Gå til innhold

Leica M 240, ev annet high end kamera?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8ZiojSR

..bare vippbar skjerm er for meg verdt nesten verdt bytte alene. Det blå bildet jeg har i bildekritkken er tatt med E-M5+45mm på stativ på gulvet og pga plassen fram til modellen og bakgrunnen var den vippbare skjermen eneste muligheten til å klare å ta det bildet da det ikke finnes plass bak kameraet til fotografen.

Trodde fordelen med vippbar skjerm var øyekontakt med modellen (slik gamledagse "twin refleks" brukere med vinkelsøker skryter av). I ditt tilfelle kunne du vel brukt en kortere brennvidde? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt "drømmekamera" uansett pris er faktisk E-M1 n som du allerede har, vurderer seriøst å kvitte meg med Nikon FX og 3 av de beste zoomene på markedet og heller satse alt på Olympus. Er fullstendig klar over fordelene og ulempene med begge systemer men til mitt bruk hvor mennesker er 95 % av motivet om dagen så passer det perfekt, bare vippbar skjerm er for meg verdt nesten verdt bytte alene. Det blå bildet jeg har i bildekritkken er tatt med E-M5+45mm på stativ på gulvet og pga plassen fram til modellen og bakgrunnen var den vippbare skjermen eneste muligheten til å klare å ta det bildet da det ikke finnes plass bak kameraet til fotografen.

Jeg har samme linsen, den er super. Har også 75MM, og 20mm, F1.7. Kamera er supert det:) Tror kanskje det er noe nostalgi jeg er ute etter. Og mer manuelle brytere ala X-T1

Lenke til kommentar

... Og mer manuelle brytere ala X-T1

Da ville jeg nok sett på X-T1. Du får hus og tre fantastiske objektiver for mindre penger enn kun huset til Leica koster.

Men la meg få si, hvis du vil ha Leica, og har et budsjett på snaut 100.000, så får du helt sikkert omtrent det samme. Og fine ting leverer jo Leica, hvert fall når det kommer til byggekvalitet og mekanisk følelse blir det sagt. Jeg har aldri satt mine fingre i en, for jeg syns ikke prisen er noe hyggelig.

Lenke til kommentar

..bare vippbar skjerm er for meg verdt nesten verdt bytte alene. Det blå bildet jeg har i bildekritkken er tatt med E-M5+45mm på stativ på gulvet og pga plassen fram til modellen og bakgrunnen var den vippbare skjermen eneste muligheten til å klare å ta det bildet da det ikke finnes plass bak kameraet til fotografen.

Trodde fordelen med vippbar skjerm var øyekontakt med modellen (slik gamledagse "twin refleks" brukere med vinkelsøker skryter av). I ditt tilfelle kunne du vel brukt en kortere brennvidde? :p

Nå valgte jeg å bruke det beste objektivet jeg har til portretter til formålet, hverken zoomene eller 12mm (24mm) hadde sett bra ut og er mange andre type bilder hvor vippbar skjerm er genialt og Olympus er vel eneste som har skjønt dette også på ett proffhus, mens CaNikke sover som vanlig i timen.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest uendelig med tester, artikler osv har jeg nok kommet frem til at jeg bruker en brøkdel av pengene på noen nye glass til mit OMD EM1. Det første blir en Voigtländer 25mm 0.95

Takk for kommentarer.

Har en Panasonic Vario 7-14 jeg vurderer å selge. https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-g-vario-7-14mm-f4-0-asph-109455

Og en Olympus M.Zuiko 12-50

Takk for alle kommentarer.

Lenke til kommentar

Leica M er unikt og noen er villig til å betale for det. I forhold til summer som brukes på DSLR og teler snakker vi ikke om mye. Om det er verd det kan bare du svare på, så forsøk å få lånt et Epson RD-1, M8, M8.2, M9 eller M. Selv skulle jeg ønske at alle hadde sjansen til å prøve et så spesiellt kamera.

Forskjellen ligger i det å bruke en mekanisk rammesøker, pluss en sensor som fungerer sammen med Leica glass (som er unike optisk). Ingen andre kommer i nærheten dersom det fungerer for deg å jobbe slik. Heller ingen andre kamera jeg har prøvd gir meg en slik følelse av at kamera ikke er i veien for å fotografere. Ulempene er mange, og for meg er ikke en rammesøker nær en DSLR som et allsidig verktøy. Til gjengjeld gir den meg tonnevis mer fotoglede. Heldigvis opplever ikke alle dette slik, og det som er sannt for meg er ikke nødvendigvis sannheten for andre.

Å poste spørsmål om Leica på dette forumet betyr egentlig å be om bråk fordi det alltid vil være en rekke mennesker som ikke har prøvd kamera men som aikevel vil si noe negativt, spesiellt om prisen (som er for lav i forhold til etterspørsel). Noe er antagelig missunelse resten er uvitenhet og umodenhet, samt generell dårlig folkeskikk. Hvorfor det er verre på dette forum kontra andre vet jeg ikke.

Lykke til, forsøk å se forbi de som ikke har bedre å ta seg til enn å poste usakligheter.

Er det dårlig folkeskikk å være ærlig? Skal folk ikke si det de mener (sålenge det er konstruktivt, og det er det stort sett i denne tråden), fordi det er dårlig folkeskikk å ikke bare jatte med?

Pris for konsument vurderes oppimot konkurrenter, ikke etterspørsel, det som avgjør er prisen kontra alternativene. I saklighetens navn skulle jeg gjerne sett noe som underbygde at ikke noe kommer i nærheten av leica (her oppfatter jeg det som du mener pga objektiv, altså du snakker om bildekvalitet), jeg er oppriktig nysgjerrig.

AtW

Ja det kan være dårlig folkeskikk å være ærlig. Folk skal ikke si de det mener når det blir personangrep . Fra retningslinker "Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig.". Man kan spørre hvem som generellt "jatter med" i Leica tråder på dette forum, men den lar jeg ligge.

Konsument setter ikke pris, men vurderer om hun synes produktet er verd prisen. Det er fritt frem å synes at et produkt ikke er verd prisen og si dette.

Leica har ikke konkurenter på kamera når det gjelder rammesøker / mekanikk. Jeg trenger ikke underbygge det jeg mener subjektivt om et kamera, men oppfodrer til å prøve det selv. Når det gjelder objektiv håndtering kan du bruke følgende til å vurdere kamera, eller lage dine gene kriteria:

1. Hard on/off .

2. Hard* ISO.
3. Hard* exposure time .
4. Stop/start point on exposure time switch (possible to set blindfolded).
5. Hard* aperture.
6. Stop/start point on aperture switch (possible to set blindfolded).
7. Hard* "A" compensate.
8. Hard* manual focus.
9. Stop/start point on manual focus (possible to set blindfolded).
10. Hard* self-timer .
* Hard means a dedicated (mechanical) switch designed so that the settings can be seen while camera is turned off and set without using any menus.
Når det gjleder billedkvalitet så er det en kombinasjon av objektiv, sensor og intern signalbehandling. Leica har hele tiden ligget i forkant på kombinasjonen tilpasset sine objektiver. Andre systemer er bedre på enkelte delerav dette, og har den fordelen at de kan starte uten legacy.
Selv om det nå har kommet FF systemer med høy oppløsning viser tester at disse ikke håndterer alle Leica objektiver med en jevn billedkvalitet. Så ja, Ingen andre kommer i nærhete av å levere en sensor som fungerer sammen med Leica glass (som er unike optisk). , og ingen andre kommer i nærheten av å tilby samme håndtering som Leica. Les gjerne tester, eller gjør de sel. Et godt eksempell er A7R som kan levere høyere oppløsning med noen objektiver, men ikke med alle.
Leica har vært og er fortsatt en av de beste i forhold til billedkvalitet fra et utrolig kompakt system. Det er opp til hver enkelt å vurdere om det er verd prisen,
Lenke til kommentar

Hvor har jeg kommet med personangrep? For å være helt ærlig virker det som du mener jeg ikek skal si noe negativt om ett produkt, fordi det kan treffe en nerve hos folk som allerede har kjøpt det.

Jeg etterspurte noe som underbygde denne unikheten, når jeg har sett bilder fra leica-systemer sammenliknet med andre har ikke kvaliteten vært spesielt unik, kanskje har jeg vært uheldig, kanskje har jeg sett på "feil type" lieca-produkter, men jeg skulle gjerne sett noe som underbygde påstanden din.

Og jeg ser jo ofte leica-fans påberope seg at leica-glass er så bra fordi det ikke trenger elektronisk korrigering feks. Hvorfor trenger man da en veldig spesiell sensor for å få bra resultater fra objektivene?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg etterspurte noe som underbygde denne unikheten, når jeg har sett bilder fra leica-systemer sammenliknet med andre har ikke kvaliteten vært spesielt unik, kanskje har jeg vært uheldig, kanskje har jeg sett på "feil type" lieca-produkter, men jeg skulle gjerne sett noe som underbygde påstanden din.

For meg, så er Leica like mye livstil som fotografisk verktøy. Jeg liker ikke rammesøkere på generelt grunnlag, delvis fordi jeg ikke har så veldig godt syn, slik at jeg sliter med å treffe fokus. I tillegg er jeg venstreøye-dominant, så kamera vil dekke over høyre øye ...

Mekaniske knapper for valg av lukkertid og blender synes jeg er en god ting, så lenge det er gjort riktig. Leica har det, og jeg synes Fuji har det. Nikon Df er et godt eksempel på hvordan det ikke skal gjøres ...

Leica har mye god optikk, men prisen er deretter. Men om de er vanvittig bedre enn det beste fra andre produsenter, det vet jeg ikke noe om ettersom jeg ikke har prøvd de selv.

Og jeg ser jo ofte leica-fans påberope seg at leica-glass er så bra fordi det ikke trenger elektronisk korrigering feks. Hvorfor trenger man da en veldig spesiell sensor for å få bra resultater fra objektivene?

Det er vel for å slippe å fikse problemene via software. Det er tydeligvis et problem med for kort register-avstand; gamle vidvinkel-objektiver yter dårlig i hjørnene. Det ser vi tydelig på Sony A7/A7R; Leica har delvis løst det ved hjelp et spesiellt design av micro-linsene.
Lenke til kommentar

Det finnes grovt sett tre søkertyper, optisk SLR, EVF og Leica rammesøker. Jeg synes den klart dårligste er den optiske SLR søkeren, når det gjelder mulighet for manuell fokus. Rammesøker er mye enklere enn optisk SLR søker når brennvidden er 50mm og kortere. EVF har mulighet for "focus peaking" og søkerlupe og for manuell fokus vinner over den optiske SLR søkeren p.g.a. dette. Leica M Type 240 har de to beste søkertypene, men har dessverre ikke oppdatert EVF'en til 2.4 megapixel type enda.

Lenke til kommentar

Hvor har jeg kommet med personangrep? For å være helt ærlig virker det som du mener jeg ikek skal si noe negativt om ett produkt, fordi det kan treffe en nerve hos folk som allerede har kjøpt det.

...

Du spør et spørsmål jeg ikke har svart på. Ikke allt handler om deg vet du. Les svaret på nytt, og si meg så hvor jeg omtaler deg på noen måte.

Beklager OT!

Lenke til kommentar

...

Du spør et spørsmål jeg ikke har svart på. Ikke allt handler om deg vet du. Les svaret på nytt, og si meg så hvor jeg omtaler deg på noen måte.

Beklager OT!

Greit nok, har du noen eksempler som er relevante for påstanden din da? Har ikke sett noen i denne tråden komme med personangrep, og i liten grad ellers når folk spør om leica i dette forumet (som var eksemplet der du mente det var dårlig folkeskikk)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...