Gå til innhold

Lagres informasjon i BIOS fra installerte programmer?

Br?stopp

Anbefalte innlegg

Det er ikke helt enkelt å finne rette fora å poste dette spørsmålet. Er det feil, så flytt de gjerne til rett forum.

Problemstilling. Jeg har en laptopp med Win 8.1. Da maskinen var ny, så klonet jeg umiddelbart HDD'n som fulgte med til en SSD. Dermed har jeg en "urørt" disk jeg kan gå tilbake til hvis noe går galt. Joda, jeg vet om gjenoppretting med USB flash.

For et par måneder siden lastet jeg ned Adobe Premiere Pro CC for test. Dessverre fikk jeg ikke testet programmet før testperioden var over. Da jeg ikke har lyst å kjøpe et program før jeg ser om jeg liker det, så tok jeg frem den originale HDD'n og klonet denne på nytt. Med andre ord: Jeg trodde jeg startet med blanke ark, for så å laste ned Premiere på nytt, med en annen e-postadresse og navn, men den gang ei. Jeg fikk beskjed om at prøveperioden var over.

Da er det jeg lurer på hva som skjer. Hvordan i all verden kan Adobe vite at denne maskinen har hatt Premiere installert? Det er ingenting som tilsier at Adobe skal kunne vite noe om denne maskinen. SDD'n ble slettet og klonet på nytt med HDD'n som aldri har hatt Premiere installert.

Det eneste jeg kommer på er IP-adressen min, eller som overskriften sier: Kan et program lagre informasjon i BIOS om at et program har gått ut på dato? Eller hva med SSD'n, kan det ligge igjen informasjon på denne? Eller er det annen informasjon Adobe går etter. Jeg mener å huske at datamaskiner har en digital signatur, eller serienummer som Adobe kan bruke.

Jeg er fristet til å hente ned programmet fra en viss side som ikke er legal, men det er ikke et tema foreløpig, da jeg har et prinsipp om å betale for programvare jeg skal tjene penger på.. Å ringe Adobe har jeg forsøkt, men det er som stange hodet i en murvegg bare det å få tak i rett beslutningstager.

Er det noen som har en idé om hvordan dette kan løses?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt hende de henter ut f.eks serienummeret på hovedkortet/BIOSen din, og laster det opp til en database hos Adobe. Når denne prosessen gjentas, kan de da se at dette nummeret ligger der fra før.

Takk for rask tilbakemelding. Det er også misstanken min. Dette er vel noe man ikke får endret på regner jeg med?

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed om at prøveperioden var over.

Når du skulle installere det eller laste det ned?

Sannsynligvis er dette noe som går over internett, eller du har gjort noe feil med den siste kloningen (f.eks. overført innstillingene dine til den "rene" installasjonen etterpå). Noe annet ville vært umulig.

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed om at prøveperioden var over.

Når du skulle installere det eller laste det ned?

Sannsynligvis er dette noe som går over internett, eller du har gjort noe feil med den siste kloningen (f.eks. overført innstillingene dine til den "rene" installasjonen etterpå). Noe annet ville vært umulig.

Hei og takk for svar.

Som jeg skriver, så klonet jeg den urørte HDD'n (snurredisk) til SSD'n som den utgåtte versjonen lå på. Jeg formaterte SSD'n først i diskbehandling, deretter så formaterer kloneprogrammet før kloningen starter. Det vil si to formateringer. Resten utførte jeg som beskrevet over. Det er jo så man kan begynne å lure om Adobe sjekker opp serienummeret på maskinen, eller info fra CPUen. Du har jo både serienummer på Win 8.1 , hovedkort CPU og sikkert mange andre komponenter i maskinen. Nesten så man kan bli en smule paranoid. :eek:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...