Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge gulv på loft

Anbefalte innlegg

Han (forrige huseier) som bygde huset vi bor i nå tok en litt enkel løsning oppe på loftet. For å isolere oppe på loftet tok han og la ut isolasjonsmatter som ligger løst over takstolene bortover. Jeg kan tenke meg å lage litt gulv oppe der så jeg kan sette fra meg julepynt og annet dritt, men må jeg ta bort mattene og legge isolasjon mellom takstolene for at det skal bli bra eller kan jeg få det til på en måte med de mattene jeg har for så å legg gulvet oppå disse?

isolasjonsmattene er jo ganske lange og brede så litt uhåndterlig er det jo...

tar gjerne imot gode tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

For å gjøre det enklest mulig så kan du rett og slett dele mattene rett oppå takbjelkene, og presse endene ned på hver side før nytt gulv legges oppå.

Hvis det er slik at mattene nå i dag danner et ``hulrom``langs med takbjelkene, vil ikke en slik løsning gi dårligere isolasjonsevne, men om isolasjonsmattene over hele loftet trykkes sammmen av nytt gulv bør du bygge opp bjelkene litt evnt. akseptere varmetap.

Er lufta i mattene som isolerer :-)

MVHleif

• Liker 2
Lenke til kommentar

For å få noe særlig effekt av isolasjonen bør du ta deg tid til å gjøre det skikkelig, altså legge isolasjon på langs av takstolene og fylle hele hulrommet. Slik det er nå har du antakelig betydelig "gjennomtrekk" av kald luft i de åpne hulrommene under isolasjonen som ligger på tvers...

Lenke til kommentar

TS. Tar det for gitt, at takkonstruksjonen er et Fagverk (w-mønster på de vertikale stolpene). Da kalles gulvbjelkene undergurter ogg "taksperrene" for overgurter, i fagverkskonstruksjonen. Hvis undergurtene er isolert opp til overkant av bjelken (full-isolert) og de mattene du nevner, ligger på tvers, men nedpå undergurtene (og isolasjonen under), er dette bra måte å isloere slike loft på. Dette kalles "kryssisolering" og hindrer varmetap, via treverket i undergurtene. Er dette nøye/skikkelig utført, er det veldig bra metode.

Hvis det er slik jeg har beskrevet, bør du "fore opp" undergurtene, med samme dim, som det er på isolasjonsmattene. Skjær da av mattene først, på tvers (langs med undergurtene) og skru/spikre oppforingen, oppå undergurtene. Med oppforing (bygge på), mener jeg på tilpasse lekter/rekker og feste dem til undergurten og legge bord/plater, som gulv. Vær klar over at slike himlinger normalt er beregnet for KUN 50 kg/m2 "jevnt fordelt last". Med andre ord ingen tunge ting, på et sted. Og legge gulv, bare i den mitterste delen.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

jeg har ikke sjekka hva som er under isolasjonsmattene, men kan godt være som du sier at der isolasjon der også. det er et hus bygget i 2006/2007 og jeg har inntrykk av at ting er gjort veldig ordentlig ellers.

Høres ut som en fornuftig løsning som skisseres her med å kutte mattene langsmed undergurtene, "lekte/fore opp" og legge plater/gulv oppå der igjen.

Loftsluka er omtrent midt i huset så jeg har rom både på venstre og høyre side når jeg kommer opp på loftet. Kan tenkes at jeg bare lager et lite areal på den ene sida. Er stort sett for å sette fra seg pappkassene med julepynt og noen andre pappesker med ting som ikke brukes så ofte. Er ikke all verden høyde under taket så blir ikke akkurat dansegulv dette....

Lenke til kommentar

Har vært oppe på loftet og sjekka og det er som det ble nevnt her kryssisolering, jeg kjører dermed på med å kutte mattene langsmed undergurtene og forer opp det som er nødvendig. er litt ekstra plass der, men er vel et poeng at det skal være luftig og ikke hardpakket isolering!?

Leste et annet sted (Glava.no) at det er et poeng at det ikke skal være helt tette plater, men heller f-eks. et rupanel eller bord med litt avstand mellom.

Lenke til kommentar

TS. Da var det som jeg anntok. For enkelhets skyld, så anbefalte jeg å skjære isolasjonen lang med undergurtene. Ideell tilpassning er, at er at isolasjonamatten blir kappet 10 - 15 mm lengere, enn bredden på rommet isolasjonen skal inn i. (Dette gjelder gennerelt både i lengderetning og i bredde) Jeg ville skjært oppå undergurtene, så jag fikk matten litt lenger, enn mellomrommet mellom undergurtene. Klarer du det, så er det det beste. Hvis ikke, så sjær som tidligere anbefalt. Men vær nøye.

Når det gjelder tykkelse, så er det ideelle at mellomrommet er det samme, som tykkelsen på matten. Eks. 100 mm mellomrom (i bjelkelag/bindingsverk), der skal en bruke 100 mm isolasjonsmatte. Trykker en isammen en slk matte til eks. 80 mm, har en kun 80 mm isolasjon. Det er ikke ideellt, å ha ekstra luftrom i tillegg til isolasjonstykkelsen. Mål fra underliggende isolasjon og for opp undergurtene nødvendige mm, for å tilpasse til isolasjonen, som i dag ligger på tvers av undergurtene.

Ditt loft, er tydeligvis noe vi kaller for "et kaldloft". Det er kaldt og har lufting fra sidene på huset (langs gesimsen, for gjennomlufting, eller kun "innluft") og muligens fra store ventiler i gavlene (endene på huset, for "utluft"). Men det kan også ha utlufting, i mønet. Uansett - så er det bevegelse i luften på loftet og det er uheldig at luften trekker ned i det øvre laget av isolasjonen. Da mister en isolasjonsevnen, i det øvere laget av isolasjonen. Derfor bør det som et minimum være papir (eller papp), på øversiden (over) av isolasjonen, for å hindre trekk. Men (pustende) bordgulv, alla rupanel er også bra. I ditt tilfelle bruk rupanel, det er mest praktisk. Det skal ikke være spalter (mellomrom) mellom bordene, så slå isammen not og fjær, så du får et tett gulv, på din "gangbane"/stueplass. Det som er poenget til Glava, er at det ikke skal være et difusjonstett lag over isolasjonen. Ubehandlede bord/finerplater og papp/papir er bra. Fukt som kommer nedenfra (lekasje), må kunne trekke imellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...