Gå til innhold

Bachelor i informasjonsvitenskap

Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Hei godtfolk!

Jeg er en student, som om et par måneder er ferdig med min bachelor grad ved UiB innen informasjonsvitenskap.

Karaktermessig ligger jeg rett over "mitt på treet", og vurderer å ta master grad.

Det jeg lurer på er hvordan jobbmulighetene ligger for en i min stilling?

Jeg kunne tenkt meg en jobb innen Java utvikling, men jeg er åpen for alternativer.

Noen erfaringer?

Endret av Slettet-JWlLR8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handler spørsmålet om du bør studere videre for å få stilling som Java-utvikler?

Min erfaring er at relevant erfaring er det viktigste, dersom du er sikker på at du ønsker å arbeide med ett spesifikt språk, eller en spesifikk teknologistack. Det er det første arbeidsgivere ser etter. At du allerede har tanker om hva du ønsker å sikte deg inn mot er bra, for det oppleves ofte som det er store silovegger som må bestiges for å bytte fagområder etter at du har begynt å jobbe. Det kommer ikke av at det er vanskelig å sette seg inn i noe nytt, men fordi arbeidsgivere alltid har dårlig tid og ansetter de som behøver kortest innføringsperiode.

Når du har bestemt deg for hva du ønsker å arbeide med, gjelder det å skaffe seg relevant erfaring. Om du har mulighet, kan det være lurt å være fleksibel med tanke på å flytte og å påta seg midlertidige stillinger. Man er som regel mer mobil første året etter studiet enn senere. Senere kan man velge litt friere hvor og hvem man ønsker å arbeide hos, for da har man erfaringen man manglet i starten.

Lenke til kommentar

Hvis målet ditt er å jobbe med javautvikling, så tviler jeg også på at du kommer til å trenge mer enn bacheloren din, prøv heller å finn en jobb som vil ansette deg som javautvikler med ok lønn. Det er iallefall en start. Hvis du ikke har veldig løst på en master da, da går du for det. Enklest sett, så ser jeg slik på det: Hvis målet ditt er å jobbe med java, så trenger du ikke mer skolegang enn den du allerede har. (Det kan være greit, men absolutt ikke noe krav)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig greit med en master om du senere ønsker å bytte jobb, evt utvide ansvarsområder osv.

Tok selv hovedfag i info.vit ved UiB og merket at du kan søke ganske mye forskjellig, selvsagt med et fortrinn innen det du hadde som hoveddel under masteren. Trives du med studeringen er det ingen grunn til å ikke fortsette.

Lenke til kommentar

Muligens en digresjon, men. I etterkant av dot com boblen for omlag ti år siden, var det ett veldig vanskelig arbeidsmarked for nyutdannede. Jeg har snakket med folk som ikke fikk seg utviklerstilling og arbeider derfor med drift i dag, fordi det var det som var tilgjengelig. Generelt sett er du alltid mer sikret med en mastergrad. Men poenget er at man ikke har noen garantier for hvordan arbeidsmarkedet ser ut om noen år. Får du tilbud om en javastilling etter bacheloren, tenker jeg det er lurt smi mens jernet er varmt og satse på den. Men har du det ikke travelt og du ser for deg at du ønsker flere prosjektroller enn "codemonkey"*, er det uten tvil lurt å studere videre til master. Følg magefølelsen. :p

* Codemonkey er ment i positiv forstand. Jeg trives best som programmerer selv og har ikke master.

Lenke til kommentar

For å si det slik, jeg kjenner en god del javautviklere og jobber sammen med en del av dem, det er svært få av de som har master. Men, igjen. rockPaperScissors() har ett poeng, følg magefølelsen. Hvis du f.eks finner ut at du skal jobbe statlig, så blir det plutselig en pen forskjell mellom bachelor og master i lønn. (jeg har sett opp mot 100K i lønnsforskjell mellom bachelor og master, grunnet at man fikk en seniortittel nesten automatisk med en master og samme utgangspunkt som en bachelor) det sagt, så i det private. Så behøver ikke lønnsforskjellen å diffrensiere så mye mellom bachelor og master. Så mitt tips er følgende: Ikke ta master pga lønn, ta den fordi du har lyst til det og fordi du ser det kan gi deg muligheter senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

For å si det slik, jeg kjenner en god del javautviklere og jobber sammen med en del av dem, det er svært få av de som har master. Men, igjen. rockPaperScissors() har ett poeng, følg magefølelsen. Hvis du f.eks finner ut at du skal jobbe statlig, så blir det plutselig en pen forskjell mellom bachelor og master i lønn. (jeg har sett opp mot 100K i lønnsforskjell mellom bachelor og master, grunnet at man fikk en seniortittel nesten automatisk med en master og samme utgangspunkt som en bachelor) det sagt, så i det private. Så behøver ikke lønnsforskjellen å diffrensiere så mye mellom bachelor og master. Så mitt tips er følgende: Ikke ta master pga lønn, ta den fordi du har lyst til det og fordi du ser det kan gi deg muligheter senere.

Jobbe statlig? Ansetter kommunen/staten utviklere, eller har jeg misforstått?

Høres ut som en grei måte å få litt erfaring på.

Jeg lener meg mest mot en Mastergrad. Å studere er gøy, og jeg liker feltet veldig godt :)

Lenke til kommentar

Muligens en digresjon, men. I etterkant av dot com boblen for omlag ti år siden, var det ett veldig vanskelig arbeidsmarked for nyutdannede. Jeg har snakket med folk som ikke fikk seg utviklerstilling og arbeider derfor med drift i dag, fordi det var det som var tilgjengelig. Generelt sett er du alltid mer sikret med en mastergrad. Men poenget er at man ikke har noen garantier for hvordan arbeidsmarkedet ser ut om noen år. Får du tilbud om en javastilling etter bacheloren, tenker jeg det er lurt smi mens jernet er varmt og satse på den. Men har du det ikke travelt og du ser for deg at du ønsker flere prosjektroller enn "codemonkey"*, er det uten tvil lurt å studere videre til master. Følg magefølelsen. :p

* Codemonkey er ment i positiv forstand. Jeg trives best som programmerer selv og har ikke master.

12 år siden. ;)

Det var 4 måneder ca før jeg var ferdig med hovedfagseksamen og da jeg sto med ferdig vitnemål og cand.polit. var arbeidsmarkedet for IT et svart hull. I hovedsak kun supportstillinger tilgjengelig og der fikk jeg bare høre at jeg var overkvalifisert og ville stikke så fort markedet bedret seg.

Så da var over 6 års studier en bummer.

Men i ettertid har jeg aldri angret på at jeg tok de siste 2 årene etter cand.mag. Faktisk vært sjeleglad for det. Om ikke annet for selvfølelse osv, men vet ikke hvor mye forskjell det hadde vært i den nærmeste tiden etter for jobbene jeg fikk da. Neppe noen forskjell i forhold til cand-mag/bachelor.

I dag har jeg en stilling hvor det var krevd hovedfag, så nå er jeg ekstra happy. :)

Lenke til kommentar
Jobbe statlig? Ansetter kommunen/staten utviklere, eller har jeg misforstått?

Høres ut som en grei måte å få litt erfaring på.

Jeg lener meg mest mot en Mastergrad. Å studere er gøy, og jeg liker feltet veldig godt :)

Ja, staten ansetter utviklere, kan nevne noen: Statens Innkrevingssentral, Nasjonalbiblioteket, Brønnesundsregisteret. Det kan være en grei måte å få erfaring på, når det er sagt, så virker staten som en veldig grei plass å jobbe. (selv om lønnen muligens ikke er den høyeste.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...