Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstra bilbatteri for varme

WiiBoy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal på langtur og må potensielt overnatte i bilen (vanlig personbil :p). Dette kan bli kaldt, og jeg tørr ikke å ha på varmeapparatet/motoren i fare for å gå tom for strøm/bensin.

Dersom jeg har et ekstra bilbatteri bak i bilen(ladet opp på forhånd) og kobler til en liten vifteovn på det. Hvor lenge vil det holde en standard bil varm tror dere? For eksempel et batteri på 45Ah, og en kupevarmer med 900 W effekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriet vil under optimale forhold vare i 36 minutter.

P= U * I

P= power (W)

U= Voltage (V)

I= Current (Ampere)

I = P/U

I = 900 W / 12V

I = 75 A

45Ah / 75A = 0.6 timer

0.6 * 60 min = 36 min

ta med deg sovepose du

900W er nok alt for mye for å holde en bil varm, jeg ville sett på en 150-200W løsning isteden. Noe som vil gi deg nesten 3 timer varme.

Hva med en drivstoffvarmer? type webasto?

Du går ikke tom for drivstoff med en webasto da du har kontroll på forbruk og mengde du har fra før, du kan uansett ha med en kanne bensin og ekstra startbatteri skulle du være redd for dette.

Endret av Henrik2k
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for veldig godt svar :)

900 W full guffe hele natten er langt over hva man kunne orket i et så lite rom, og jeg skal definitivt ha med både sovepose og superundertøy.

Jeg var mest ute etter utregningen, og der svarte du veldig forklarende og bra :)

Lenke til kommentar

900 W full guffe hele natten er langt over hva man kunne orket i et så lite rom, og jeg skal definitivt ha med både sovepose og superundertøy.

På den annen side er 150W omtrent som å prøve og holde varmen med 3 stk H4 lyspærer, biler flest er ikke særlig godt isolert. Bensin/diesel-varmer er dessverre svindyrt, og et batteri har som du ser alt for lite effekt. Det ideelle ville kanskje vært om du hadde tilgang til strøm, campingplass, eller noe, så du kunne brukt en vanlig kupevarmer, som disse http://www.defa.com/no/automotive/warmup/products/kupevarmere/termini_series/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Glem det, batteridrift er IKKE egnet til å varme stort mer enn et speilegg på morrakvisten. Batterier har ikke den mengde energi, du er nok avhengig av biologisk/fossilt drivstoff, utfordringen er mest å bare kunne drive en sirkulasjonsvifte over batteri, varme/energi er batterier for svake til.

Lenke til kommentar
Ikke uvanlig å bruke det når man sover nei. Bare spør gamle folk.

Bedre at noe intill deg begynner å bli varmt/brenne, enn å våkne til overtent bil?

Men, ikke i en relativt tett bil?

Forskjell på en tett bil og ett forholdsvis luftig telt...

Uansett, hva med å ta med telt og sove ute?

Sjekk gradene, ta med gode liggeunderlag, soveposer og ullundertøy. Er ikke så kaldt ute at man må sove i ett oppvarmet rom :)

Lenke til kommentar

Skal den brenne mens han sover? Høres ikke trygt ut i det hele tatt.

Ikke uvanlig å bruke det når man sover nei. Bare spør gamle folk.

Bedre at noe intill deg begynner å bli varmt/brenne, enn å våkne til overtent bil?

Jeg tror spørsmålet hans var rettet mot brenneren (posten over deg). Jeg ville selv aldri ha lagt meg til å sove i lukkede omgivelser med en eller annen brenner stående på. Fylles bilen med karbonmonoksid mens man sover, så risikerer man å aldri våkne igjen.

Har man den rette soveposen, så vil det ikke være noe problem å overnatte uten varme.

Endret av Exiter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som foreslått over her: Sovepose!

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Soveposer-og-Underlag/Soveposer/helsport-Sovepose-Isfjorden-Short-V-/p/1090596_1_Style

Null problem å holde varmen i en slik pose. I værste fall kan du kjøpe deg noen slike: http://www.xxl.no/Root/Villmark/Turutstyr/Diverse-turutstyr/phoxx-H%C3%A5ndvarmer-VRM14/p/1070389_1_Style som du kan dytte ned i sokkene om natten. Fungerer kjempefint. Er du varm på føttene holder du varmen lettere i soveposen.

Lenke til kommentar

Trikset for å holde varmen i sovepose er å ikke være kand når man legger seg.

Utover det, når det gjelder oppvarming er det to ting jeg ser som mulige løsninger:

1. Kupevarmer om du har tilgang til ekstern strøm

2. La motoren gå på tomgang

Ikke driv å koble til noe 12v varmeutstyr, da våkner du til flatt batteri og det er ikke gøy.

Bensin/Disel er det uansett bare å ha med ekstra av, desutten kan bilen svive ei god stund på tomgang uten at det er noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...