jols3n Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Hei Jeg er meget grønn på innen lyd, men har nylig fattet interesse og gikk for et spontankjøp. Har nå Denon AVR-X1000 og et par Cerwin Vega XLS-28, men for en god stund siden fikk jeg en sub fra en kollega da den var utsatt for lynnedslag, som gjorde at to kondensatorer på forsterkeren var defekt. Dette skal være nå reparert og jeg skal få det tilbake i morgen, men så begynte jeg å lure. Kan jeg drive denne subben med utstyret jeg har? Den subben jeg fikk heter Cerwin Vega XLS-15S. Slenger ut noen lenker fra hifi her som kan gi mer detaljer om utstyret.Denon AVR-X1000Cerwin Vega XLS-15SCerwin Vega XLS-28 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Subben du linker til og beskriver er aktiv, og drives dermed ikke av forsterkeren. Den får kun lydsignalet fra forsterkeren, og det skal dermed ikke være noe problemer. Lenke til kommentar
jols3n Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 Hei, tusen takk for kjapt svar:)Da er det vel bare å glede seg til i morgen å få koblet til dette. Kunne jeg evt. drive disse i tilegg dersom jeg skulle utvide til surround? http://www.hifiklubben.no/Products/cerwin-vega-xls-6c-senterhoyttaler-28546/https://www.hifiklubben.no/Products/cerwin-vega-xls-6-kompakt-hoyttaler-28486/ Lenke til kommentar
Akse Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Nok til å drive det, ja. Nok til å få ut potensiale av høyttalerne? Nei. Det er en ganske svak receiver du har der. Lenke til kommentar
jols3n Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 Hva ville du en anbefalt til en rimelig penge? Eller hva skal jeg se etter for å si det sånn.... Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Har du stort rom? Regner med den 15" subben krever en del luft for å spille bra. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Hva ville du en anbefalt til en rimelig penge? Eller hva skal jeg se etter for å si det sånn.... Jeg ville absolutt rådet til en hjemmekino med pre out og en effektdel, eller dersom du vil ha det rimeligere en Stereo. Nad, Emotiva, XTZ har vel gode lösninger til en grei pris. Emotiva finner du ofte på brukten. Det du har vil klare å drive höytalerne, men det er ikke optimalt. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Det som er litt skummelt med "liten" forsterker er at du bør være forsiktig med å spille veldig høyt. Hvis du stresser forsterkeren så er det fare for å overbelaste den og det kan føre til litt diverse som ødelagt strømforsyning eller sprengte høyttalere. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Både Denon og Harman Kardon oppgir sine forsterkere med ekte watt. Så en annen forsterker som kanskje er oppgitt til 5 x140 watt vil yte like bra som forsterkeren til TS. Forsterkeren er litt for liten, men du har jo subben som skal ta seg av det tyngste, nemlig å levere bass. Så lenge du ikke skrur forsterkeren opp på maks, så tror jeg du skal være ganske trygg å få rimelig god lyd. Lenke til kommentar
jols3n Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Tusen takk for alle svar. Driver å feilsøker litt ettersom jeg får ikke subben til å fungere, tror nok jeg må til med en ny forsterker. Prøvde nettopp med en annen subwoofer også, begynte å lyse rødt i tillegg så :/ Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Tusen takk for alle svar. Driver å feilsøker litt ettersom jeg får ikke subben til å fungere, tror nok jeg må til med en ny forsterker. Prøvde nettopp med en annen subwoofer også, begynte å lyse rødt i tillegg så :/ Du har sef koblet sub til Forsterkerens sorte PRE OUT subwoofer kontakt med kun en kabel? Såkalt RCA som denne? https://www.komplett.se/supra-subwoofer-kabel-2m/431756?gclid=CJTSn6DEy7wCFeLNcgod_T4AaQ#!tab:extra Jeg bare spör, siden sub bruker annen ledning enn de andre höytalerne. Endret 14. februar 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
jols3n Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Hei, ja jeg har riktig kabel. Fikk låne ny sub i dag og da fungerte alt normalt. Så har levert min sub til feilsøk nå da jeg ikke kom noen vei. Den var som sagt utsatt for lynnedslag tidligere og feilen skulle være reparert men fikk nesten ikke lyd fra den så, men noe var det så det er jo et godt tegn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå