Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Påvist prolaps- hva gjør jeg, hvem får jeg hjelp av?

Femtekolonne

Anbefalte innlegg

Har vært sykmeldt lenge mens jeg ventet på MR undersøkelse. Etter at den "ta Voltaren og gå turer i ulendt terreng" taktikken til fastlegen førte til at jeg fikk skoliose (som nå etter 2mnd fortsatt ikke er rettet helt opp) så tok jeg selv kontakt med manuellterapaut som sammen med massør fikk meg nokså bra og 95% rett i ryggraden. De tvilte dog på at jeg hadde noen prolaps, men satset på muskulære plager pga korte muskler og dålig trent kjernemuskulatur.

I dag var jeg hos fastlegen og fikk svaret på MR undersøkelsen. Ikke så bra svar da det er umulig å forstå med unntak av " I 4.lumbale skive ses ganske stort midtstillet prolaps som medfører trange forhold for bla bla bla". Ellers virker det som det er noe galt med 5. lumbale skive, arthrose og noe buktende og høydereduserte her og der. Tips fra fastlegen er igjen å rusle ut i marka..

Skal jeg gå tilbake til manuellterapauten som er riktig instans for dette eller er det noen andre? Massøren mente jeg skulle trene og da spesielt korsrygg og rumpe, men bla rumenske markløft som han viste virker litt risky? Hvor får man treningsprogram og ev hjelp under trening? Regner med at personlige trenere på sentere er bra på å trene friske, men ikke så bra på oss vrak..

(Må vel si at smerten min ikke kommer i ryggen, men i det ene benet.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært sykmeldt lenge mens jeg ventet på MR undersøkelse. Etter at den "ta Voltaren og gå turer i ulendt terreng" taktikken til fastlegen førte til at jeg fikk skoliose (som nå etter 2mnd fortsatt ikke er rettet helt opp) så tok jeg selv kontakt med manuellterapaut som sammen med massør fikk meg nokså bra og 95% rett i ryggraden. De tvilte dog på at jeg hadde noen prolaps, men satset på muskulære plager pga korte muskler og dålig trent kjernemuskulatur.

I dag var jeg hos fastlegen og fikk svaret på MR undersøkelsen. Ikke så bra svar da det er umulig å forstå med unntak av " I 4.lumbale skive ses ganske stort midtstillet prolaps som medfører trange forhold for bla bla bla". Ellers virker det som det er noe galt med 5. lumbale skive, arthrose og noe buktende og høydereduserte her og der. Tips fra fastlegen er igjen å rusle ut i marka..

Skal jeg gå tilbake til manuellterapauten som er riktig instans for dette eller er det noen andre? Massøren mente jeg skulle trene og da spesielt korsrygg og rumpe, men bla rumenske markløft som han viste virker litt risky? Hvor får man treningsprogram og ev hjelp under trening? Regner med at personlige trenere på sentere er bra på å trene friske, men ikke så bra på oss vrak..

jeg fikk helt noia i sommeren for 1,5 år siden, da ble jeg sengeliggende etter at jeg flyttet ut...

Bærte mange tunge kasser og løfta feil, og korsryggen klikka. OGså har muttern også hatt prolaps, så jeg tenkte at det er arvelig.

Dette var nederst i korsryggen på meg, og jeg klarte såvidt å trykke inn kløtsjpedalen på bilen på det verste.

Alt var et helvete....

Men så gav det seg ganske mye etter noen uker. Kom litt og gikk litt.

Har gått mye tur i terreng og gått litt på ski. Men også sittet mye, da nye jobben er nokså stillesittende.

Hold deg i bevegelse og unngå tunge løft, jeg fikk også tips om å gå i terrenget.

Fikk tilbud om MR, men som legen sa: hva faen hjelper det ? ER ikke mye man får gjort med prolaps desverre.

Muttern var sengeliggende i uker av gangen i årevis, og ble tilslutt operert i tyskland: titanplater og skruer i ryggen. Etter det ble hun frisk (kombinert med MYE trening, og naturligvis ikke overvektig)

Lenke til kommentar

jeg fikk helt noia i sommeren for 1,5 år siden, da ble jeg sengeliggende etter at jeg flyttet ut...

Bærte mange tunge kasser og løfta feil, og korsryggen klikka. OGså har muttern også hatt prolaps, så jeg tenkte at det er arvelig.

Dette var nederst i korsryggen på meg, og jeg klarte såvidt å trykke inn kløtsjpedalen på bilen på det verste.

Alt var et helvete....

Men så gav det seg ganske mye etter noen uker. Kom litt og gikk litt.

Har gått mye tur i terreng og gått litt på ski. Men også sittet mye, da nye jobben er nokså stillesittende.

Hold deg i bevegelse og unngå tunge løft, jeg fikk også tips om å gå i terrenget.

Fikk tilbud om MR, men som legen sa: hva faen hjelper det ? ER ikke mye man får gjort med prolaps desverre.

Muttern var sengeliggende i uker av gangen i årevis, og ble tilslutt operert i tyskland: titanplater og skruer i ryggen. Etter det ble hun frisk (kombinert med MYE trening, og naturligvis ikke overvektig)

Sånn sett i ettertid vil jeg heller si: Få tatt MR bilde med en gang og betal selv isteden for å vente 3-4mnd. 2400kr så får du time på dagen og fastlegen har dem to dager etterpå. Jeg gikk og ventet og fikk komplikasjoner av det. Og man får visstnok gjort noe med prolaps, enten ved trening eller operasjon. Jeg har i dag bestillt time hos spesialist for at han/hun skal få sett på bildene. Jævlig slitsomt å ikke vite hva man skal gjøre.

Lenke til kommentar

Prolaps blir man ofte frisk igjen av etter en stund. Men man har det livet ut selvom det ikke merkes. De som har fysisk krevende yrker kan jo bli ödelagt.

Men min erfaring er at trening hjelper mye på holdningen. Men ikke tren når du har vondt, men beveg deg litt. Blir litt som fastlegen din sa, men du skal sef holde deg i ro når du har smerter som helvete.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser etter ny jobb nå. Skjønner at jeg ikke kan fortsette å gå foroverbøyd med ett spett og banke i vei, samt løfte 20kgs stålklumper i hytt og pine.. Men det er ikke lett når man har begrenset utdanning og arbeidsmarkedet ikke akkurat skriker etter uutdannet arbeidskraft (spesielt ikke med ryggskader).

Når smertene virkelig sparker blir det meste umulig. Har opplevd å tryne fordi smerten skøyt igjennom beinet når jeg tro ned og da blir det horisontalen med beina opp i sofaen. Føler at jeg har fått smerten ned på ett levelig nivå, men det har liksom stagnert på ett punkt hvor jeg ikke kan gå tilbake på jobb. Og nå har det gått snart 3mnd siden jeg gikk ned for telling med smerter første gangen.

Skal ut å gå igjen i morgen i marka. Satser på ca 7km tur og med staver..

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser etter ny jobb nå. Skjønner at jeg ikke kan fortsette å gå foroverbøyd med ett spett og banke i vei, samt løfte 20kgs stålklumper i hytt og pine.. Men det er ikke lett når man har begrenset utdanning og arbeidsmarkedet ikke akkurat skriker etter uutdannet arbeidskraft (spesielt ikke med ryggskader).

Når smertene virkelig sparker blir det meste umulig. Har opplevd å tryne fordi smerten skøyt igjennom beinet når jeg tro ned og da blir det horisontalen med beina opp i sofaen. Føler at jeg har fått smerten ned på ett levelig nivå, men det har liksom stagnert på ett punkt hvor jeg ikke kan gå tilbake på jobb. Og nå har det gått snart 3mnd siden jeg gikk ned for telling med smerter første gangen.

Skal ut å gå igjen i morgen i marka. Satser på ca 7km tur og med staver..

Skaff deg papirer fra legen din, sök AAP på Nav eller noe og skaff deg hjelp til kort utdanning til et yrke som ikke er så tungt....

Jeg har en kamerat som fikk prolaps, han var jernbinder og det er jo tungt som f.

Han gikk til Nav, fikk AAP eller noe og fikk jobb i barnehage.

Du må jo sef tåle barn osv da, men det er iaf ikke tungt for kroppen. Men kanskje litt bråkete jobb.. :)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tenkte litt på å kjøre buss som jeg gjorde for mange år siden, men er litt usikker på hvordan prolapsen reagerer på det. Dessuten ringte jeg en stor operatør i Østfold for en tid siden ettersom vi står på flyttefot dit, men det var ikke noe behov for sjåfører der. Barnehage har jeg faktisk foreslått selv, men har ikke noe spes erfaring med barn utover mine egne. Prøvde å foreslå spritsmugler som lukurativt yrkesvalg, men min bedre halvdel synes ikke det var noe. Dessuten har jeg ingen varebil og langt fra noe pokerfjes :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...