Gå til innhold

Skal kjøpe meg speilreflekskamera, men er helt nybegynner! Noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg speilreflekskamera, men er helt nybegynner og blir bare forvirret når jeg prøver å lese om det på nettet :S Har ikke så god råd så vil ikke over mere en 5000... Tror jeg helst vil ha et Canon kamera, men kan også vurdere Nikon Happy.gif

Kommer ikke til å filme med det, så om det er film og hvordan filmkvaliteten er har ikke noe å si. Kommer til å ta noe natur og blomster bilder, men blir nok mest brukt til annet som bursdager og fester osv bør helts ta greie bilder i både naturlig lys og innebilder der det kanskje er litt dårlig lys.

Vil helst ha et kamera som ikke er så tregt, vet ikke hva det kommer av, men en veninne av meg har et Nikon kamere som bruker utrolig lang tid mellom hvert bilde... må ofte vente mellom 4-5 sek mellom hvert bilde og det er bare irriterende synes jeg, kommer ikke til å bli vant til det :/

Pleier objektiv og minnekort å følge med kameraet eller er det sånn at kameraet alene koster rundt 4000 og så kommer objektiv og minnekort i tillegg? er det mulig å få et bra, og enkelt nybegynner kamera med objektiv og minekort til under 5000, helt mindre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra i butikken og kjenn på husene - se hva du liker å holde i og betjene. Kjøp det.

Kikk også på de andre merkene - Pentax, Sony, Panasonic, Olympus, Samsung. Alle leverer bra greier. :)

Vil gjette på at vennen din enten har et eldgammelt kamera eller bruker skjermen bakpå ("liveview") i stedet for å ha øyet inntil søkeren. Hvis det er en speilrefleks, så be vedkommende om å bruke søkeren - og autofokus og hastighet blir noe helt annet.

Lenke til kommentar

Vil gjette på at vennen din enten har et eldgammelt kamera eller bruker skjermen bakpå ("liveview") i stedet for å ha øyet inntil søkeren. Hvis det er en speilrefleks, så be vedkommende om å bruke søkeren - og autofokus og hastighet blir noe helt annet.

Eller innendørs i mørke omgivelser med fokuseringslys påslått.

Et konkret forslag fra meg er Canon 600D eller 100D ta med kidobjektivet i pakken og en ekstra 50mm f/1.8 for innendørs bilder og når det begynner og bli mørkt. Er det penger igjen når du har kjøpt et bra minnekort, veske/bag og renseutstyr anbefaler jeg en Canon 430EX II blits i tillegg. Ved riktig bruk vil blitsen gi deg meget bra bilderesultat uten at det ser rart/stygt ut.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Minnekort følger aldri med, men objektiv følger som regel med. Sjekk at du kjøper en pakke med objektiv.

Kan du tenke deg å bytte objektiv på kameraet? F.eks kjøpe et makroobjektiv til blomsterbildene? Hvis ikke så kan du vurdere kamera med fastmontert objektiv.

Vil du ha et helt vanlig 18-55mm objektiv med 3x zoom eller kan du tenke deg å legge litt ekstra i mer zoom?

Har du noen preferanser for størrelse? Små/store hender, plass i jakkelomma eller fotobag?

Som nevnt over her, sjekk ut andre merker også. Det er mye bra fra andre produsenter også, noen ganger med bedre egenskaper/ytelser til en lavere pris. Folk overser ofte gode kjøp fordi det er "feil" merke.

Jeg anbefaler å bli vant til å bruke søker "vinduet" på kameraet i stedet for skjermen til å sikte med. Hvis du har noe i mot å bruke søker, gi beskjed.

Har du lest og lett litt rundt og funnet noen aktuelle kameraer, eller noen som er helt uinteressante? Fortell, for de kan gi oss ledetråder til hva du er ute etter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...