HelloKjersti Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 For å få testet Olympus OM-D E-M10 dro vi langt ut fra kontoret.Bildespesial: Ekstremtest av kamera: Traff vi isbjørn på Svalbard? Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Eeh, spør dere oss om dere traff isbjørn? Om det ble for mye whisky kan dere vel bare se gjennom bildene? Neida, jeg er ikke misunnelig ... Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Er det vinneren av konkurransen tidligere som står bak disse bildene? Må være en fantastisk tur Og den hunden har det så bra som en polarhund kan ha det tror jeg 1 Lenke til kommentar
Fotofrelst Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Jeg lurer vel mest på hvor ekstremt dette var. Rett ut av en varm bil, bikkje i solsteiken, utstoppet isbjørn, bilde innendørs. Må si kamerautstyret ble satt på prøve! 3 Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Hva skjedde med vinneren av konkurransen da? Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 Jeg lurer vel mest på hvor ekstremt dette var. Rett ut av en varm bil, bikkje i solsteiken, utstoppet isbjørn, bilde innendørs. Må si kamerautstyret ble satt på prøve! Nå var det jo nesten sommer der denne uka (dvs et par plussgrader ). Det regnet til og med! Men det ble en god del timer ute, så vi var godt kledd. Blant annet et par mil på hundeslede, som tok noen timer (ingen sol på den bikkja, det var en opplyst hundegård). Det var tøffere vær da jeg var der oppe i oktober, men det er skikkelig pes å betjene kamera i -15 pluss polarvind. Isbjørnen er det ikke lov å oppsøke, den ser man helst når man er der på sommerstid og drar ut på vannet (på god avstand). Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 Hva skjedde med vinneren av konkurransen da? Hun koste seg veldig, tror jeg. Men hun var flink til å gjemme seg for kameraet. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Jeg lurer vel mest på hvor ekstremt dette var. Rett ut av en varm bil, bikkje i solsteiken, utstoppet isbjørn, bilde innendørs. Må si kamerautstyret ble satt på prøve! Nå var det jo nesten sommer der denne uka (dvs et par plussgrader ). Det regnet til og med! Men det ble en god del timer ute, så vi var godt kledd. Blant annet et par mil på hundeslede, som tok noen timer (ingen sol på den bikkja, det var en opplyst hundegård). Det var tøffere vær da jeg var der oppe i oktober, men det er skikkelig pes å betjene kamera i -15 pluss polarvind. Isbjørnen er det ikke lov å oppsøke, den ser man helst når man er der på sommerstid og drar ut på vannet (på god avstand). Ikke noe pes om man har et kamera som er stort nok til å betjene med store tykke hansker Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Ikke noe pes om man har et kamera som er stort nok til å betjene med store tykke hansker Sånn som dette: http://www.fisher-price.com/en_US/brands/kidtough/products/63396 ? (Anbefaler ikke å google "fisher price camera".. My eyes, my eyes!) Endret 13. februar 2014 av HelloKjersti 1 Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Er det bare meg, eller var det en del bildestøy å se, spesielt på utebildene? Er de tatt på høy ISO, siden ikke sola akkurat stekte der oppe? Hadde vært interessant om litt eksponeringsinfo hadde stått under bildene. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Litt mer teknisk info rundt bildene hadde vært fint ja. Og eventuell etterbehandling. Ellers mye bra bilder. Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Er det bare meg, eller var det en del bildestøy å se, spesielt på utebildene? Er de tatt på høy ISO, siden ikke sola akkurat stekte der oppe? Hadde vært interessant om litt eksponeringsinfo hadde stått under bildene. Sola er ennå ikke over horisonten der oppe (selv om det bare er snakk om noen dager), så det ble en del høy ISO. I testen, som kommer neste uke, vil jeg selvsagt føre opp EXIF under bildene. I tillegg er det JPG som delvis er redigerte, siden E-M10 er såpass nytt at råfilene ikke støttes. De fleste bildene, utenom hundebildet (3200 ISO), de to lange eksponeringene og isbjørnbildet innendørs er redigerte. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Blir interessant å se hvilket kamera som er neste ut for test på Svalbard. Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Blir interessant å se hvilket kamera som er neste ut for test på Svalbard. Allerede fremmet forslag om at Akam tester alle kamera på Svalbard. Noe med å holde oppe sysselsettingen i utkantstrøk og slikt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Blir interessant å se hvilket kamera som er neste ut for test på Svalbard. Allerede fremmet forslag om at Akam tester alle kamera på Svalbard. Noe med å holde oppe sysselsettingen i utkantstrøk og slikt. Og jeg går utifra at det også blir forum-konkurranse hver gang Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Søker man kalde steder så kan en like godt teste i Kautokeino eller Røros. Men å kalle litt frost for "ekstremtest" er vel å dra det litt langt, de fleste kamera funker fint i mange kuldegrader. Skal man teste batteriene er det litt annerledes, men man kan jo stappe kameraet i fryseren og fyre løs nedi der med en ekstern utløser. Billig og kjapt gjort. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg