Gå til innhold

ikke tronde, hvor begraves?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gravplassene er som regel kommunalt eid, så alle heter ikke kirkegård, men gravplass... så jeg har planer om å bli begravet der (eller bli sendt ut i rommet...hehe)

hmm... det var jeg ikke klar over. alle kaller det kirkegården her jeg bor.

Lenke til kommentar

det er ikke alle gravplasser som er tilknyttet kirken, noen er det og de heter kirkegård. Andre er bare store arealer som gjerne har et ikke-religiøst kapell plasert ett eller annet sted på plassen. disse pleier å være det offentlige som eier og her skal det ikke være noe forskjellbehandling, dvs. ingen skal føle at de ikke hører hjemme der (det ble litt sykt formulert)

men som regel (jeg tror at alle) kirkegårder også er åpen for alle... og blir mer og mer like de "offentlige"

Lenke til kommentar

Hvis du er ateist betyr det vel ikke noe at du gravlegges i jord noen tror har med Gud å gjøre? Din overbevisning er at jorden er vanlig jord, og du skal jo til helvete uanset.

Er du muslim eller jøde finnes det egne gravplasser spessielt for disse religionene.

Hvis du er hindu er det vel naturlig at familien sprer asken din for vinden eller brenner deg på en flåte i Akerselva.

Er litt usikker på hvordan budhistene løser dette, men de mener vel i utgangspunktet at kirkegården er like greit som noe annet sted siden du uanset ikke er død?

Er du ny-hedning tror jeg ganske bestemt at kirkevergen i kommunen din vil ha en og annen innvending om du forlanger å hauglegges med en diger båt med husdyr og treller og greier.

Som Otto Jespersen sa da han gravla bikja til Samaranch i en snøfonn på Lillehammer i 94: "Hvil i fred, og lev i sølibat. For det blir ikke noe på deg nå som du er flat."

Lenke til kommentar
menesker blir ikke eigd når de lever, hvorfor skal noen eige dem når de er døde?

Når en person er død er det jo familien som har ansvar for hva som skjer med liket etterpå. De kan bestemme hvor det skal gravlegges, om det skal kremeres osv... eg tok kansje litt hardt i med det å eie, men jeg trodde det var familien som bestemte hvis den avdøde ikke hadde gitt beskjed om hva han/hun/det ville.

Min onkel ble påkjørt av et tog når han var på skitur på fjellet (mangen år siden, før jeg ble født) og farmor sa at legene kunne plukke organer osv. fra han, men det var ikke så veldig masse brukbart igjen...

Der var det familien som bestemte iom. at han ikke hadde tatt noen standpunk som de andre visste om

Lenke til kommentar
Jepp, om den avdøde ikke har donorkort(?) eller noe anet bevis på at han ønsker at kroppen hans skal bli brukt som delekropp, så er det familiens besluttning.
Selv har jeg donorkortet mitt alltid på meg, og foreldrene mine er klar over at jeg ønsker det slik...

Jeg skal kremmeres og gravlegges på en offentlig gravplass. Jeg vil begraves på en gravplass så mine etterlatte har et sted å gå til og på grunn av tradisjon.

Grunnen til at jeg vil kremmeres er at jeg ikke ønsker å ta opp unødvendig mye plass på gravplassen. Vet det er mange som ikke ønsker å bli kremmert, men å begraves i kiste, så derfor føler jeg at det er rett av meg å bli kremmert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...