Gå til innhold

Problem med SatCR/Unicable, Samsung TV og Canal Digital

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Samsung UE40F7005, med to tunere innebygd, og har parabol fra Canal Digital. For å gjøre kabelrotet minst mulig kjøpte jeg en Goobay SatCR LNB og en splitter.

Problemet mitt er at tuner nr 2 i TVen ikke gir noe bilde. Jeg kan ikke ha picture-in-picture eller ta opp en kanal og se på en annen samtidig.

I innstillingene ser alt ut til å være i orden: SatCR/Unicable er på, jeg har valgt dobbel antennetilkobling, og både Tuner 1 og Tuner 2 finner og bekrefter sporfrekvensene (hhv. 1210 MHz og 1420 MHz). DiSEqC er av (skal den være det?)

Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke sikker på om du kan ta opp en kodet kanal og se på en annen i en TV. Årsaken er at kortleseren normalt sett kun kan dekode en kanal. Det er teknisk mulig for en kortleser å dekode kanaler fra forskjellige transpondere men da må TV'n ha ekstra hardware som "router" kanalene til kortleseren. Du kan jo teste med å ta opp fra NRK(=kodet) og se på f.eks. BBC World News eller Sky News som ikke er kodet ( eller teste PIP med en av de to ukodede tjenestene).

SatCR LNB'n kontrolleres via DiSEqC kommandoer men jeg antar at DiSEqC i Samsungs system egentlig er tenkt som switch for flere posisjoner. Det skader jo ikke om du forsøker med DiSEqC=på. Flere posisjoner og SatCR går nok ikke veldig bra så jeg vil anta at det kanskje er derfor instillingen er satt til av i Samsung TV'n.

Det er også viktig at splitteren er beregnet på splitting av coax for satellitt mottak. Et triks du kan forsøke er å teste tuner 1 med de forskjellige sporfrekvensene. Da finner du hvertfall ut om LNB'n leverer de "user bands" som TV'n forventer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...