SR13 Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Vi har kjøpt en russevan. Denne med en slik deal vi gjorde med selger, der kjøper betaler for en analyse av hva som må fikses for at den skal kunne bli EU godkjent. Denne bilen ble da EU godkjent, og vet dere hva? Denne bilen kan man ikke låse igjen døra på høyre side av bilen, den lukker seg ikke igjen. Så den åpna seg utpå veien i 60-sonen. 5 minutter etter at vi hadde hentet vanen. Vi gikk bort å klagde, og han fyren som hadde jobbet med vanen vår sa selv at han ikke hadde sjekket den andre sida av bilen. Nå nekter verkstedet å fikse dette uten betaling, hva kan vi gjøre? Jeg og selger av bilen hadde en pakt, hvis reperasjonskostnadene var under 10000 kroner så kunne vi kjøpe bilen for 45000 kroner og betaler for reperasjonen. Og hvis den kom over 10000kroner så skulle selger dekke resten. Derfor føler vi at vi har blitt lurt og satt i klisteret, verkstedet har ikke sjekket godt nok, for penger hadde vi betalt for reppen uansett. Bilen betalte vi i går når vi hentet den fra verkstedet.. Kan noen vær så snill og gi tips på hva vi kan gjøre? Endret 12. februar 2014 av srrkid Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Er du russ også så hjelpelaust dårlig i norsk? Du burde tenke mere på utdanningen din enn på russefeiringa.... 1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Hva er poenget med en sånn tåpelig post, Dragavon? INGEN får noe godt ut av det. Til trådstarter: Ville fått med meg en voksen til verkstedet. Verkstedet tenker sikkert at de kan "lure" russen. Ta med deg en som er saklig, men som kan bli "sint" om det trengs. Ikke forbanna liksom, men som kan "sette folk på plass". 2 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Først og fremst.. Prøv å spraye låsen med smøring. Ikke nøkkelhullet, men selve låsen som sitter i døra, så banker du litt på den med en gummihammer eller lignende. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 På en PKK (EU-kontroll) skal ikke dørenes låsefunksjon testes, fordi det ikke er et krav. Så lenge du kan lukke dørene, uten å låse dem, fungerer bilen som den skal ift. trafikksikkerhet. Så om du ville vite hva som faktisk var galt med bilen, skulle du tatt en NAF-kontroll. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg ser ikke hvorfor verkstedet skal dekke noe som helst, det må da være enten kjøper eller selger som dekker dette avhengig av avtalen. Dog burde verkstedet sjekke begge sider av bilen dersom det var avtalt. Til fremtiden ta heller en kjøpstest hos NAF. 1 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Hvorfor åpnet døra seg? Fordi noen dro i et håndtak når de trodde bilen var låst eller bare helt av seg selv? Om døren åpnet seg helt av seg selv så tror jeg da dette er noe som burde vært oppdaget på en pkk, dersom den åpnet seg grunnet at noen dro i dørhåndtaket kan det skyldes at en del biler er konstruert slik at du skal kunne åpne bilen fra innsiden selvom bilen er låst. Foreslår at dere gjør slik som RunRookieRun foreslår, med å prøve å smøre opp låsemekansimen i døra om problemet er at døren åpnet seg helt av seg selv, man kan da og bruke en skrutrekker eller lignende for å simulere låsebraket i døren slik at man ser at lukkefunksjonen fungerer som den skal. Dersom det er slik at bilen ikke skulle vært godkjent med denne mangelen, så kommer det helt ann på hva dere har av skriftelig avtale med selger, eventuelt mutlig avtale, men muntlig avtale er vanskelig å bevise om selger blir vrang, men det kan jo hende selger er en ålreit person som faktisk ordner opp om dere tar det saklig med h*n. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Avtalte dere med verkstedet at de skulle fikse det som var galt så den skulle gå gjennom EU-kontrollen? Hva var avtalen med verkstedet? En EU-kontroll er en veldig dårlig statusrapport på bilen, en bil som er klar for tomta kan gå gjennom uten feil.. 1 Lenke til kommentar
SR13 Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Først og fremst.. Prøv å spraye låsen med smøring. Ikke nøkkelhullet, men selve låsen som sitter i døra, så banker du litt på den med en gummihammer eller lignende. Selger sa at den var litt vanskelig å få igjen, det er fordi den låsemekanismen tydeligvis er "stuck" på en eller annen måte. Han selgeren kom i dag og sa at han skulle klare det helt fint, men nei det klarte han ikke. Avtalen med verkstedet var å fikse feil på bilen, en analyse for å få godkjent den. Ingen bil er trygg på veien når døren står åpen, og når en må holde den igjen så den ikke står rett ut. Det er jo livsfarlig. Selger og Kjøper (jeg) inngikk avtale om at om den gikk over 10k så skulle han betale resten. Verkstedet kunne jo ha "sett" de andre feilene også. Han på verkstedet sa selv at de ikke hadde sett på passasjer døren når de EU-godkjent den. Er det i det hele tatt lov? Endret 12. februar 2014 av srrkid Lenke til kommentar
SR13 Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) På en PKK (EU-kontroll) skal ikke dørenes låsefunksjon testes, fordi det ikke er et krav. Så lenge du kan lukke dørene, uten å låse dem, fungerer bilen som den skal ift. trafikksikkerhet. Så om du ville vite hva som faktisk var galt med bilen, skulle du tatt en NAF-kontroll. Altså du kan jo ikke lukke døren? den har svær åpning så den åpner seg når du svinger osv. Endret 12. februar 2014 av srrkid Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 På en PKK (EU-kontroll) skal ikke dørenes låsefunksjon testes, fordi det ikke er et krav. Så lenge du kan lukke dørene, uten å låse dem, fungerer bilen som den skal ift. trafikksikkerhet. Så om du ville vite hva som faktisk var galt med bilen, skulle du tatt en NAF-kontroll. Altså du kan jo ikke lukke døren? den har svær åpning så den åpner seg når du svinger osv. Vel, da skulle ikke bilen blitt godkjent. Hadde rapportert verkstedet til Statens Vegvesen, og fått det fikset på et annet verksted. Det er ikke vanskelig å fikse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå