Gå til innhold

Har jeg bra nok forsterker?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er meget grønn på innen lyd, men har nylig fattet interesse og gikk for et spontankjøp. Har nå Denon AVR-X1000 og et par Cerwin Vega XLS-28, men for en god stund siden fikk jeg en sub fra en kollega da den var utsatt for lynnedslag, som gjorde at to kondensatorer på forsterkeren var defekt.

Dette skal være nå reparert og jeg skal få det tilbake i morgen, men så begynte jeg å lure. Kan jeg drive denne subben med utstyret jeg har?

Den subben jeg fikk heter Cerwin Vega XLS-15S.

Slenger ut noen lenker fra hifi her som kan gi mer detaljer om utstyret.
Denon AVR-X1000

Cerwin Vega XLS-15S

Cerwin Vega XLS-28

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ville du en anbefalt til en rimelig penge? Eller hva skal jeg se etter for å si det sånn....

Jeg ville absolutt rådet til en hjemmekino med pre out og en effektdel, eller dersom du vil ha det rimeligere en Stereo. Nad, Emotiva, XTZ har vel gode lösninger til en grei pris. Emotiva finner du ofte på brukten.

Det du har vil klare å drive höytalerne, men det er ikke optimalt.

Lenke til kommentar

Både Denon og Harman Kardon oppgir sine forsterkere med ekte watt. Så en annen forsterker som kanskje er oppgitt til 5 x140 watt vil yte like bra som forsterkeren til TS. Forsterkeren er litt for liten, men du har jo subben som skal ta seg av det tyngste, nemlig å levere bass. Så lenge du ikke skrur forsterkeren opp på maks, så tror jeg du skal være ganske trygg å få rimelig god lyd.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar. Driver å feilsøker litt ettersom jeg får ikke subben til å fungere, tror nok jeg må til med en ny forsterker. Prøvde nettopp med en annen subwoofer også, begynte å lyse rødt i tillegg så :/

Du har sef koblet sub til Forsterkerens sorte PRE OUT subwoofer kontakt med kun en kabel? Såkalt RCA som denne?

https://www.komplett.se/supra-subwoofer-kabel-2m/431756?gclid=CJTSn6DEy7wCFeLNcgod_T4AaQ#!tab:extra

Jeg bare spör, siden sub bruker annen ledning enn de andre höytalerne.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hei, ja jeg har riktig kabel. Fikk låne ny sub i dag og da fungerte alt normalt. Så har levert min sub til feilsøk nå da jeg ikke kom noen vei.

Den var som sagt utsatt for lynnedslag tidligere og feilen skulle være reparert men fikk nesten ikke lyd fra den så, men noe var det så det er jo et godt tegn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...