Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tok innbytte av bil med heftelser

Anbefalte innlegg

Hei.

I dag tok jeg å solgte bilen min. Verdi: 210000kr.

Fikk en bil på verdi ca 180000kr + 34000kr.

Bilen jeg fikk hadde heftelser/lån på 160000kr. Men dette skulle forrige eier fikse i morgen sa han.

I morgen leverer han mest sannsynlig del 2 på innbyttebilen jeg fikk.

Hva skjer hvis han ikke betaler heftelsene/lån på 160000kr før han leverer inn del 2. Får jeg heftelsene hans da?

Har selvfølgelig NAF-kontrakt, der det står at forrige eier skal betale det. Men er litt skeptisk nå.

Noen med noe input ?

Siden vi har kontrakt, kan ikke han "rømme fra gjelden sin" ?

Det er snakk om salgspant i motorvogn.

Endret av Ferskenfrukt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heftelsene følger vel bilen etter hva jeg vet, så om han ikke dekker disse inn så vil de jo bli stående på bilen da det er pant i den.

Men han har jo skrevet under på, i kontrakt; at han skal betale panten i bilen. Står ikke han ansvarlig da?

Jo, men hvis han ikke betaler må du gå til sivilt søksmål for å få han til å betale, og det er jo litt styr ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Faen altså...

Kan jeg eventuelt ringe vegvesenet i morgen, akkurat i det dem åpner å si noe lignende som dette: "Hei, jeg gjorde en handel i går av bruktbil med en person med navnet Ola Normann, bilen jeg fikk i innbytte av han har 160000kr i salgspant. Jeg er redd jeg har blitt lurt. Kan dere blokkere omregistrering av denne bilen til mitt navn Kari Normann, regnr:ab12345? Jeg ønsker ikke stå ansvarlig for panten".

Vil det fungere?

Jeg har også fortsatt del2 fra min bil. Skal jeg beholde denne i sikkerhet, til han har betalt det? Slik at jeg fortsatt eier min gamle bil, og kan eventuelt kreve den tilbake fra han; om han ikke betaler heftelsene?

Takk for svar, så langt.

Lenke til kommentar

Men han har jo skrevet under på, i kontrakt; at han skal betale panten i bilen. Står ikke han ansvarlig da?

Han er ansvarlig overfor deg, men du (som ny eier av bilen de har pant i) står i dette tilfellet "ansvarlig" (i den betydning at du kan miste bilen, men ikke mer enn det) overfor hans kreditorer. Om kreditorene tvangsselger bilen de har pant i, så blir det med andre ord ditt problem å få tilbake pengene fra ham...

Å si fra til vegvesenet at du ikke vil ha innbyttebilen omregistrert på deg er meningsløst og løser absolutt ingen problemer, når realiteten er at du allerede har tatt imot bilen som delbetaling (og gitt fra deg tilsvarende verdier -det er jo det som er "hovedproblemet") -med mindre du får han til å betale deg de 180.000 bilen er verdt på annen måte før du gir fra deg den bilen du har solgt. (og det er vel antakelig for sent?!) Om hans kreditorer vil (dvs han ikke får slettet heftelsene), så tvangsselger de bilen, og da er det uansett du som har svarteper og taper bilen/det den er verdt, enten den står registrert i hans eller ditt navn.

Å vente med å omregistrere den bilen du har solgt kan derimot være en ide. Om dere har skrevet i kontrakten at innbyttebilen skulle være fri for heftelser, og den ikke er (eller blir) det, så kan du forsåvidt (med hjelp av namsmannen og en lengre byråkratisk prosess...) ta utlegg i den bilen for å dekke heftelsene som ikke blir slettet på den andre, selv etter den er omregistrert på ham. Men da må du som sagt 1) ha et pengekrav overfor ham, og 2) blande inn namsmannen -og om han selger bilen videre før du (namsmannen) får tatt arrest i den, og han bruker opp pengene, så er du jo like langt...

På mandag bør du ta kontakt med dem som har pant i bilen og finne ut hvor mye restgjelda er på -når brønnøysund oppgir 160.000, så er det det opprinnelige lånebeløpet. Mest sannsynlig er det nedbetalt en god del, kanskje alt, uten at pantet er formelt slettet. Om det viser seg at det fortsatt er et høyt utestående beløp, så kan det være på tide å engste seg litt...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I disse moderne tider er det vel heller sjeldent at banken har en fysisk filial å gå i der selger befinner seg... Men så lenge man er i kontakt med banken selv, og får skriftlig bekreftelse på hvor mye som skal betales, og til hvilken konto, så er jo det uproblematisk. Selgeren får naturligvis ikke mer enn det som blir igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...