RumbaTumba Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Hei! Jeg bor i et bokollektiv. Det er på meg strømregningen blir fakturert og alle betaler inn til meg også betaler jeg videre. Det er en som aldri betaler. Han ligger tre måneder etter nå, han er arbeidsledig, veldig ung og røyker mye hasj. Jeg får alltid samme svar. Han lover at han har pengene i morgen, i neste uke, på torsdag, etc.Det er veldig enkelt å høre på tonen i stemmen hans at han gir fullstendig faan.Jeg har snakket med huseieren, han brydde seg ikke så veldig mye heller. Hva kan jeg gjøre i et slikt tilfelle? Jeg har snakket med de andre i kollektivet om vi kan ta beløpet han skylder også betaler alle andre inn en lik andel slik at det jevnes ut, men det er ingen som har råd til å gjøre det. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Hva står det i husleiekontrakten? Lenke til kommentar
War Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Står strømregningen i ditt navn eller huseiers. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Står strømregningen i ditt navn eller huseiers. Hei! Jeg bor i et bokollektiv. Det er på meg strømregningen blir fakturert og alle betaler inn til meg også betaler jeg videre. Det er en som aldri betaler. Han ligger tre måneder etter nå, han er arbeidsledig, veldig ung og røyker mye hasj. Jeg får alltid samme svar. Han lover at han har pengene i morgen, i neste uke, på torsdag, etc. Det er veldig enkelt å høre på tonen i stemmen hans at han gir fullstendig faan. Jeg har snakket med huseieren, han brydde seg ikke så veldig mye heller. Hva kan jeg gjøre i et slikt tilfelle? Jeg har snakket med de andre i kollektivet om vi kan ta beløpet han skylder også betaler alle andre inn en lik andel slik at det jevnes ut, men det er ingen som har råd til å gjøre det. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Kunne jo være en CO/ og den sto i huseiers navn. Ville startet med å ta ut sikringen som går til hans rom til han betalte. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Om du kan, skru ut sikringene til rommet hans og lås sikringsskapet. 1 Lenke til kommentar
RumbaTumba Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 Med tanke på at jeg jobber mye og sjeldent er hjemme har det lite for seg. Han kan jo bare sette den inn igjen. Jeg er mer interessert i hva som er mulig juridisk. Han leier jo her og har en kontrakt hvor det står at det er leietakerne som må ordne med strøm. Lås er en god ide! De pleier å være enkle å dirke opp, men han er litt lat. Kanskje det går! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Husk at dere er ansvarlige for de skader som måtte oppstå ved mangel på strøm etter at dere tar sikringen. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Er el-verket det også om jeg ikke betaler og de stenger strømmen i huset mitt ? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Tar dere strømmen og fyren har en fryseboks i kjøleskapet på rommet, vannet smelter og lekker utover gulvet så det blir vannskader, så er alle ansvarlige for å dekke skaden. Tenk deg om litt før du gjør noe sånt. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Hvordan kan man ta på seg sånt ansvar? Ville ikke satt regningen på meg. Det kan stå på huseieren. Hvor mye er det snakk om 50kr? 200 pr stk? Siden det sans er kontraktbrudd så får huseier kasta han ut da og dekke den andelen fra depositum. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Det er vel ikke TS sin feil om det blir vann på gulvet grunnet fryseboksen. I leiekontrakten til personen som ikke betaler står det antagelig at han plikter og ha leiligheten (i hans tilfelle rommet) oppvarmet o.l slik at det ikke skulle bli noen skader. At denne gutten (Som antagelig har en egen kontrakt) ikke betaler sin strømregning er ikke de andre sin feil. Denne personen leier strøm av TS, og når han ikke betaler kan TS nekte og gi han varen han ikke vil betale for. Om denne hasjrøykende latsabben får vannskader er ikke dette TS sin feil. Hadde han sørget for at han hadde strøm hadde aldri dette skjedd. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Men TS eier ikke leiligheten, det gjør utleier. Og utleier skal ha dekket sånne skader. Er denne hasj-slasken så dårlig på å betale regninger har han neppe penger til å betale en vannskade-regning uansett. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Om denne hasjrøykende latsabben får vannskader er ikke dette TS sin feil. Hadde han sørget for at han hadde strøm hadde aldri dette skjedd. Jo faktisk er det slik at man er ansvarlig for følgeskader og har plikt til å begrense disse når man gjør slikt. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Om denne hasjrøykende latsabben får vannskader er ikke dette TS sin feil. Hadde han sørget for at han hadde strøm hadde aldri dette skjedd. Jo faktisk er det slik at man er ansvarlig for følgeskader og har plikt til å begrense disse når man gjør slikt. Så hvis jeg flytter i et bokollektiv med deg og jeg skal betale strøm til deg kan jeg altså bare sette et kjøleskap på rommet og deretter nekte og betale strøm og leve fint med det? Hvis det er sånn så foreslår jeg at du tar ut kjøleskapet og tar strømmen. Evt begyn og ta tingene hans som pant. En laptop dekker vel en 3 mnder med ubetalte strømregninger. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Så hvis jeg flytter i et bokollektiv med deg og jeg skal betale strøm til deg kan jeg altså bare sette et kjøleskap på rommet og deretter nekte og betale strøm og leve fint med det? Hvis det er sånn så foreslår jeg at du tar ut kjøleskapet og tar strømmen. Evt begyn og ta tingene hans som pant. En laptop dekker vel en 3 mnder med ubetalte strømregninger. Selvsagt ikke, men det fritar ikke meg for erstatningsansvar hvis jeg drar ut kontakten så gulvet blir vannskadet. 1 Lenke til kommentar
liealot Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Kanskje vi skal droppe det hypotetiske kjøleskapet og hjelpe TS med forslag til løsninger? Disclaimer: Jeg har bodd i nok kollektiv i mitt liv, og min oppfatning er at kun "fight fire with fire" og "tough love" funker på roomies. Ta alt med en klype salt. Mitt tips blir å skape press fra flere hold siden du ikke har pondus nok selv. Sosialt press feks. Lag ett scenario hvor alle må lide fordi han ene drittungen er kjip. Du kan ta opp med alle som bor der at du ser deg nødt til å si opp strømabonnomentet fordi ikke alle betaler, og noen andre får ta på seg det ansvaret hvis dere ønsker strøm. Da blir det stress for alle, og alle vet hvem som har skylda. Du har da heller ikke råd til å betale for iglete dophuer, ingen har råd til å hjelpe deg, og alle forstår dette. Pass på at du ikke blir syndebukken fordi du sier opp abonnomentet. Legg det frem med omhu. Eller ljug og si at du har snakket med huseier, og som over, du sier opp abonnomentet, og strøm kommer til å bli inkludert i leien i stedet. Dette kommer selvsagt til å øke husleien til alle med omtrent "mer enn det dobbelte av det dere betaler nå" kr i mnd, hvis alle går med på dette kan du jo alltids presentere forslaget for husleier. Du betaler jo dobbelt uansett. Du kan også forsøke å si ifra på kjipere måter og ikke bare 'du, jeg trenger de pengene for strømmen...' en gang i mnd. Du kan true med inkasso, true med at du kommer til å kontakte (insert source of income/foreldre) og trekke penger derfra en gang i mnd for strøm. Tanken på en sånn samtale i seg selv burde skremme han. Han vet jo at du kommer til å si noe a la 'han bruker alle pengene sine på hasj og kan ikke betale strømregningen'. edit: tl;dr Handler ikke om å være ærlig og snill, handler om å ikke være en sucker. Han respekterer deg null, og synes ikke han trenger å betale strøm, fordi det å ikke betale, ikke har noen konsekvenser. Skap noen konsekvenser. Endret 14. februar 2014 av liealot 2 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Du kan selv formulere et inkassovarsel og sende til vedkommende. Slikt pleier å hjelpe. Alternativt tar du saken til forliksrådet og får en dom på at vedkommende skylder deg penger. Blir ikke de betalt kan du få namsmannen til å kreve inn beløpet, gitt personen har noe av verdi. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Blås i inkassovarsler, personer som utsetter regninger utsetter slike varsler også. Skal du gå den rettslige ruten bør du gå rett på varsel om tvangsfullbyrdelse eller varsel om søksmål. (For øvrig er det en svært dårlig idé å bruke "ringe mamma"-taktikken. Også de som driver inn sine egne krav må følge regler om god inkassoskikk, og å kontakte arbeidsgivere/Lånekassen/mamma er ikke i tråd med disse reglene.) 2 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Hvor ung er denne veldig unge hasjrøykende personen? Umyndig, under 18? I så fall er "ringe til mamma" helt kurant framgangsmåte. Alternativt å kontakte barnevernet... Ikke primært pga. de kronene han skylder i strøm, men fordi han har et rusproblem, ikke fungerer i samfunnet ved å ikke ta ansvar for sine plikter i bofellesskapet, noe som kan være tegn på psykiske problemer som bør behandles. Betaler han husleie? Betales dette også til trådstarter eller betaler alle hver for seg direkte til utleier? Har alle hver sin leieavtale med utleier, eller har alle skrevet på en felles, eller har trådstarter leieavtale med utleier for hele boligen og framleier rom til de andre i kollektivet? Hvis det siste, ville jeg vurdert å heve leieavtalen etter husleielovens § 9-9. Gi dophuet skriftlig beskjed om at han skal ut på dagen, og ønske ham god bedring og lykke til videre i livet. Hvis de to første er det opp til eier/utleier å heve leieavtalen, og da er det litt vanskeligere hvis huseier ikke bryr seg så veldig mye. Løsningen da kan være å flytte selv for å komme seg ut av et ikke fungerende kollektiv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå