Gå til innhold

Den store Intel tråden

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Nå har Haswell vært ute en god stund uten noen "spesielle" forbedringer. Det mange venter på er da DDR4, Sata Express og PCIe 4.0.

De kommende prosessor arkitekturene er vel Broadwell og Skylake, med unntak av -E versjonene (Haswell-E).

Grunnen til at jeg oppretter tråden er for å få litt diskusjon, forhåpninger om de kommende arkitekturene, og litt generell prat.

Den foreløpige roadmapen til Intel har kanskje de fleste allerede sett, men jeg slenger den inn allikevel.

Håper på en aktiv og spennende tråd, med mye fakta i vente. Forhåpentligvis om ikke altfor lenge.

Av egne forventninger, så håper jeg på I7 5930K. 8 core, gjerne med mulighet for DDR4 og alt annet nevnt ovenfor, men tviler på at dette kommer før Skylake.

post-269632-0-92042600-1392322774_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aah :) får vente på skylake E da? ;P

eg ser om det blir verdt å oppgradere når haswell E kommer ut

farsken- var en kar som solgte et asus 780 Direct cu 2 idag- til 1995. fikk ikke kjøpt den :(

Den er kjip! :)

nå har han lagt den ut igjen på bruktmarkedet- lurer på hvorfor han ikke svarer på min henvendelse?

Lenke til kommentar

Skylake vil muligens ha både DDR4, Sata express og PCI.e 4.0. :ohmy:

Hva så? Vi vet allerede at DDR3 er nok, Sata Express er uinteressant med mindre du har tvangslidelser angående lagringsytelse, og PCIe 3.0 x4 er jo nok for 780 Ti tri-SLI...

Det hadde vært langt mer interessant om Intel bestemte seg for å øke decode/dispatch til 5 per kjerne eller klarte å passere 5 GHz-barrieren vi ser i dag, men det kommer ikke til å skje før AMD får fingeren ut av ræva.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skylake vil muligens ha både DDR4, Sata express og PCI.e 4.0. :ohmy:

Det hadde vært langt mer interessant om Intel bestemte seg for å øke decode/dispatch til 5 per kjerne eller klarte å passere 5 GHz-barrieren vi ser i dag, men det kommer ikke til å skje før AMD får fingeren ut av ræva.

Det er jeg forsåvidt enig med deg i. Det jeg savner mest er ett ytelseshopp som gjør det verdt å oppgradere. Som vi ser gang etter gang er det snakk om 5-10% økelse, og med tanke på at man må slenge ut flere tusen for en slik økning er det ganske uaktuelt for min del. Jeg krysser fingrene for et godt hopp :-)

Lenke til kommentar

Jeg er ekstremt lite imponert over utviklinga i prosessormarkedet de siste åra egentlig. Det er jo ikke rare forskjellen i ytelse mellom hver generasjon, og selv etter 3 år er det knapt noen vits å tenke på å bytte CPU ettersom forskjellen er relativt liten. Det skal bli interessant å se hva Haswell-E kan gjøre, men jeg forventer ikke noe voldsomt akkurat. 8 kjerner vil jeg uansett anta at Intel priser såpass høyt at det ikke er særlig fristende. Det er neppe utviklinga i CPU-verdenen som blir utslagsgivende for når jeg skaffer meg en ny maskin, ettersom det ikke ser ut til at ytelsen vil bli særlig mye bedre på flere år.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...