teitur Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Ja jøss, skru av 2G du, så er du uten mobilnett i store deler av landet. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) Er du oppe i huttiteiti så tror jeg du kan ta det med ro og bruke 2G. Endret 15. februar 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 @Gavekort: jeg ser du endrer og redigerer innleggene dine hele tiden. Inntil du føler deg trygg på det du snakker om, forventer jeg at du ligger lavt. Så mye forventer jeg av en forumveileder. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 @Gavekort: jeg ser du endrer og redigerer innleggene dine hele tiden. Inntil du føler deg trygg på det du snakker om, forventer jeg at du ligger lavt. Så mye forventer jeg av en forumveileder. Jeg håper at en bachelorgrad har gitt meg retten til å si min mening. Jeg redigerer stort sett innleggene mine fordi jeg retter på skrivefeil eller ting som kan mistolkes. "Så mye forventer jeg av en forumveileder." fungerer ikke på meg. Det blir konstant brukt mot meg, og jeg ytrer meg som en bruker, ikke som en del av diskusjon sin team. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Ok. Jeg har en master. Hvis du ikke vet det så har jeg høyere utdannelse enn deg, men drit i det, for det er ikke utdannelsen som gir folk rett til å ytre seg på et forum. Men til saken: det selges fortsatt GSM-telefoner i dette landet, både med og uten UMTS i tillegg. Dessuten vil GSM-nettet bli holdt i drift i mange år fremover pga mange M2M installasjoner. Hvis det er reelle sikkerhetsrisiki knyttet til GSM-teknologien, burde vi ha hørt om det allerede. Jeg tror ikke kriminelle vil utnytte svakheter i GSM-teknlogien til å skaffe seg vinning. Hvorfor det? Jo, fordi det finnes helt lovlige måter å svindle til seg folks penger på. Ved å lure folk til delta på "konkurranser" slik som f.eks. Planet49 gjør. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Omtrent halve Vestfold har ikke annet enn 2G-dekning, så å deaktivere 2G vil jo være en utrolig flott løsning. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) Jeg prøver ikke å utkonkurrere noen. Det var heller for å kunngjøre at jeg ikke finner opp ting. Risikoen er en diskusjon som har startet ganske nylig. A5/1-krypteringen var designet for å være svak, og per i dag så er den så svak at hvem som helst med en datamaskin og radio-utstyr kan bryte seg inn. Å si at det ikke er en reell risiko synes jeg er naivt, spesielt med tanke på at det kan brukes for identitets-tyveri og å bryte two-factor autentisering for bank. http://www.digi.no/847364/klart-for-gsm-avlytting http://www.nrk.no/norge/_-mobilsikkerheten-er-en-bloff-1.7229480 http://zeenews.india.com/news/net-news/cyber-experts-show-vulnerability-of-gsm-networks_759318.html Cracking GSM - Steve Gold Edit(Slik at mia_tuk ikke blir sint på meg): At noen deler av landet kun har 2G tilgjengelig er en risiko om man ikke har EDGE tilgjengelig. Moderne mobiler (noe Nokia 6310 ikke er) har EDGE, og så langt jeg vet så skal Telenor sitt EDGE-nettverk bruke A5/3-kryptering. Endret 15. februar 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Har vel også med gamle simkort å gjøre? Mener jeg leste et sted at gamle mobiler med gamle simkort var utsatt, mens nye simkort ikke hadde dette sikkerhetshullet? Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 "spesielt med tanke på at det kan brukes for identitets-tyveri og å bryte two-factor autentisering for bank." På min mobil, med Telenor / Dnb, er det ikke mulig å logge inn i nettbank på 2G. Funker bare på 3G og høyere + kryptert WiFi. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) Det er jeg ikke sikker på. Det jeg snakker om er 2G GSM-standarden som er utdatert og utsetter brukerne for avlytting eller kapring. Det er derfor jeg ikke vil at TS skal gå for en Nokia 6310i, spesielt siden det finnes moderne mobiler med 3G (UMTS) som kan tilby veldig lang batteri-levetid. "spesielt med tanke på at det kan brukes for identitets-tyveri og å bryte two-factor autentisering for bank."På min mobil, med Telenor / Dnb, er det ikke mulig å logge inn i nettbank på 2G. Funker bare på 3G og høyere + kryptert WiFi. Bra! Men om du får two-factor kode på SMS så burde ikke det gå på 2G-nettet heller. Endret 15. februar 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 La nå TS kjøpe seg en 6310i, da, for den har EDGE. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) La nå TS kjøpe seg en 6310i, da, for den har EDGE. Om den har det så gjør det diskusjonen ganske meningsløs ja, men jeg sjekket fort på nettet om 6310i hadde EDGE før jeg først skrev i denne tråden og jeg fant ingen resultater. Hvor fant du ut at den har EDGE? Edit: "Hvor fant du ut det?" -> "Hvor fant du ut at den har EDGE?" Endret 15. februar 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) Jeg blandet EDGE og GPRS, men er EDGE sikrere enn GPRS? Eller sagt på en annen måte: hvis du har A5/3 på EDGE, har du det vel også på GPRS, HSCSD, CSD, SMS, tale og signalisering? Eller? Endret 15. februar 2014 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
cirka Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) Jeg tror du misforstår. Moralen i denne visa er at du ikke skal bruke noe eldre enn 3G GSM (tror dette muligens skapte forvirring da 3G selvsagt er GSM også, har fikset det). Alle telefoner er utsatt, da alle telefoner kan koble seg på 2G-nettet. Det er derfor du skal skru av 2G på mobiltelefonen din. http://www.zdnet.com/auscert-2g-security-holes-need-fixing-3040094513/ http://www.nrk.no/norge/presset-til-a-svekke-mobilsikkerhet-1.11460787 Selvsagt er det en paranoid påstand. Jeg anbefaler dere ikke å finne tinfoil-hatter. Det er bare et tips om at det er en stor sikkerhetsrisiko som blir utnyttet av kriminelle. Man kan fortsatt finne "dumme" mobiler med god batterilevetid som har 3G-støtte. Alle må jo se at dette er er en veldig syk person? At det i det hele tatt går an...Uten at noen får stoppet dette mennesket som helt åpenbart har masse problemer. Og i tillegg....Ingen fra amobil svarer? Jeg gir meg ende over.... Fyren er jo veldig syk,. Er situasjonen at jeg må takke for meg og så'''. Endret 15. februar 2014 av cirka Lenke til kommentar
cirka Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Har jeg lov ¨si idiot nå? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Har jeg lov ¨si idiot nå? Egentlig ikke, men alle skjønner hva du mener... Men på den annen side bør alle på forumet bidra til en konstruktiv meningsutveksling, og hvis man føler at man er i ferd med å "spikre syltetøy fast i taket" er det like greitt å gi seg først som sist. Lenke til kommentar
cirka Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Mener bare at det IKKE er "konstruktiv meningsutveksling" å komme med påstander, slik det gjøres i de 2 første innleggene til "gavekort". Å komme med påstander ved å bruke ensetningersinnlegg og ikke forklarende tekst i tillegg, vitner bare om en rar bedreviter/ovenfra og ned holdning, som ikke er i stand til å øke kunnskapen hos oss....som ikke skjønner. Men, jeg gir meg vel med det. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 En ting er jeg sikker på, og det er at du ikke er veldig konstruktiv. Dette er uansett off-topic, så jeg tar på meg veileder-hatten og stopper diskusjonen om meg og mine diskusjons-teknikker. Jeg er derimot veldig villig til å ta imot kritikk på meg og min moderering på PM. Lenke til kommentar
cirka Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Håper virkelig at forumledelsen ser litt på dette. Maken til arroganse må man lete lenge etter. Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Spennende, fikk tak i 2 stk. En ny på ebay, og en i sverige, via blocket. Lurer på dette med bank id på telefon, on det virker. Vi får se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå