Gå til innhold

Reinstallere windows på bærbar-pc som

krabbemat

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bærbar-pc for en liten stund siden (Elkjøp), med windows 8. Nå har jeg lyst til å kjøre en 'clean install' av operativsystemet og blant annet fjerne mye av produsentreklamen som den kom levert med. Er dette overhodet mulig siden det ikke fulgte med cd/dvd med operativsystemet på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste bærbare dataene idag har innebygget Windows.

Altså man kan gå tilbake til fabrikk innstillinger ved å trykke på riktig hot-key under boot, og fullføre re-installeringen.

Hvis du googler: "PC model" factory restore - så finner du som regel en guide.

Man kan også høyreklikke på Min Datamaskin, Behandle, Disk Behandling også se om du har en partisjon som heter Recovery eller noe ligende. Har du denne vet du at det er "innebygget Windows Recovery".

Da får du dataen med alt "produsent reklamen" men det skal man lett kunne slette på 10 minutter etter man har re-installering dataen.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Altså man kan gå tilbake til fabrikk innstillinger ved å trykke på riktig hot-key under boot, og fullføre re-installeringen.

Man kan også høyreklikke på Min Datamaskin, Behandle, Disk Behandling også se om du har en partisjon som heter Recovery eller noe ligende. Har du denne vet du at det er "innebygget Windows Recovery".

Da får du dataen med alt "produsent reklamen" men det skal man lett kunne slette på 10 minutter etter man har re-installering dataen.

Ah.. skal sjekke om det er en partisjon for dette. Hvis det ikke er det så må jeg vel kjøpe et eksemplar med ny lisens?

Lenke til kommentar

Ah.. skal sjekke om det er en partisjon for dette. Hvis det ikke er det så må jeg vel kjøpe et eksemplar med ny lisens?

Husker ikke helt hvordan dette funker, men tror man skulle kunne kreve en Windows CD av selger hvis du ikke fikk med Recovery partisjon på kjøpet. Lurer på om man uansett kan kreve dette. Skal se om jeg kan finne noe om det på google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...