Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer med restgjelden når bil kreves tilbakelevert pga misligholdt lån?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i en stor økonomisk krise som har vart i flere år. Har ikke hatt nok penger til å betale billånet mitt de siste åtte månedene. Jeg prøvde å komme til en avtale, men det var vanskelig. Jeg har flere kreditorer på andre saker også, og sist i mai forsøkte jeg å få til frivillig nedbetalingsplan, men jeg hadde ikke nok penger til å betale mer enn en av de, og jeg gav rett og slett opp.

Etter dette har jeg kun betalt husleie, strøm, forsikring, mobil og mat. Har så og si ikke åpnet post, ikke tatt telefoner, og sitter nå på sterke angstmedisiner som er mye på grunn av dette.

(Grunnen til økonomisk krise er kronisk, fysisk arvelig sykdom, og totalt sju års kamp med nav, hvor jeg har levd på minimum hele tiden. For å kunne utdanne meg måtte jeg kjøpe bil som nav sa at de ikke kom til å dekke (jeg tok derfor studielån i tillegg), og klarte å betale dette nesten ett år etter studielånet stoppet, men så tok pengene slutt..)

Jeg har altså ikke åpnet brev fra namsmannen og politiet og forliksrådet. Nå fikk jeg et idag hvor det ikke stod hvem det var fra utenpå, og jeg åpnet. Dette var fra lensmannen hvor de skriver at siden jeg ikke har svart på tidligere kontakt angående tilbakelevering av bil, så har jeg en uke frist før de henter den.

Bilen er nå antakelig verdt 30-40% av resterende lånesum. Før renter var restgjeld litt over 80.000. Hva skjer når de henter bilen? Hva skjer med restgjelden, for de får jo umulig solgt den og dekket lånet. Hvem må jeg kontakte for å få hjelp til dette? Hva skjer om jeg ikke kontakter noen?

(Poster i juss-forumet av en grunn, jeg vet hvor dum jeg har vært og er.)

Anonymous poster hash: 03adc...866

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som skjer når de henter bilen er at den tvangsselges på auksjon, og inntektene går til å dekke namsmyndighetenes utgifter og pantelånet. Hvis det er noe igjen av gjelden etter det går de på deg for resten.

NAV har en økonomisk rådgivningstelefon (800GJELD), og NAV-kontorene har også gjeldsrådgivere. Kontakter du ingen sitter du i utleggstrekkhelvetet til alt er gjort opp eller du dør (eller får gjeldsordning).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som skjer når de henter bilen er at den tvangsselges på auksjon, og inntektene går til å dekke namsmyndighetenes utgifter og pantelånet. Hvis det er noe igjen av gjelden etter det går de på deg for resten.

NAV har en økonomisk rådgivningstelefon (800GJELD), og NAV-kontorene har også gjeldsrådgivere. Kontakter du ingen sitter du i utleggstrekkhelvetet til alt er gjort opp eller du dør (eller får gjeldsordning).

Takk for svaret. Da vil jeg ende med ganske mye i gjeld og ingen bil med andre ord.

Jeg har egentlig resignert og sett for meg at jeg må få igang en gjeldsordning, med billånet og resterende nærmer det seg nå 150.000 vil jeg tro. Med minstesats hos nav, og nystartet studielån igjen for å betale husleie (måtte flytte for å fortsette studier, og nav nekter å betale noe mer, så hele studielånet går til husleie hver måned) tror jeg ikke jeg får gjeldsordning før jeg er ute i jobb, og jeg vil aldri bli 100% arbeidsfør.

Kan jeg søke gjeldsordning mens jeg mottar støtte fra lånekassen? Det er rent lån pga min aap hos nav. Jeg ligger langt under minstesatsen for livsopphold iht gjeldsordning, så det ville blitt den nette sum av 0 kr til kreditorer...

Lenke til kommentar

Ta kontakt med inkassoselskapene. Gjerne har samme inkassoselskap flere saker på deg. Om du ringer og viser vilje til å ville ordne opp, så kan de gå med på rimelig gunstige avtaler. Det kan blant annet være å sette enkelte krav på "vent", mens du betaler ned en og en om gangen, slik at du ikke må betale alle sammen litt - samtidig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...