appelsinbrus Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Jeg har en haug med bilder der jeg ønsker å skrive en del info som bildenavn, siden filinfo (dato osv) kan forandre seg om filen blir flyttet. Det som da hadde vært veldig praktisk hadde vært å bare merke alle bildene i en smell, og så sette datomerkingen som filnavn. Er det mulig, eller må jeg gjøre det med et og et bilde? Filnavnet forandrer seg jo ikke av seg sjøl, så om datoen står der har det jo ingen betydning om filinfoen ikke stemmer. Endret 13. februar 2014 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Dette blir bare en ren brainstorming, og ikke noe jeg har prøvd. Hva med å kopiere bildene, katalog for katalog til et minnekort for så å importere de til pcen gjennom software som vanligvis følger med et kamera? Der kan man ofte velge hva filnavnet skal være når det blir lagret. Dato+fortløpende nummerering? Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Jeg har en haug med bilder der jeg ønsker å skrive en del info som bildenavn, siden filinfo (dato osv) kan forandre seg om filen blir flyttet. Hvis det er bilder fra et digitalkamera det dreier seg om vil jo informasjon ligge uendret i Exif selv om timestamp på filen endrer seg. Har du et Adobe-produkt hvor Bridge følger med så har Bridge en Batch rename funksjon i Tools-menyen. Denne har mange muligheter. Det finnes også andre rename utilities, men lenge siden jeg har brukt noe annet en den i Bridge så jeg har ingen konkrete anbefalinger. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 I FastStone Image Viewer kan du kjøre en batch konvertering med navneendring. Programmet er gratis. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Mulig alternativ: http://betanews.com/2013/08/20/imbatch-adds-image-batch-renaming/ Top of the list is a Rename task, which sees the program able to batch rename an entire folder according to its EXIF or IPTC metadata, height, width, size, creation/ modification/ last accessed dates, and many other attributes Har ikke brukt den selv men ser ut til å gjøre jobben. Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Du nevner ikke hvilket operativsystem du bruker, så jeg antar at det er Linux. Sjekk ut exiftool. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå