Dapp47 Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Hei. Slik jeg har forstått det er kreditkort fint og ha så lenge man har orden på sin egen økonomi noe jeg veldig godt har. Jeg er ute etter ett kort som jeg vil gode av så lenge jeg betaler inn innen fristen. (Jeg vil altså ikke bruke penger jeg ikke har). Hvilke måter er best og bruke et kreditkort på? Skal bl.a ut og reise nå snart og føler det er lurt og ha med og bruke kreditkort i utlandet kontra mitt faste bankkort. Vil generelt vite litt om det og faktisk ha og bruke kreditkort. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Det er greit å bruke kredittkort når du handler over nett og når du handler på plasser hvor du er litt skeptisk til butikken/betjeningen. Da får de ikke direkte tilgang til kontoen din. En del kredittkort har automatisk reiseforsikring dersom du betaler minst 50% av reisen med det, så det høres smart ut å bruke kredittkortet til det. Man bruker det som et vanlig bankkort. Den eneste forskjellen er at når du bruker bankkort reserveres beløpet på din konto med en gang og trekkes neste morgen, mens med kredittkort betaler kredittyter den aktuelle butikken, og du får en faktura en gang i måneden fra kredittyter. Så med kredittkort har du en "mellommann" mellom deg og de du handler av. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Husk også at renten begynner å løpe ved kontantuttak. Altså lurest å bruke det til varekjøp enten i fysisk butikk eller på internett. Og ja, det er ganske greit med et kredittkort hvis man har orden på økonomien sin og ikke bruker mer enn det man egentlig skulle fordi man har kredittkortet. 2 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Jeg bruker kredittkort til det meste, utenom kontantuttak. Det er òg fint dersom du må legge ut for taxi, fly eller hotellrom på jobbreiser, så slipper du å legge ut egne penger. Når du reiser, så vil bankkortet ditt bruke 'kredittkortdelen', dvs. at transaksjonen går gjennom f.eks. Visa, og ikke BankAxept. Drar du kortet i en vanlig butikk i Norge, så bruker du ikke Visa, med mindre det er et kredittkort du bruker (eller at BankAxept er nede eller lignende). Endret 13. februar 2014 av Atmosphere Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Gi ALDRI fra deg kredittkortet (i restauranter o.l.), betrakt det på linje med kontanter. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 Tusen takk for svar. Har også lest endel at forskjellige kort lokker med at man får prosent rabatt på ting o.l Vil det da lønne seg og bruke kredittkortet over alt for og bygge opp bonuser/få rabatt? Hvilket kredittkort er og anbefale? Gi ALDRI fra deg kredittkortet (i restauranter o.l.), betrakt det på linje med kontanter. Men med kreditkortet har du vel mye mer sikkerhet om det skulle vise seg og være svindel? Lenke til kommentar
atwater Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Personlig så vil jeg anbefale deg kredittkort fra SkandiaBanken, de har den laveste renten, samt penger tilbake når du handler hos visse forhandlere, du får også reiseforsikring hvis du betaler minst 50% av reisen. Årsprisen er på snaue 50 kr. Renten de har er på 14,96. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Det er nok ikke STORE penger å spare på å bruke kredittkort her og der, men det sies jo at alle monner drar og jeg synes det er greit å ta med seg det man kan. Jeg har et kredittkort fra www.365direkte.no. Her får man 30 øre rabatt per liter på drivstoff og i tillegg får man 3.65% cashback om man fyller på en Esso-stasjon. Er pumpeprisen 14,- får man altså ca. 81 øre i rabatt. Jeg kjørte ca. 12.000km i fjor og så at jeg totalt fikk igjen ca. 500,- (dette overføres månedlig til kontoen din). Kortet gir deg også 3.65% cashback om du handler i skobutikker, klesbutikker og noen andre nærmere definerte sjapper. Handler du f. eks et par sko til 1000,- får du 36,5,- igjen. Igjen, det er ikke all verden, men jeg anser det som bedre å få 36,50 enn å ikke få noen ting :-) Jeg så nylig at Gebyrfri VISA fra Santander har begynt med noe som heter "kickback" (samme som cashback). Hvis du bruker deres kort i en rekke butikker får du noen prosent i rabatt på det du kjøper. Ingen av disse kortene koster noe å eie. Renten bryr jeg meg ikke om (siden jeg aldri er i minus på disse kortene) så det må du nesten sjekke nærmere. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Gi ALDRI fra deg kredittkortet (i restauranter o.l.), betrakt det på linje med kontanter. Men med kreditkortet har du vel mye mer sikkerhet om det skulle vise seg og være svindel? Jo, nå mente jeg noe annet: Hvis du gir fra deg kredittkortet til betjeningen (for at de skal trekke beløp etthvert som du bestiller mat og drikke) kan det lett misbrukes. Igjen: Se på et kredittkort som kontanter. Ellers har jeg bare gode erfaringer med kredittkort og netthandel - også fra utlandet. Salg via eBay er en viss sikkerhet i seg selv. Kan man handle via en PayPal-konto er man enda sikrere. ____________ Når det gjelder valg av kredittkort så finn en side med oversikt/sammenligning og det tilbudet du tror passer deg. Det er ulike rabattordninger og forsikringer inkludert. Jeg har nå Coop MasterCard (for medlemmmer) og Trumf Visa. Spesielt fornøyd med Coop-kortet pga av "skjulte servicer" Ellers har vel re:membercard kommet best ut på de generelle testene i det siste. Det funket bra, men sa det opp for å rydde opp i kortbunken. Hvis det betyr noe, kan du velge passordet selv der. Endret 13. februar 2014 av GEIRHH Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Det som er veldig greit med å bruke kredittkort (på den måten du beskriver), er dersom noe skulle skje. Blir kortet skimma eller på annen måte misbrukt av andre enn deg selv og du melder fra, så fryses kortet. Mens du venter på politianmeldelser, forsikringer osv osv så slipper du også å måtte vente på å få igjen dine egne penger. Jeg bruker utelukkende Mastercard (og/eller PayPal knytta til samme konto) til netthandel og på ferie. Så er det bare å betale inn igjen når du kommer hjem. Går man utenom rentedatoene så taper man ikke så mye der heller. Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Bruker kun kredittkort i utlandet, og det er jeg glad for. Ble svindlet i Utlandet for en god del penger, og de slapp jeg å betale heldigvis. Ellers brukes også kredittkort til netthandel. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 Har bestilt meg MasterCard hos sparebanken 1. Hvordan er det og bruke dette i utlandet? Hvilke gebyrer blir det og er det mulig for meg og se hvor mye jeg har brukt? Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Rater for dette vil du finne på Sparebank 1 sine sider ville jeg anta. Nettbanken dems har nok også oversikt over uttak, gebyrer, innbetalinger osv på lik linje med andre nettbanker. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Ved kombinasjon betalings/kreditt-kort og reising: En del (alle?) banker opererer med en regionliste (gjerne plassert i nettbanken) hvor man forutsettes å hake korrekt av hvilke regioner (Norge,Norden,Europa,Asia etc...) man enten vil ha kortet tilgjengelig, eller hvor man definitivt ikke kommer til å bruke det. Poenget med denne funksjonaliteten er naturligvis for å kunne huke forsøk fra noen som skaffer kortopplysningene i et land, og så vil bruke disse i det landet de har base. Ved å korrekt markere hvilke regioner som ikke er aktuelle for kortet, reduserer man risikoen for sådan svindel. Så altså: Logg på nettbanken og huk av hvor du kommer til å bruke kortet i det daglige. Hver gang du planlegger tur, så oppdaterer du denne listen (og sørger for å ha med en separat mulighet for enten å bruke nettbanken, eller få foretatt sånn oppdatering - dersom du så endrer reiserute). Addendum: Denne listen gjelder bruk av kortet i maskiner eller over skranke - netthandel går utenom denne listen. (Eller den gjør i allefall det med min bank.) Endret 20. februar 2014 av akroev Lenke til kommentar
Pengebingen Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 To ting: 1. Husk å fylle opp kredittkortet så det står i pluss hvis du skal gjøre kontantuttak med kortet. Tar du ut på kredittdelen i minibank regnes renter fra dag 1, noe som ikke er heldig. Enten fyll opp lommepenger for uttak på kontoen, eller bruk vanlig bankkort til uttak og kredittkort for betaling. I noen land er det også ekstra gebyr for å ta ut fra minibank med kredittkort. 2. I utlandet er du dekket av VISAs regler om svindel uansett om du bruker kredittkort eller vanlig norsk bankkort. Så lenge du bruker visa-delen og ikke bankaxept som er et norsk system for betaling med vanlig bankkort. Og det skjer automatisk i utlandet, med unntak av hvis du velge å betale i norsk kortterminal på harryhandel i grensestrøk. Så i utlandet er du like sikret samme hvilket kort du bruker. Men, fordelen med kredittkort er selvsagt at du låner pengene av banken, og slipper å få de trukket fra kontoen din. Dersom du blir svindlet slipper du å vente på å få igjen pengene. Litt enklere hvis det først skjer. Men sikkerheten er den samme når det går via VISA, uansett korttype. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 24. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2014 To ting: 1. Husk å fylle opp kredittkortet så det står i pluss hvis du skal gjøre kontantuttak med kortet. Tar du ut på kredittdelen i minibank regnes renter fra dag 1, noe som ikke er heldig. Enten fyll opp lommepenger for uttak på kontoen, eller bruk vanlig bankkort til uttak og kredittkort for betaling. I noen land er det også ekstra gebyr for å ta ut fra minibank med kredittkort. 2. I utlandet er du dekket av VISAs regler om svindel uansett om du bruker kredittkort eller vanlig norsk bankkort. Så lenge du bruker visa-delen og ikke bankaxept som er et norsk system for betaling med vanlig bankkort. Og det skjer automatisk i utlandet, med unntak av hvis du velge å betale i norsk kortterminal på harryhandel i grensestrøk. Så i utlandet er du like sikret samme hvilket kort du bruker. Men, fordelen med kredittkort er selvsagt at du låner pengene av banken, og slipper å få de trukket fra kontoen din. Dersom du blir svindlet slipper du å vente på å få igjen pengene. Litt enklere hvis det først skjer. Men sikkerheten er den samme når det går via VISA, uansett korttype. Takk for svar. Var faktisk ikke klar over at renter løper fra første dag. Har satt av 5000kr til lommepenger i reisen. Burde jeg da flytte disse over på mastercarden? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Hei. Slik jeg har forstått det er kreditkort fint og ha så lenge man har orden på sin egen økonomi noe jeg veldig godt har. Jeg er ute etter ett kort som jeg vil gode av så lenge jeg betaler inn innen fristen. (Jeg vil altså ikke bruke penger jeg ikke har). Hvilke måter er best og bruke et kreditkort på? Skal bl.a ut og reise nå snart og føler det er lurt og ha med og bruke kreditkort i utlandet kontra mitt faste bankkort. Vil generelt vite litt om det og faktisk ha og bruke kreditkort. Takk for alle svar. For min del gir kredittkortet reiseforsikring og rabatt på drivstoff. Bruker det som regel ikke til noe annet, og heller ikke i utlandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå