Gå til innhold

Hva slags ingeniør utdannelse skal jeg velge?

Nektarin

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her som er ingeniører, og i så fall hvilken type?

Jeg tenker å studere i London, også har jeg funnet ut at city college har noe kalt engineering with management and entrepreneurship. Det høres interessant ut å kombinere dette, men er usikker på hva slags ingeniør man blir da?

De har også en energi ingeniør, og air kraft engineering som høres spennende ut, men er usikker på hva arbeidsoppgavene senere vil gå ut på?

Har dere noen ideer til disse typer ingeniør linjer om hva man kan forvente i arbeidsmarkedet, eller om dere vet om noen andre ingeniør utdannelser? Hadde hjulpet veldig! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sikkert har hørt er det gode muligheter for ingeniører som markedet er idag.

Vet ikke så mye om city college, men Strathclyde er nok den beste skolen. Uten tvil blant verdens beste ingeniørskoler i utlandet, spesielt om du vil jobbe i Norge. Ta en titt på den om du kan tenke deg marin.

Om du først kommer inn på NTNU så tror jeg du kan søke deg ganske enkelt inn gjennom dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det vel er ganske dyrt å studere i England. :)

Om du vil gå en ingeniørgrad med ledelse, så går det jo an å søke inn på Industriell Økonomi og Teknologiledelse (INDØK) i Norge og.

Finnes på mange skoler, men NTNU er definitivt mest populært blant INDØK-studier i Norge.

Lenke til kommentar

Hei, er det noen her som er ingeniører, og i så fall hvilken type?

Jeg tenker å studere i London, også har jeg funnet ut at city college har noe kalt engineering with management and entrepreneurship. Det høres interessant ut å kombinere dette, men er usikker på hva slags ingeniør man blir da?

De har også en energi ingeniør, og air kraft engineering som høres spennende ut, men er usikker på hva arbeidsoppgavene senere vil gå ut på?

Har dere noen ideer til disse typer ingeniør linjer om hva man kan forvente i arbeidsmarkedet, eller om dere vet om noen andre ingeniør utdannelser? Hadde hjulpet veldig! :D

Det studiet høres ut som noe på linje med ind.øk på NTNU. Med andre ord et kombinasjonsstudie. Spør du meg, så ville jeg heller sagt atdu heller bør lære deg bedriftsøkonomi etter et "rent" ingeniørstudie. Med matten som du lærer på et vanlig ingeniørstudie så blir bedriftsøkonomi lett i å lære (så fort du skjønner hva de fancy uttrykkene betyr er resten forholdsvis enkelt). Dette er i hvert fall min mening og den fikk jeg mer 'tyngde' med forrige fredag, hvor vi hadde en fremføring av en som heter Roger Whorrod (entreprenør som nå er mangemillionær og har ingeniørgrad + MBA) på universitetet mitt (se signatur). Det han kalte økonomer tror jeg ikke ville falt i god jord hos enkelte... ;)

Vet ikke så mye om city college, men Strathclyde er nok den beste skolen. Uten tvil blant verdens beste ingeniørskoler i utlandet, spesielt om du vil jobbe i Norge.

På hvilken måte er Strathclyde det beste stedet for ingeniørstudier i UK? Det er ganske mange andre steder jeg ville anbefalt før jeg ville anbefalt Strathclyde.

Husk at det vel er ganske dyrt å studere i England. :)

:yes:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

For mange som utdanner seg retning IND.ØK per dags dato ift. antall mulige jobber. kilde: teknisk ukeblad.
Selv anbefaler jeg en mer spesialistrettet vei for å så ta ledelse og entrepenørskap senere om du skulle ønske det.

(...)eller om dere vet om noen andre ingeniør utdannelser?

øhm... Den vet jeg ikke hvordan jeg skal svare på. Er jo masse utdannelser der ute; blant annet data, elektro, bygg, maskin og petroleum. Bestem deg for HVA du skal studere før du spikrer HVOR du skal studere, det virker som om du har tenkt helt feil rekkefølge

Endret av Dudeliduu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imperial College of London er ikke en dum ide.

(Ligger på 6. plass på verdensbasis, NTNU er på 179.)

Imperial er ingen dum idé. Det eneste jeg har å utsette på argumentet ditt er at jeg har det vanskelig for å ta internasjonale guider seriøst. Om du sammenligner de britiske guidene (f.eks The Times) med den der, så er det veldig mange universiteter som ligger langt høyere oppe på den lista enn på de britiske. Durham ligger f.eks på 284 og Nottingham på 101, noe som høres helt høl i huet ut for meg.

Men nok om det. Imperial er i min mening kanskje det beste stedet for ingeniørstudier i UK, siden de veldig avrunda studiene (du spesialiserer deg ikke før i år 3) på Cambridge og Oxford er basert på gammel tankegang (igjen, min mening) og derfor ikke bør være folks førstevalg, så sant du ikke kun bryr deg om hvilket navn som står på CV-en.

Det største problemet er at skolepengene ligger på £25,5k/året noe som jeg er relativt sikker på betyr at du enten må svi av sparepenger eller få penger av mamma og pappa i tillegg til det Lånekassen gir deg, siden Lånekassen ikke dekker så høye skolepenger.

Uansett, så bør du som nevnt over først bestemme deg for studieretning, så velge studiested.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at UK dekker 100% utdanning for britiske studenter (sånn som i Norge), 50% for studenter fra EU og 0% for studenter utenfor EU?

Det er ikke dekning som er problemet, men maksimalsummen som de dekker. Ser ut som om det meste de dekker er 182 450 NOK/året.

Jeg tenkte ikke på lånekassen nå.

Jeg tenkte på hva britiske styresmakter dekker for studenter i UK. Altså at britiske studenter ikke betaler noe i skolepenger (sånn som vi norske studenter har det i Norge altså). Mens norske studenter ikke får noe skolepenger dekket av britiske myndigheter fordi vi er utenfor EU.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på hva britiske styresmakter dekker for studenter i UK. Altså at britiske studenter ikke betaler noe i skolepenger (sånn som vi norske studenter har det i Norge altså). Mens norske studenter ikke får noe skolepenger dekket av britiske myndigheter fordi vi er utenfor EU.

Jo, briter må betale skolepenger. For "hjemmestudenter"/EU koster det nå £9000/året på mitt universitet. For et drøyt år siden gjorde den britiske regjeringen om på det. Før kostet det bare et par tusen pund per år for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...