Gå til innhold

Gråhegre ... .

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Albert,

ja, her har du fått testet telezoom'en din. Du skal sikkert ha en god porsjon tålmodighet for å nærme deg denne karen. En aning uskarp, men jammen ikke lett å få i full fokus - Hegren derimot har full fokus på noe nedi vannet - rimelig stiv i blikket :)

mvh

Jan

Hei, Jan Høydal.

Takk for hyggelig og saklig kommentar ! :)

Det mangler nok litt på skarphet,, ja, - Sigma'en er dessverre litt "soft" på full tele, - 500 mm.

Det var jeg ikke helt klar over da bildet ble tatt, - da hadde jeg nettopp anskaffet dette objektivet.

400 mm ville kanskje gitt et bedre resultat ?

Vennlig hilsen

Albert.

Lenke til kommentar

Hei igjen Albert.
Selv slet jeg fælt med et 200mm teleobjektiv som jeg satte en 2x converter på - autofukus var ikke kalibrert. Hvis du fokuserer manuelt, så er ikke dette en problemstilling. Du vet det kanskje fra før, men det er veldig enkelt å kalibrere autofokus for hvert enkelt objektiv du måtte ha. Det er en egen meny for dette på din D800 og den husker hvilke objektiv du har kalibrert. På 500 mm må du typisk utføre dette på 50xbrennvidden=25 meter og største blenderåpning. Du kan bruke en vanlig tommestokk og følge videoen

Har gjort dette på alle mine objektiver - kun ett av dem var OK fra fabrikk :) Endret av Jan Høydal
Lenke til kommentar

Hei igjen Albert.

Selv slet jeg fælt med et 200mm teleobjektiv som jeg satte en 2x converter på - autofukus var ikke kalibrert. Hvis du fokuserer manuelt, så er ikke dette en problemstilling. Du vet det kanskje fra før, men det er veldig enkelt å kalibrere autofokus for hvert enkelt objektiv du måtte ha. Det er en egen meny for dette på din D800 og den husker hvilke objektiv du har kalibrert. På 500 mm må du typisk utføre dette på 50xbrennvidden=25 meter og største blenderåpning. Du kan bruke en vanlig tommestokk og følge videoen http://www.youtube.com/watch?v=t-JrUQO_Z5U

Har gjort dette på alle mine objektiver - kun ett av dem var OK fra fabrikk :)

Hei igjen, Jan.

Jeg har utført kalibrering av alle objektiver, og ingen er akkurat "på strek", men i nærheten.

Jeg har ikke kalibrert på anbefalt avstand, men ca. 20 x brennvidden.

Jeg skal derfor gjøre en ny kalibrering på 50 x, så snart været bedrer seg.

Tusen takk for gode råd, - jeg har allerede fulgt linken til Sydspix og testet ut, og det ble klar forbedring !

Jeg er svært takknemlig ! :)

Vennlig hilsen

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...