Gå til innhold

Galaxy Tab 3 og svær harddisk i bil, noe å tenke på?

*F*

Anbefalte innlegg

Vant for et halvt års tid siden en slik Samsung Galaxy Tab 3 (gt-p5210), men den ligger fremdeles i esken da jeg ikke har funnet noe bruksområde, bruker en windows tablet til vanlige tablet ting.

Men jeg kom på en ting, bilstereoen min har en temmelig dårlig usb-funksjon med mye begrensninger og dårlig gui, min mobiltelefon har kun plass til 32GB, så jeg må nesten bare timme meg frem til hva jeg tror jeg vil høre på når jeg er ute å kjører.

Så da tengte jeg kanskje jeg kunne bruke galaxy tab-en sammen med en svær ekstern harddisk?

da kan jeg jo ha hele musikksamlingen der, og til og med ha noen tv-serier (ikke mens jeg kjører, men f.eks mens jeg venter på noe på en parkeringsplass osv)

http://www.samsung.com/us/mobile/galaxy-tab/GT-P5210ZWYXAR-specs

Etter hva jeg vet skal vel denne støtte USB-OTG som lar meg koble til eksterne lagringsmesium, eventuelt er det noen begrensning her? Tenker vel ihvertfal å kjøre en TB hdd mot den, strøm må vel komme ekstern, men det kan vel fikses, og hva med apps, får dem tak i data like enkelt som på et minnekort? Jeg bruker PowerAmp Pro til musikk.

Ønsker også at skjermen skal være altid på når strøm er koblet til og av når strøm ikke er koblet til, regner med dette skal være mulig?

Og til slutt, er det noe spessielt jeg burde tenke på her?

Det er forresten en 10,1" det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg vet skal vel denne støtte USB-OTG som lar meg koble til eksterne lagringsmesium, eventuelt er det noen begrensning her?

Den ene begrensningen er at du ikke kan lade nettbrettet samtidig som du bruker OTG.

Noe som er en veldig ulempe om du vurderer en permanent løsning slik jeg har i bilen min (se link til byggelogg i innlegget over).

Det er den eneste biten jeg sitter fast før jeg er ferdig med min "Versjon 2" av nettbrett installasjon i bil. Det skal kunne med riktig OTG kabler og en flashet firmware, på Nexus nettbrett hvertfall.

Vet ikke hvordan det er med Samsung Tab 3, det må du nesten søke litt rundt så se om andre har noen løsninger på det.

En annen ting er at du kan bruke WiFi harddisker. Da kan nettbrettet ditt stå permanent montert med strøm fra bilen, mens den kobler seg opp til dine harddisker via wifi når du måtte ha behov for det.

Med appen "Tasker" fra PlayStore, så kan du velge at nettbrettet skal gå i sovemodus når den mister ekstern strøm, eller at skjermen slår seg på og forblir aktiv heletiden mens den mottar strøm fra bilen.

Lenke til kommentar

aha, hadde regnet med jeg kunne forsyne med strøm via samme usb kabel.

når det gjelder wlan er det jo en mulighet, men da trenger jeg et wlan nas i bilen, er det i det heletatt noe slikt som er støttet i androde?

En løsning jeg tenker er muilig er jo å bare sette inn et windows 8 nettbrett, da kan man jo bare koble til det man vil av usv enheter, når jeg likevel har dette brettet tilgjengelig vil jeg jo helst bruke det.

Liker løsningen din med innbygd nettbrett i dashbordet, i dag har jeg en hobbeldin spiller der, men kunne jo tenket meg et nettbrett i stedenfor, finnes det noen spillere som lar seg hel-remote fra et nettbrett?A

lternativt, finnes det noe grei bilstereo med androide? jeg ser det er mye på dealextreme, men det er jo ikke sikkert dem er noe særlig. Hvordan fungerte radio-usv enheten din btw? og kunne den kobles til orginalantenne?

Lenke til kommentar

aha, hadde regnet med jeg kunne forsyne med strøm via samme usb kabel.

når det gjelder wlan er det jo en mulighet, men da trenger jeg et wlan nas i bilen, er det i det heletatt noe slikt som er støttet i androde?

En løsning jeg tenker er muilig er jo å bare sette inn et windows 8 nettbrett, da kan man jo bare koble til det man vil av usv enheter, når jeg likevel har dette brettet tilgjengelig vil jeg jo helst bruke det.

Liker løsningen din med innbygd nettbrett i dashbordet, i dag har jeg en hobbeldin spiller der, men kunne jo tenket meg et nettbrett i stedenfor, finnes det noen spillere som lar seg hel-remote fra et nettbrett?A

lternativt, finnes det noe grei bilstereo med androide? jeg ser det er mye på dealextreme, men det er jo ikke sikkert dem er noe særlig. Hvordan fungerte radio-usv enheten din btw? og kunne den kobles til orginalantenne?

På min Samsung Tab 2 som var min første "nettbrett installasjon", så fungerte ikke OTG, så da kunne jeg ikke ta imot USB-radio osv. Men nå som jeg har Nexus 7, så er dette mulig.

Har som nevnt, ikke fått installert Nexus 7 i bilen enda, men under testene mine så har det fungert veldig bra med USB FM-radio.

På den USB-saken, så er det vanlig antenne inngang, så du kan bruke bilens antenne om du vil det (som sikkert er den beste løsningen).

Ellers, så er det mange gode mediaspillere på android. Bare kjøp en forsterker så får du god lyd.

Altså <Nettbrett>----<forsterker>----<høytalere>.

Med de fleste 7" nettbrett, så passer de bak en dobbel-din ramme i de fleste tilfeller. Men siden du har 10" så må du kanskje se på en annen løsning.

Lenke til kommentar

om jeg går for en slik løsning må jeg ev kjøpe et mindre brett, men om jeg skal ha nettbrett i dobbeldin-en burde det være plass til forsterker bak nettbrettet.

Noe slikt hjadde jo vært veldig praktisk å greit:

http://dx.com/p/lsqstar-6-2-pure-android-capacitive-screen-car-dvd-player-w-gps-rds-bt-tv-swc-aux-in-for-univers-285342#.Uv1E10CoGDs

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jepp, men til den prisen ville jeg nok ha kjøpt et Nexus 7 eller annen kraftig android nettbrett.

Selve dobbel din rammen koster jo knapt noenting. Forsterker kan du få billig, som du monterer bak nettbrettet.

Du må nesten se hva du selv gidder, men om du lager ting fra scratch blir det ofte mye bedre. Da kan du selv bestemme 100% hvordan du vil ha det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer vel bra.

Har tengt litt på dette her i dag, og jeg tenker at kanskje et windows 8 nettbrett hadde vært tingen, så og si alt har windows drivere, men ekstrautstyr til type Androide osv er gjerne begrenset.

Tengte kanskje å lage det inni en 2din boks, finnes noe slikt, eller må det ev tas fra defekt stereo?

post-74970-0-38120100-1392395760_thumb.png

Og da til et annet spørsmål. er forsterkerne slik at man bare kan stappe minijack inni den fra tablet?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Var ute å sjekket i bilen.

Ser det er urobekkende lite plass å jobbe med

post-74970-0-85547700-1392570593_thumb.jpg

post-74970-0-76537400-1392570608_thumb.jpg

Skrujernet som måles med er 12CM, så en vanlig 3,5" harddisk får ikke engang plass da dem er rundt 13CM lange Alternativet må være å bruker 2,5" HDD eller ekstern hdd via USB i f.eks hanskerommet.

I tilegg vrker det jo veldig lite til å få plass til både forsterker og annet utstyr, for uten forsterker blir det ikke mye lyd.

Men jeg kom på en annen ide.

Jeg kan i en av DIN-ene ha en vanlig spiller med AUX ut, g i tilegg lage noe slikt:

.post-74970-0-70026300-1392573667_thumb.png

Konseptet er en tablet-holder foran en 1DIN "boks", fra boksen går det usb (data/pwr) ut til en tablet, samt minijack for lys

minijack går utigjenn på baksiden av boksen slik at den kan kobles videre til stereoanlegget

Inne i boksen har jeg en usb-hubb, koblet til 12v fra bil slik at alt som kobles til der for strøm over usb, i tilegg skal tablet få strøm på denne måten.

Jeg vil kanskje tro dette blir det mest fleksible og greie, hva tror dere?

Da kan jeg starte med androide tableten min nå og bare kjøpe en windows tablet senere, da det kan være en holder hvor man kan justere litt størrelse osv.

EDIT: For nettbrett som ikke tar strøm over usb, men har egen kontakt for dette (som Icona W511 f.eks) drar jeg bare en ekstra ledning fra utsiden og inn og rett på samme strømkilde som usb-hubben får fra

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jepp, men til den prisen ville jeg nok ha kjøpt et Nexus 7 eller annen kraftig android nettbrett.

Selve dobbel din rammen koster jo knapt noenting. Forsterker kan du få billig, som du monterer bak nettbrettet.

Du må nesten se hva du selv gidder, men om du lager ting fra scratch blir det ofte mye bedre. Da kan du selv bestemme 100% hvordan du vil ha det :)

Hei.

Da jeg hatt en chatt med Samsung, og det ser ut til at min tablet ikke er helt egnet til formålet.

Logg:

You are connecting with LiveChat system. If it takes a few minute, Please Try again.

(Vårt web team er straks i kontakt med deg.)

Et medlem av vårt web-team vil være tilgjengelig snart. Du står nå i kø 1 takk for at du venter. Hvis din henvendelse gjelder et kjøpt produkt, vennligst ha produktdetaljer, serienummer og kjøpsdato klare.

Velkommen til Samsung Live Chat. Hva kan jeg hjelpe deg med?

Kundebehandler :

Velkommen til samsung support

Meg :

Hei, har en slik galaxy trab 3, og lurer egentlig på noe greier i forbindelse med USB OTG på denne.

Kundebehandler :

ok

Meg :

1. Kan jeg f.eks koble til en ekstern harddisk på denne samtidig som jeg lader den? er det eventuelt noen begrensning på harddiskstørrelse som kan brukes?

Kundebehandler :

Desverre det vil ikke fungere

Kundebehandler :

mellom mini usb inngangen på den

Kundebehandler :

vil ikke klare å lese den

Meg :

nei ok, har dere andre androide tablets som støtter dette?

Kundebehandler :

men ser ut som det kan være app som kan støtte det

Kundebehandler :

Men jeg kan ikke stå for den da den ikke er laget av samsung

Kundebehandler :

fant informasjon her:http://www.dinside.no/899242/koble-harddisk-til-telefonen

Meg :

aha. det skal jeg sjekke ut, her er forresten det jeg tenker på dersom du har tid til å sjekke det ut:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1567544

Kundebehandler :

Jeg har alt av tid :)

Meg :

Veldig greit ;) Sjekk gjerne ut diskusjon.no tråden min og gi meg en tilbakemelding på om du tror greia vil fungere

Kundebehandler :

ser på den

Kundebehandler :

kommer en del inn på chatten :)

Meg :

Det er greit, jeg kan vente, ikke noe hastverk.

Kundebehandler :

Essay :p

Kundebehandler :

Samme som tab 2 så har ikke tab 3 noe som fungere mot harddisker

Kundebehandler :

Så tenker på muligheter med å koble den inn i bilen

Meg :

aha, så det jeg egentlig burde gjøre er å selge den og kjøpe et mer kompatibelt brett?

Kundebehandler :

Finnes rekke tilkoblinger

Kundebehandler :

men bluetooth er vel eneste som kan overføre musikk sådan

Kundebehandler :

Mens bluetooth på biler pleier å være feil versjon for dette

Meg :

aha, tenker å hente musikkfiler fra hardisk og sende lyd videre til anlegget via minijackutgangen på tableten

Kundebehandler :

Det vil nok ikke gå

Meg :

Men det er greit, da får jeg se meg om etter et annen brett, takk for hjelpa ;)

Kundebehandler :

Ha en fin dag videre.

Så da tenker jeg at jeg selger denne og kjøper en Nexus 7, er vel denne du sikter til regner jeg med? https://prisguiden.no/produkt/asus-google-nexus-7-v2-16gb-180079

Tenker da å gjøre prokeltet ca som deg, viser til ditt koblingskjema:

bbryhy.jpg

Kunne du gitt meg en link tilkablene du bruker mellom usb hub, nexus og strøm? Hvilken usb hub bruker du forresten?

Og hvilken forsterker bruker du?

Jeg tengte å kanskje skaffe meg en slik kasse og ha forsterker/hub og diverse inni med tablet i front: http://www.ebay.com/itm/Bybyte-Black-Box-N-Double-DIN-Car-PC-Carputer-Enclosure-/200424885277?pt=US_Computer_Cases&hash=item2eaa410c1d

Men regner med jeg kanskje likegodt kan skaffe meg en defekt 2din spiller og ta ut innmaten.

PS: har du rootet telefonen din, eller er det bare plug & play?

Noe jeg har oversett btw?

Tenker i første omgang å koble tableten til bare et vanlig stativ og koble til alt jeg trenger av fm/dab tuner, harddisk, obd-reader osv, og så heller innebygge dette når jeg har testet ut løsningen

hva med denne på finn?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46744637&searchQuery=nexus+7

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Nå er vel ikke tradisjonelle snurredisker noe spesielt glad i ekstern vibrasjon, så ikke forvent så veldig god levetid på disken din med mindre du fester den med strikk eller noe lignende..

Det skal nok gå bra, disker er ikke så gale i pris lenger og det er ikke kritisk data det er snakk om.
Lenke til kommentar

PS Merko., hvordan fikser du lading og usb-otg samtidig?

Jeg har oppfattet at dette ikke egentlig er mulig, men at man med noen 3. parts programmet kan få dette til.

Hva slags ledninger og programvare trengs?

I utgangspunktet er ikke det mulig, men om du flasher kernel, så kan du få tilgang til dette.

Med "Elemental X" kernel, så åpner du opp for dette på Nexus 7

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2389022

Men du må også ha riktig OTG kabel for at det skal fungere (noe jeg har slitt litt med, men håper jeg får det på plass snart).

USB hub har jeg ikke fått skaffet enda, da jeg ikke er helt sikker på hvilken jeg skal gå for. Jeg må ha en som har ekstern strøm.

Men er en "OTG Y"-kabel du vil ha.

Når det kommer til forsterker så kjøpte jeg bare noe på biltema, da jeg ikke er veldig opptatt av lydkvalitet..

Lenke til kommentar

Da fikk jeg min Nexus 7 (2012) i posten.

Og kom nå tilfeldigvis over denne tråden på xda: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2113259

Vedkommende hevder å kunne lade via y-org kabelen, og viser til denne:

http://www.amazon.com/Micro-Cable-Power-Nexus-Galaxy/dp/B00CXAC1ZW/ref=pd_bxgy_pc_text_y

Noe også enkelte på amazon bekrefter:

Charge Your Device
By T. Zeng on February 1, 2013
I did not buy this cable from here, but I have an indentical one. By default, this cable supplies power towards your connected devices (flash drives, keyboards, mice) so it takes less drain on your phone/tablet or even powered hard drives which your phone/tablet can't output enough power.

If you want to charge your phone/tablet while using OTG, you must have a rooted device with custom kernel and maybe pay for an app that activates the feature. For my Nexus 7, I use faux kernel and needed to get the faux123 kernel enhancer (fauxclock). With fauxclock, you need to activate otg charging prior to plugging in the cables. This feature is a bit buggy and may need reboot from time to time.

Please share if you know of a better kernel or other way to do this.

Så da får jeg starte med å roote, får søke litt rundt for det har jeg aldri gjort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...