Heidi Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Hei! Jeg har kjøpt meg dette kameraet: https://prisguiden.no/produkt/samsung-wb250f-172355 Budsjettet var egentlig opptil 1000kr, men jeg gikk litt over i håp om at dette skulle være bra. Muligens dumt av meg å ikke spørre om råd før jeg kjøpte, men det virket som et godt kamera til mitt bruk. Tar mye situasjonsbilder innendørs, også kveldstid. Stort sett hund og barn jeg tar bilder av. Har vært storfornøyd med galaxy s4 mobil som kamera i ett år nå, og s2 før dette, så jeg er jo ikke kravstor. Men nå har mobilen tatt kvelden, og linsa på s2 er så ripete at den ikke kan brukes. Det meste av bilder lagres bare og fremkalles litt innimellom, ellers er det jo instagram og bilder som deles med familie. Ønsket et lyssterkt kamera, og skjønte at denne "vidvinkelen" hadde noe å si der, på dette kameraet står det "Største blender (vidvinkel) F 3,2. Jeg har prøvd haugevis av forskjellige innstillinger nå, men jeg har så ekstremt lite kunnskap om dette så jeg føler jeg leter i blinde. ISO skjønner jeg litt av, men det er litt for mye å velge mellom. Er det noen som har tips til meg? Jeg vurderer å returnere på angrerett og kjøpe et annet, og da gå for billigere modell uten mye zoom. (Skal ikke mindre zoom tyde på bedre bilder?) Feks. https://prisguiden.no/produkt/samsung-wb30-172357 eller https://prisguiden.no/produkt/samsung-st150f-172359 Savner å kunne kikke inn i et hull også, ikke bare se på skjermen, men har ikke funnet noe kompaktkamera som har dette til rundt tusenlappen. Siste alternativer er å spare penger og kjøpe ny mobil istedet (da hadde det blitt LG G2, som visstnok skal ha ganske bra kamera). Endret 13. februar 2014 av Heidi Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Kameraet lider nok av at objektivet ikke er veldig bra. Du vil nok finne kameraer med mindre zoom som er bedre. Et av problemene er at kameraer i denne klassen sjelden testes, det kommer uansett nye hele tiden. Spar opp til Canon PowerShot S110 eller Sony RX100. En ny mobiltelefon kan gi gode bilder men vil falle igjennom en del i dårlig lys og i hastighet i forhold til et bra kompaktkamera. Spesielt hund, barn og innebilder er ofte vanskeligere med mobiltelefon. Hvis du vil vite om du bruker kameraet rett så må du legge ut noen bilder som du mener ikke er bra nok og fortelle hva du synes problemet er, da blir det mye lettere å uttale seg. 1 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 Kameraet lider nok av at objektivet ikke er veldig bra. Du vil nok finne kameraer med mindre zoom som er bedre. Et av problemene er at kameraer i denne klassen sjelden testes, det kommer uansett nye hele tiden. Spar opp til Canon PowerShot S110 eller Sony RX100. En ny mobiltelefon kan gi gode bilder men vil falle igjennom en del i dårlig lys og i hastighet i forhold til et bra kompaktkamera. Spesielt hund, barn og innebilder er ofte vanskeligere med mobiltelefon. Hvis du vil vite om du bruker kameraet rett så må du legge ut noen bilder som du mener ikke er bra nok og fortelle hva du synes problemet er, da blir det mye lettere å uttale seg. Takk for gode tips! Så du mener altså at det ikke er stor vits i å legge penger i kamera før jeg kommer opp til en av de to? Hvis jeg tolker riktig? At jeg heller klarer meg med mobil frem til jeg har råd? Har foreløpig kun tatt bilder av ungen og bikkja (og vil ikke legge ut det), og det er så kornete, føler at kameraet ikke fokuserer rett. Min samsung s4 klarte seg bedre med fokuseringen og skarphet på motivet jeg tok bilde av. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Salget av kompaktkameraer i det lavere segmentet har stagnert fullstendig, de selges omtrent ikke lengre, omtrent alle bruker telefonen til fotografering/filming i dag og telefonen gjør en fullgod jobb for disse personene. Men det vil ikke si at bildekvaliteten bli bra med en telefon men den blir ikke dårligere en de billige kompaktkameraene. Skal du ha et kompaktkamera som klarer bilder som du nevner må du minimum opp i entusiastkompaktkameraer og de er ikke heller kjempegode på innendørs bilder i mørke omgivelser men betydelig bedre en de billige kameraene og nyere telefoner det er de. Et Canon S110 vil fungere i de fleste situasjonene sålenge ungene/hunden ikke beveger seg når det begynner og bli mørkt. Jeg tror det rimeligste løsningen for deg i forholdt til forventet bildekvalitet er og kjøpe et kamera som har mulighet for ekstern blits så du får belyst bildene riktig, men du må nok regne med minimum en to/tre tusen kroner. Fordelen med en ekstern blits kan du justere blitsen så du slipper blitslyset direkte på motivet, du bruker tak/vegger som reflektorer og retter blitsen mot de. Et annet alternativ er et speilfritt systemkamera og enten en blits eller et ekstra lyssterkt fast-objektiv, du får fjorårets modeller veldig billig nå. Endret 13. februar 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 Salget av kompaktkameraer i det lavere segmentet har stagnert fullstendig, de selges omtrent ikke lengre, omtrent alle bruker telefonen til fotografering/filming i dag og telefonen gjør en fullgod jobb for disse personene. Men det vil ikke si at bildekvaliteten bli bra med en telefon men den blir ikke dårligere en de billige kompaktkameraene. Skal du ha et kompaktkamera som klarer bilder som du nevner må du minimum opp i entusiastkompaktkameraer og de er ikke heller kjempegode på innendørs bilder i mørke omgivelser men betydelig bedre en de billige kameraene og nyere telefoner det er de. Et Canon S110 vil fungere i de fleste situasjonene sålenge ungene/hunden ikke beveger seg når det begynner og bli mørkt. Jeg tror det rimeligste løsningen for deg i forholdt til forventet bildekvalitet er og kjøpe et kamera som har mulighet for ekstern blits så du får belyst bildene riktig, men du må nok regne med minimum en to/tre tusen kroner. Fordelen med en ekstern blits kan du justere blitsen så du slipper blitslyset direkte på motivet, du bruker tak/vegger som reflektorer og retter blitsen mot de. Et annet alternativ er et speilfritt systemkamera og enten en blits eller et ekstra lyssterkt fast-objektiv, du får fjorårets modeller veldig billig nå. Takk takk! Dere kommer med samme anbefalingen på Poweshot, og det er "bare" en tusenlapp dyrere enn jeg hadde sett for meg. Ble hakket mer ivrig på Olympusen, den selges billigere med et objektiv (sikkert et dårlig et, EZ-M 14-42mm II R), men der vil man vel ha muligheten for senere oppgradering uten å kjøpe helt nytt kamera? Kan objektiver som passer til olympusen brukes med andre kameraer også med/uten speil? Det er ihvertfall ikke noen vits å sitte med et kamera til 1100,- som jeg ikke engang er helt fornøyd med skjønner jeg. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Takk for gode tips! Så du mener altså at det ikke er stor vits i å legge penger i kamera før jeg kommer opp til en av de to? Det du har kjøpt bør gi deg helt fine bilder i bra lys, og selvsagt muligheter for zooming du ikke får med mobilen. I dårlig lys sliter alle kameraer i denne klassen på grunn av kombinasjonen dårlig lysstyrke og dårlige egenskaper på høy ISO. Eneste utvei er egentlig å bruke blits, men en liten og svak innebygd blits hjelper ikke så mye. Det du kan gjøre er å bruke mest mulig vidvinkel da lysstyrken er best der, men har du fortsatt angrerett og føler at kameraet ikke dekker ditt behov er retur et godt alternativ. De to kameraene Kristallo nevner fungerer vesentlig bedre i dårlig lys (bedre lysstyrke og bedre egenskaper på høy ISO), men det finnes mange andre alternativ også. Som Nautica skriver kan du få et lite systemkamera til under 2000 inklusiv linse, så du må også tenke på hvor lite kameraet bør være. Edit: Linsen som følger med E-PM1 er helt OK, men har bare 3x zoom Endret 13. februar 2014 av se# Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 ... Takk for gode tips! Så du mener altså at det ikke er stor vits i å legge penger i kamera før jeg kommer opp til en av de to? Hvis jeg tolker riktig? At jeg heller klarer meg med mobil frem til jeg har råd? Har foreløpig kun tatt bilder av ungen og bikkja (og vil ikke legge ut det), og det er så kornete, føler at kameraet ikke fokuserer rett. Min samsung s4 klarte seg bedre med fokuseringen og skarphet på motivet jeg tok bilde av. Det høres ut som om du har møtt de grunnleggende begrensningene til kameraet i dårlig lys. De kameraene jeg nevnet er bra og meget bra i dårlig lys. Jo billigere kameraene blir jo dårligere fungerer de under norske vinterforhold selv om mange av dem kan gi gode resultater på en soldag. Som nevnt gir billige systemkameraer ekstremt mye bildekvalitet for pengene hvis størrelsen er grei. Noen er avhengig av at kameraet går i lomma og da trenger man noe mindre mens andre synes det er greit selv med et stort systemkamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå