Blaving Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg bor i en liten leilighet og har lenge hatt et par gulvstående høyttalere til låns. Disse er ganske store, og kanskje ti år gamle. Blitt vant med disse, og dog de ikke er de frekkeste, har størrelsen i allefall betalt seg: rikelig med trøkk. Nå skal disse tilbake til han som eier dem, og jeg tenkte å finne meg et par nye. Jeg ser at gulvstående høyttalere egentlig blir for stort her i stua: finnes ingen hode plasser for dem, og de jeg har hatt står helt inntil veggen, i ulike retninger. Tror jeg får gå for et par gode kompakt/stativhøyttalere og ha dem i bokhylla, og lurer dermed på om det går an å komme i nærheten av gulvhøyttaler-kvalitet med slike. Vurderer å kjøpe en liten sub i tillegg, for å kompansere litt for bassen, som sikkert kommer til å være svakere. Har sett på b&w cm1 og 685, vet at det kommer en ny 685 i slutten av februar også. Bor et stykke unna butikker som fører slikt, så hadde vært fint med litt input, om noen har noen tanker. Bruker en klassisk electrocompagniet eci-2, og tror den skal være sterk nok til å drive alt dette, selv om det sikkert blir mer spark med en sterkere. Er vel relativt strømsvak, men a- så skal jo være god for den effekten. Så! Lurer litt på om noen har noen tanker om små høyttalere: kan de konkurrere med gulvstående? Disse jeg har listet opp: de skal være gode til å være så små, men er ampen sterk nok og i tilfelle hvem av dem ville dere gått for? Synes jo lyd er vanskelig å bedømme, men alle tanker er velkommen her. Hører på mye ulikt, så synes det blir vanskelig å definere bruk. Jeg spiller mye plater. Ikke veldig krevende som lytter, men behøver et rikt og tilstedeværende lydbilde. Innspill mottas med stor takk! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Et skikkelig oppsett fra b&w eller Dali med en ordentlig sub låter like bra, men det blir jo ikke gratis. Lenke til kommentar
Blaving Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 Hei! Er klar for å bruke litt penger. Faktisk. Selvom jeg ikke vet mye om lyd, vet jeg å sette pris på den, især når den er god! Om det kan bli like godt, selv fra ei bokhylle, er det selveste julaften for meg. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Jeg anbefaler at du stikker innom HiFiklubben og får demonstrert noen oppsett der. De veit hva forsterkeren din klarer og dra og kan gi deg et ultimat oppsett. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Om du ikke har planer om å spille så du får øresus så funker mindre høyttalere fint det. Hva er ca størrelsen på rommet? En kompis av meg har hatt B&W 685 uten sub, fungerte fint det. Hva er budsjettet ditt? Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Jeg har B&W CM1 samt en primare i22 stereoforsterker. Du får nok aldri like gøy lyd som i ett par med gulvhøyt, men skal du ikke spille høyt, så er det veldig fin lyd, men selvfølgelig du vil aldri oppnå samme lydtrykk og dype toner som med en høyttaler med større og flere elementer, og større kasse osv. Men skal du kjøpe høyt som du skal plassere inni en bokhylle / helt intill en vegg hadde jeg nok sett etter noen med bassport foran, slik at de iallefall får puste.Type B&W 686, SA Aura 1, Klipsch RB serien, Sonus Faber Venere osv, alt etter lydsmak og lydsmak. Du er nok inne på noe med ekstra sub osv hvis du vil ha det trykket du før er vant med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå