til kommentar

Modell G teste modell E for hetro, dette er en Breusch-Pagan test, noen som kan bekrefte?

ja det er rett. Dersom du ser side 74-75 i arbeidsboka er breusch-pagan = u^2 =AkXk+w,

 

så har du white-test uten kryssprodukter som er u^2=A2k-1X1^2 osv.

 

mens white-test med kryssprodukter = A1X1+A2X3 osv

Lenke til kommentar

 

Modell G teste modell E for hetro, dette er en Breusch-Pagan test, noen som kan bekrefte?

ja det er rett. Dersom du ser side 74-75 i arbeidsboka er breusch-pagan = u^2 =AkXk+w,

 

så har du white-test uten kryssprodukter som er u^2=A2k-1X1^2 osv.

 

mens white-test med kryssprodukter = A1X1+A2X3 osv

 

Ja har sett på det flere ganger, men først nå skjønte jeg det merkelig nok :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Når det gjelder disse spørsmålen:

5) Modell G teste modell E for hetro (dette er avklart, får også 25)

6) "hva slags test dette er?" Noen formeninger?

8) "ta utgangspunktet resultatet fra G til å teste E for 1 ordens autokorrelasjon (og hva slags test dette er)?" Hvilke test er dette?

Klarer ikke å være 100% sikker på om det er white, breusch osv, noen som har kommet fram til noe, og eventuelt hvorfor?

 

Hva snakker du om på punkt 8? Hvordan skal vi teste for autokorrelasjon, når vi ikke har noen tidsforskjøvede variable??

 

Kopierte bare de som inneholdt spørsmål om "hvilke test dette er". Men ja, det spørsmålet kan du se bort ifra!

 

Men da er jo spørsmålet (6) om hvilke test dette er. White med/uten kryssprodukter eller breusch -Pagan test?

Kommer forresten frem til at modell E er den som forklarer/predikerer Worrylevel best (19%), noen som er enig?

 

 

modell D1 forklarer jo 1,004 = 100,4 % ? Jeg finner det slik at modell E forklarer nest best

 

Det er vel ikke Root MSE du skal se på..

 

Ser jeg har blingset på akkurat D2 ;) Da er jeg enig i at E er best :D

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Nei, en indeks er en indeks som man får et visst score på, og som blir representert gjennom tall. Mener fortsatt at det er forhold :)

Hva mener du om eductype da? :-)

 

 

 

eductype kommer jeg til å gå for ordinalnivå, men kan ta feil! Utdanning er noe som kan rangeres, men annen utdanning er jeg noe usikker på.

 

Tror jeg går for det også. Man kan naturligvis rangere basic under highereduc.

Når det gjelder othereduc har jeg tenkt litt. Man kan f.eks. få fagbrev på to måter. Enten ved å fullføre videregående eller få det gjennom arbeid i en bedrift. Men man må jo naturligvis da ha fullført minst barne/ungdomsskolen for å kunne gjøre det gjennom bedriften. Tenker da at othereduc er f.eks det man leser på nett, aviser, bøker osv. og må derfor rangeres under basic. Man kan være like flink som personen som gikk videregående, men det er ikke spørsmålet her. Spørsmålet er hvilken utdanning man har, slik at har man har man ikke fullført barne eller ungdomsskolen så må det rangeres som annen utdanning og derfor under basic. Noen som er enig eller er jeg ute å sykler? :p

 

 

Tenker det samme, bare at othereduc er videregående skole/fagbrev som da vil være mellom basic og higher. Annen utdanning er jo en utdanning! og det laveste som er, er jo barne/ungdomsskole, mens det høyeste er høyskole/universitet.

 

 

Jeg tenker at dersom dere har rett i ders resonement er det merkelig at de som har laget eksamen ikke har oppgitt othereduc som feks videregående/eller et nivå som kan rangeres. Dersom det er meningen at othereduc skulle kunne rangeres hadde de oppgitt et nivå som faktisk kunne rangeres. Derfor tror jeg at det er naturlig med nominal nivå. Tror ikke de som har laget eksamen legger opp til så mye spekulering rundt målenivå. Tror det er noe som skal være ganske rett frem å finne ut av.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hvorfor har ikke modell H, juster R^2??

 

Og nei, kunne si at en ting har et naturlig nullpunkt, vil si at det gir mening å si at noe er dobbelt så stort som noe annet. Hvordan kan areaopinion til person A være dobbelt så stort som person B. Forklar dette

 

Hvis person i er 1 bekymret, så vil det værre dobbel så bekymret som 0,5 ?

 

Hvis person A menner at område han bor i et trygt

Person B mener område er farlig

Dette kommer under areaopinion

Er da A´s bekymring dobbelt så stor som B?

 

Er enig i dette, at man ikke kan si at A er dobbelt så bekymret som B.

altså at worrylevel og areaopinion er intervallnivå.

 

Jo, tror man kan det! Er jo en indeks! Om A får 1 og B får 2, er jo B dobbelt så bekymret som A.

 

Tallmessig, ja. Så kan man si at en verdi på 1 er dobbelt så stor som 2. Men om du spør to personer så mener jeg at person A ikke kan være dobbelt så bekymret som person 2. Men at man heller er bekymret eller ikke bekymret. Du kan liksom ikke si at jeg er dobbelt så bekymret som person B siden vi har eksamen i morgen. Det ville vært mer naturlig å si at jeg er mer eller mindre bekymret enn person B for eksamen i morgen. Enig?

 

Nei, en indeks er en indeks som man får et visst score på, og som blir representert gjennom tall. Mener fortsatt at det er forhold :) Blir som å spørre person A ''fra 1 til 10 hvor bekymret er du'' også spørre B om det samme.

 

 

er enig med Anonym 1 ;):):p

Endret av sporty-92
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Så da er vi enige om følgende:

 

Worrylevel - forhold

Areaopinion - forhold

Victim - nominal

Female - nominal

Age - forhold

Eductype - ordinal

 

Eller har folk en annen oppfatning? Post bare om dere er 99 prosent sikre..

Jeg er enig, og kommer til å bruke dem på eksamen.

 

Noen jeg sitter på gruppe med argumenterer sterkt for at de to første er intervall?

 

 

Det er antakelig ikke interval. For interval må skalaen gis på forhånd.

 

Men når det gjelder menn, så er jo dette et minustall, så derfor er det jo ikke et naturlig nullpunkt?

 

Dette er intervallnivå, det er fortsatt ingen av dere som mener at det er på forholdstallnivå, som har klart å argumentere for at de har et naturlig nullpunkt.

 

Og det er ingen som har klart å fortklare hvordan man kan rangere othereduc, så utdannelse er på nominalnivå. Hvordan kan noen is at othereduc er dobbelt så mye som highereduc eller motsatt?

 

 

Jeg meaner worry og area er på forholdstalls nivå. Det naturlige nullpunkt er at person i IKKE er bekymret.

 

og othereduc MÅ være nominal. Skal like å se noen argumentere for at "annen utd" kan rangeres høyere/lavere enn høyskole/ungdomskole.

 

Hvordan kan du da forklare at worrylevel for menn er minus? Da er det jo ikke noe naturlig nullpunkt ;)

 

Om du ser på case løsning D4. Der er coef age også i minus, om det er dette du sikter til?

 

For å følge ditt resonement vil altså age ikke være et forholdstall pga resultate i coef blir minus? Det gir jo ikke mening :)

 

eller har jeg misforstått hva du har ment :)

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med F-testen i oppgave 16/17 Vår 2013?

 

Yt = 5103,1 + 0,3Yt-1+983Dtt R2=0,46, n=39

 

ût =0,01 + 0,03Yt-1 -0,02ût-1+0,01ût-2t R2= 0,005 n=37

 

Jeg har regnet den så mange ganger nå at jeg snart ser i kryss, men jeg får ikke 0,08.

 

Noen som kan hjelpe meg litt på vei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...