Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finn.no utgi personopplysninger dersom svindlet?

Lami

Anbefalte innlegg

Hei!

Saken er at jeg kjøpte noe gjennom Finn.no av en selger som viste seg å være fake selv om selger skrev at det var ekte, at jeg skulle få med kvittering og viste til ektehetsstempel (belte) men var hentet fra internettet.

Selgeren har i annonsen oppgitt navn som ikke finnes i registreret og annen adresse.

Jeg har sagt til Finn.no om de kan gi meg ekte navn på selgeren dersom det er registrert noe det sikkert er. Men de kan ikke gjøre det tross jeg har sagt at jeg skal politianmelde saken.

Kan de ikke utgi slik informasjon når jeg er blitt svindlet?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Priim sier. Og det er fornuftig. Tenk om noen kunne si (om enn uriktig) til finn.no at du hadde svindlet dem, og på den måten få navn og adresse til deg? Og så plutselig står det noen på døra hos deg og krever penger...

Når du politianmelder saken så slipper du å være mellommann mellom finn og politiet. Det er like greit. Gitt at politiet gjør noe med saken, selvsagt. Lykke til.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan be domstolene om å pålegge Finn å utlevere bevis som er nødvendige for at du skal kunne ivareta dine rettigheter etter reglene i tvisteloven kapittel 28. Dersom Finn nekter uten rimelig grunn (og den rimelige grunnen bør være mer enn en standardisert "personopplysningsloven lar oss ikke gjøre det"-grunn, Borgarting lagmannsrett i LB-2011-169252) etter at du har varslet om at du vil kreve at domstolen pålegger dem å utlevere bevisene risikerer de å måtte dekke kostnadene dine for domstolen.

Påtalemaktens jobb er å påtale straffbare handlinger. Å kreve tilbake urettmessige betalinger og lignende er i utgangspunktet ikke påtalemaktens jobb (selv om det er stor adgang til det).

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Helt kort:

Begjæringen skal sendes den domstolen der man kunne reist sak om forholdet etter tvisteloven kapittel 4. Dette er en svindelsak og det underliggende kravet vil være erstatning. Etter tvisteloven § 4-5 (3) kan man anlegge sak der virkningen inntraff. Du kan altså henvende deg til din lokale domstol.

Begjæringen sendes i form av et prosesskriv (tvisteloven kapittel 12), som skal inneholde informasjon om domstolen, sakens nummer (når det er tildelt), partene (du og Finn, og motparten hvis du vet hvem det er), og hvem som eventuelt opptrer på deres vegne (prosessfullmektiger). De skal være undertegnet. I praksis må du redegjøre for hva du ønsker (bevissikring) og hvorfor (fordi du ikke vet hvem du skal rette kravet mot, og Finn ikke vil utlevere opplysningene). Her må du være nøyaktig - hva du påstår vil være rammen for hva retten skal behandle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...