Hobsten Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Vurderer å ta enda et år med jobb før eg hiver meg på et forkurs for også gå vidare på en IT-utdanning. Mitt spørsmål til dokke er hvilke forberedinger det kan vere lurt å gjøre og ka kan vere smart å lære seg på forhånd. Er fortsatt litt usikker på ka IT-utdanning det blir, men jobbe med database, sette opp nettsider, programmere, kode eller nokke i den duren! Hvilke E-bøker kan det vere lurt å gå gjennom? Kas program kan det vere lurt å få litt innsikt i? Takker for alle forslag! Lenke til kommentar
War Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Tisip har bøker på norsk. http://tisip.no/faces/public/boker/bok.jsp?ex=2&id=483 Hva med å begynne med HTML / CSS og Visual Basic ? Man begynner med blanke ark på skolen, men kan man noe fra før blir det mye lettere. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Må nesten vite hvilken form for utdanning du peiler deg inn på, men å sette seg inn i basic databaseoppsett kan jeg anbefale. (Det er noe de fleste ingeniør/bachelorstudier som jeg har sett har) ellers, så ville jeg sjekket hva studiet inkluderer FØR du starter å lese bøker, HTML/CSS og spesielt Visual Basic ville vært bortimot bortkastet på min studieretning, da ville jeg heller ha sagt, python, java, nodeJS, android og BASH. (NB! Dette er fordi dette er fag som JEG har(har hatt) og det varierer, andre skoler har f.eks Visual Basic som pensum) Hvis det er webstudie du tror du skal inn på, så kan jeg derimot godt anbefale HTML/CSS. (jeg er ikke glad i visual basic, verken som nybegynnerspråk eller på noen annen måte, NB! Personlig mening) jeg mener det er bedre å starte med å lage enkle applikasjoner i python bare for å få på plass "hvordan ting henger sammen" dette kommer fort når man knoter litt i python, når du får til å lage enkle programmer i Python, så kan du gå over til andre programmeringsspråk. NodeJS mener jeg er en fin måte å komme i gang med websider ( http://www.amazon.co.uk/Node-js-Action-Mike-Cantelon/dp/1617290572/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1392387605&sr=8-1&keywords=nodejs ) Du får startet med html og javascript. Litt avhengig av hvilket grunnlag du har, så ville jeg faktisk startet med BASH og fortsatt med python (mest fordi python tvinger deg til å være nøyaktig med indenteringen. så du lærer deg fort hvordan du skal indentere "riktig") Personlig så ville jeg startet med denne boken: http://www.amazon.co.uk/Learning-Python-Mark-Lutz/dp/1449355730/ref=sr_1_7?ie=UTF8&qid=1392386278&sr=8-7&keywords=python+programming Endret 14. februar 2014 av Lock-Aze Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Det var nå eks utifra "sette opp nettsider, programmere" Det jeg leser i første post tolker jeg som linjen IT-støttet bedriftsutvikling på HIST. Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 19. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2014 Må nesten vite hvilken form for utdanning du peiler deg inn på, men å sette seg inn i basic databaseoppsett kan jeg anbefale. Er fortsatt usikker på kas utdanning eg skal ta endå. Tenker å bruke året på å sette meg inn i litt basic og få både masse av det grunnleggande på plass i tillegg til å få en bedre sans for ka eg vil gå vidare på. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Hvis du bare vil sette deg inn i programmering, så kan jeg anbefale å forsøke deg på programmeringsspråk som ikke er windows spesifikke. (Java, Python, NodeJS eller lignende. Mange har en lav terskel og du får sett hva som skjer ganske fort) Etter du har prøvd ett språk og fått litt forståelse for det, så kan du teste deg på f.eks Visual Basic (i og for seg så kan man jo starte med Visual Basic og C# eller .net hvis du vil programmere for windows) Du kan også se på webservere, hvordan fungerer internett (basic). Sett opp en linuxmaskin og se om du får til å bruke den til lette ting, lær en kommando eller fem. (gjerne som en virituell maskin hvis du er usikker, kanskje sette opp en enkel webserver selv? Anbefaler ikke å dykke dypt inn i ting som caching, routing av webtrafikk etc. internt til å begynne med) Som nevnt, å få en basic forståelse av databaser kan jeg også anbefale, tabeller, rader, hvordan man gjør joins etc. Her tror jeg du nesten bare finne en plass som du tror det vil være artig å starte, for så å prøve deg litt frem og heller spørre etterhvert. Lenke til kommentar
Hobsten Skrevet 20. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2014 Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå