Gå til innhold

144hz monitor


Hoppsann

Anbefalte innlegg

Hei ! Har sett litt på ny skjerm. Jeg lurer på om det er verdt og bruke den ekstra 1000lappen på 144hz skjerm ! Jeg spiller en god del FPS, typ CS:S og BF3/4, og har hørt det skal gi deg en fordel med en slik skjerm.

 

Jeg sitter idag med en benq GL2450 og et Radeon 7950.

 

Er bare nyskjerrig på hvordan det er å spille på 144hz i forhold til 60Hz.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Husk at det kommer 120hz 2560*1440p skjermer med G-sync til sommeren. Tror det vil være et smart valg :-) + gtx 880 ti classy. Hehehe...

 

Hvor mye kommer disse GSync skjermene på og hva er nytt med disse? :) om det kommer et GTX "880" blir det vel et sånt og :p

Det er ganske mye skarpere bilde på en 1440p skjerm. Mye tettere og flere pixler. I tillegg har den g-sync som skal eliminere microstuttering, tearing osv under spilling. Og det er mange bilder i sekundet dersom du har god nok hw. Kan ikke bli stort bedre (med unntak av 4k med gsync).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillet må jo støtte høyere Hz for å ha nytte av det. Er ikke mange som gjør det. Dvs spill som går høyere en 60fps.

Hmm, ikke helt sikker på jeg tolker svaret ditt korrekt, men du tenker på spill som har en sperre på 60 FPS? (som vanligvis er lagt inn for å forhindre tearing og strømsparende)

Sist gang jeg så en slik sperre så mener jeg det var Quake 4 og Doom 3. Knapt spesielt nytt. ^^

 

Det er i hvert fall på ingen måte et overtall av slike spill. Men igjen, om man spiller litt spesielle spill så kan det kanskje føles at det gjelder mange spill? De fleste spill vil verken ha noen begrensning, eller så legger de inn mulighet for å enkelt aktivere/deaktivere V-Sync.

Hva angår vertikal oppdatering av skjermen, så er ikke dette sjelden noe som spillet styrer, og aldri personlig vært borti en sperre her. :)

 

Men skikkelig dårlige konsoll-ports kan vel ha slike sperrer, da du alltid finner slike sperrer på konsoller.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Spillet må jo støtte høyere Hz for å ha nytte av det. Er ikke mange som gjør det. Dvs spill som går høyere en 60fps.

What??? så kan jeg si at jeg ALDRI spiller under 60hz. Ligger som regel på 80-100 i samtlige spill, og jeg har mange ;-)

 

 

Fikk du det fra? Selvfølgelig kan du spille spill som er under 60fps.

 

Er dessuten vanlig at spill blir låst på 60fps. Men ja, det blir mer og mer spill som går langt over. Jeg bare gir opplysning! Jeg sier ikke at det ikke fins!

 

Er standard kunnskap dette rundt monitorer med 120-144hz dette. Spill som går over 60fps vil få utnytte den høye hz. Spill som er 60fps eller lavere vil bli som "normalt" som du ser på vanlige 1-2ms monitorer.

 

Og selvfølgelig at gfx kortet klarer å støtte opp til 120-144hz.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Tror han reagerte mer på påstanden om at "spill må støtte høyere Hz", og "Er ikke mange som gjør det.".

Du tjener selvsagt minimalt på høy oppfriskningshastighet på skjermen, om spillet ikke oppdateres mer enn 60 ganger i sekundet uansett.

Men det er ikke det samme som å si at dette er noe spill må støtte, eller at det er få spill som går høyere enn 60, som jo ikke er korrekt. Alle spill støtter høyere ytelse opprinnelig, og vil da bare begrenses av maskinvaren. Men det er i noen få tilfelelr lagt inn kunstige begrensninger (og noen ganger så lavt som 30 og 60 FPS).

Lenke til kommentar

 

 

Spillet må jo støtte høyere Hz for å ha nytte av det. Er ikke mange som gjør det. Dvs spill som går høyere en 60fps.

 

What??? så kan jeg si at jeg ALDRI spiller under 60hz. Ligger som regel på 80-100 i samtlige spill, og jeg har mange ;-)

Fikk du det fra? Selvfølgelig kan du spille spill som er under 60fps.

.

Beklager dårlig formulering. Ja, man kan spille under 60fps. Det jeg mente var at man fint kan spille med det doble dersom man har sterk nok pc. :-) Da er vi nok enige.
Lenke til kommentar

 

Har en 144Hz monitor selv, å merker nada forskjell fra 120 til 144Hz.

Jeg har også en 144hz skjerm.

 

Fy faen for en forskjell det er på 60hz og 120/144hz hvis du kan dra slik fps i spill.

 

EDIT: Nå sier jeg 120/144hz, siden jeg har aldri prøvd en 120hz skjerm selv ordentlig.

 

Ja jeg merker også forskjell fra 60 til 120Hz, men jeg merker ikke noe forskjell fra 120 til 144Hz.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Husk at det kommer 120hz 2560*1440p skjermer med G-sync til sommeren. Tror det vil være et smart valg :-) + gtx 880 ti classy. Hehehe...

Hvor mye kommer disse GSync skjermene på og hva er nytt med disse? :) om det kommer et GTX "880" blir det vel et sånt og :p

 

 

G-sync synkroniserer refreshraten på skjermen din med fps som skjermkortet produserer så du slipper tearing osv.

 

Men ja... G-sync nå i starten er DobbelD-Dyrt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...