Brekkbønne Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) God dag. Det har seg sånn at jeg skal omskolere meg. Løpet blir sannsynligvis slik: Elektro -> Data og Elektronikk -> Dataelektronikerfaget -> Studiekompetanse og noen realfag. Hvis jeg bestemmer meg for å gå på universitetet etter det, hvilke karakterer søker jeg da med? Alle karakterene fra påbygging + realfagene? Endret 13. februar 2014 av Brekkbønne Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Tror du søker med alle karakterer (som er avsluttende). Altså fag du får standpunktkarakter med i løpet av årene. 1 Lenke til kommentar
Brekkbønne Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Tror du søker med alle karakterer (som er avsluttende). Altså fag du får standpunktkarakter med i løpet av årene. Takk for svar. Hvis jeg bestemmer meg for å kun ta studiekompetanse som privatist, søker jeg da kun med disse karakterene eller søker jeg også med de karakterene jeg fikk for mange år siden da jeg sist gikk på skole? Jeg snakket med en rådgiver om dette, og han sa at jeg kun søkte med de fagene jeg eventuelt tar opp som privatist, men han var ikke helt sikker. Blir nesten litt stresset av dette, så jeg setter stor pris på oppklaringer. Lenke til kommentar
sicios Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Etter det jeg har forstått er det de beste karakterene som teller, så f.eks. om du gikk ut med 5 i norsk, og får 4 som privatist vil karakteren 5 telle etter hva jeg har forstått. Lenke til kommentar
Brekkbønne Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Etter det jeg har forstått er det de beste karakterene som teller, så f.eks. om du gikk ut med 5 i norsk, og får 4 som privatist vil karakteren 5 telle etter hva jeg har forstått. Regner med det. Men jeg tenkte på fag som var obligatoriske i den utdanningen jeg tok, som f.eks. drift og vedlikehold. Altså fag jeg ikke kommer til å ta opp som privatist. Lenke til kommentar
sicios Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Etter det jeg har forstått er det de beste karakterene som teller, så f.eks. om du gikk ut med 5 i norsk, og får 4 som privatist vil karakteren 5 telle etter hva jeg har forstått. Regner med det. Men jeg tenkte på fag som var obligatoriske i den utdanningen jeg tok, som f.eks. drift og vedlikehold. Altså fag jeg ikke kommer til å ta opp som privatist. Hvis du tar studiekompetansen og skal søke til høyere utdanningsnivå, bruker du så kalte allmennfag. Dette er: Norsk, Engelsk, Samfunnsfag, Historie, Matematikk og Naturfag. Les litt på denne siden: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/ 1 Lenke til kommentar
Brekkbønne Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Etter det jeg har forstått er det de beste karakterene som teller, så f.eks. om du gikk ut med 5 i norsk, og får 4 som privatist vil karakteren 5 telle etter hva jeg har forstått. Regner med det. Men jeg tenkte på fag som var obligatoriske i den utdanningen jeg tok, som f.eks. drift og vedlikehold. Altså fag jeg ikke kommer til å ta opp som privatist. Hvis du tar studiekompetansen og skal søke til høyere utdanningsnivå, bruker du så kalte allmennfag. Dette er: Norsk, Engelsk, Samfunnsfag, Historie, Matematikk og Naturfag. Les litt på denne siden: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/ Tusen takk. Da kan jeg hvert fall roe ned litt. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Sikker på dette? Dama mi starta på utdanninga nå i høst som var. Ho gikk yrkesfag + påbygg og søkte med alle avsluttende karakterer fra både yrkesfagene og de allmenne fagene. Lenke til kommentar
sicios Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Sikker på dette? Dama mi starta på utdanninga nå i høst som var. Ho gikk yrkesfag + påbygg og søkte med alle avsluttende karakterer fra både yrkesfagene og de allmenne fagene. Lurte akk på dette selv engang. Snakket med rådgiveren og områdes lederen for den linja jeg gikk, de sa at hvis jeg tok påbygg vil karakterene som du har på 3 året telle og ikke de yrkesfaglige fagene, da disse ikke hadde noe forhold til videre søk til høgskole. Det var bare de avsluttende fagene på 3 året. Men det beste hadde vel vært å sende en e-post eller ringt samordna-opptak, eller kontaktet eventuelt høgskole/universitet du skal søke til. For å være 100% sikker. Lenke til kommentar
Hans-Carlos Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 hei tok et fag over nett.. fikk 7.5 studiepoeng, er ikke fornøyd med karakteren. Men vil denne være med på å gi et høyere karatersnitt på samordna og til videre søking mot høyskole/Uni .. Evt hvor mye poeng er det snakk om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå