Kleivis Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Skal handle inn nye høyttalere, men sliter i valget mellom B&W CM8 eller CM9. Den delen av stua som høyttalerene skal stå i er ca 17.5 kvm. Hva tror dere vil funke best? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Ville nok uansett gått for CM9. Mer av alt, og spesielt lavfrekvens synes jeg er litt tynt på CM8. CM-serien er også veldig kresen på elektronikk, og trenger masse effekt, så husk en god forsterker, det er viktigere enn høyttalerne etter min mening. CM9 vil ikke trenge å arbeide like mye som en CM8 for å spille samme lyden, og vil da spille med mer kontroll. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Nei egentlig ikke, men eg vil ha noe som både ser og høres bra ut. Nå har eg funnet et par strøkne CM9 til 14000 så det blir nok de. Har Klipsch RF82 fra før, men de er ikke så pene. CM9 er finere og tar samtidig mindre plass. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Hvilken forsterker og kilde skal du kjøre dem på? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Nå har eg funnet et par strøkne CM9 til 14000 så det blir nok de. Brukt regner jeg med? Sjekk ut: Audiovector S3 Vienna Acoustics Mozart Grand Evt Tannoy Precision 62 NY. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Må du ha B&W? Av ren nysjerrighet, hvorfor ikke B&W ? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Må du ha B&W? Av ren nysjerrighet, hvorfor ikke B&W ? Personlige preferanser egentlig. Har ikke hørt så mye fra B&W heller, så litt vanskelig å komme med råd. De gangene jeg har skulle handle høyttalere så har jeg jo sjekket ut B&W, men aldri endt på ett par. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Hvilken forsterker og kilde skal du kjøre dem på? Har en Yamaha rxv 1800. Den har 7x130 Watt. Effektforsterker får eg kjøpe seinere. Har ikke råd til begge deler på en gang. Kilde blir Sonos Connect med Wimp HiFi og Panasonic BD35(?) blu-ray spiller. Eg er litt sånn halvveis i tvil om hva eg skal gjøre. Eg er per idag fornøyd med Klipsch, men eg vil som sagt ha noe som ser bedre ut og tar litt mindre plass siden eg har flyttet i leilighet og ikke har dedikert rom lenger. Nå har eg funnet et par strøkne CM9 til 14000 så det blir nok de. Brukt regner jeg med? Sjekk ut: Audiovector S3 Vienna Acoustics Mozart Grand Evt Tannoy Precision 62 NY. Brukt ja. Takk for tips, men synes CM9 ser bedre ut. I tillegg er de lettere å få hørt i butikk. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Synes forøvrig Sonus Fabrer Venere 2.5 i hvit er grisepene, har aldri hørt de og ikke peil på hva de krever. Men de selges vel på soundgarden, og ble best i test hos Lyd&Bilde... Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Har du bestemt deg for et utseendet er det ikke noe mer å rådgi om egentlig. Lydmessig vil jeg si du har langt mer igjen med Skadis forslag, Sonus Faber. Spesielt med tanke på en surroundforsterker som drivverk, men også om du oppgraderer senere. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Du kan bare glemme å drive CM9 eller lignende høyttalere med en 130w surroundreceiver i hvert fall. Det vil ikke låte bra. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Synes forøvrig Sonus Fabrer Venere 2.5 i hvit er grisepene, har aldri hørt de og ikke peil på hva de krever. Men de selges vel på soundgarden, og ble best i test hos Lyd&Bilde... De såg veldig bra ut, men de er enda større igjen, så eg har desverre ikke plass. Du kan bare glemme å drive CM9 eller lignende høyttalere med en 130w surroundreceiver i hvert fall. Det vil ikke låte bra. Det er eg klar over, men eg tenker at det er bedre å bruke 14k på CM9 nå og så f.eks vente til neste lønn igjen for å kjøpe mer effekt. Viss eg venter til eg har penger til begge deler må eg sannsynligvis kjøpe alt nytt og da blir det jo en del dyrere. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Jeg ville nok kanskje gått motsatt, å kjøpe forsterker først. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Hvorfor det? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) En liten tommelfinger regel jeg har lært er at høyttaleren blir aldri bedre enn hvor bra forsterkeren lar dem bli. Så da ville jeg heller spart godlyden av nye høyttalere til jeg hadde en forsterker som sto i stil. Skal du ha pene høyttalere så må man jo nesten ta en titt på Vienna Acoustics Schönberg, gjerne i sort! Men tror de blir litt pysete for deg, evt så må du ha med en sub og da flyr tusenlappene fort. Edit: http://www.interconnect.no/lyd-og-bilde/vienna-acoustics/schnberg-series/vienna-acoustics-schnberg-hoyttaler-alu-piano-black http://www.interconnect.no/lyd-og-bilde/vienna-acoustics/schnberg-series/vienna-acoustics-schnberg-hoyttaler-alu Endret 14. februar 2014 av PatSharpX Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Eg er i grunn enig, men da risikerer eg samtidig å måtte betale 6000 mer for Cm9. Men vi får se. Det er mulig det blir en lytterunde imorgen. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Sonus Faber er foresten uaktuelt Ifølge samboeren. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Men CM9 med fire elementer deriblant en gul mellomtone er?! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå