kyrsjo Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Og ja, om du ikke har flust med penger så kjøp brukt utstyr. Kanskje du også kan få lånt noe av venner / foreldre / søsken?MEN: Det som i 99% av tilfellene er mye mye mye viktigere enn utstyret for å få bra bilder, er at du KAN BRUKE utstyret. Så skrap sammen det du har tenkt til å ta med deg så fort som mulig, og ØV! Ta en del turer i marka, og ta en haug med bilder NÅ. Da sitter bevegelsene for de viktigste instillingene (lukker/blender/iso/EV, fokus/lysmåling) i hendene dine uten at du behøver å fikle => flere gode bilder, mindre stress.Ta kameraet også gjerne med deg i hverdagen og bruk det. Da blir du bedre til å "spotte" motiver som er fine, morsomme, og gode minner - så kommer du ikke hjem med 500 postkort av løve i gress tatt med en lang telezoom, men får med deg små detaljer, situasjoner, etc. En annen viktig ting er å lære seg å ta bilder av mennesker på en naturlig måte - ta masse bilder av de du skal dra på tur sammen med nå, så er det bedre sjangse på å få gode bilder av dem (og situasjonene dere er i) når dere er der, og færre oppstilte stive smil. Forøvrig, for motivfinnetrening så er ikke utstyret det viktigste - bruk gjerne også mobilkamera om det er det du har tilgjengelig.God tur Lenke til kommentar
Lawman Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Jeg har vært på mange safarier og synes du får mange gode råd. Særlig lista til Nautica er opplysende. Det ideelle er å ha to hus, et med en normalzoom og et meden tele(zoom). Men det går fint å bytte objektiver etter situasjonen også. På telesiden bruker jeg 70-300 L og vil ikke anbefale mindre tele enn det, selv om du har crop-sensor. 70-300 L er ikke blant de rimeligste, men gir ganske god "value-for-money", synes jeg. Og det er alltid fornuftig å investere i god optikk. 70-200 er brukbart til mye det også, helt klart, men du vil savne mer tele i en del situasjoner. Og jeg er enig i at du trenger noe videre enn 70 mm også. Plutselig har du et supermotiv 2 m fra bilen... Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 (endret) ...du vil savne mer tele i en del situasjoner. Og jeg er enig i at du trenger noe videre enn 70 mm også. Plutselig har du et supermotiv 2 m fra bilen... Et supermotiv 2 meter fra bilen....en sjelden flue som fanger din oppmerksomhet......da er det fornuftig å ha 500mm, så du ikke må beskjære så mye i etterkant som jeg har gjort med dette 150mm bildet... Endret 2. mars 2014 av flageborg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Bortsett fra at sånt som Bigma har minimum fokusavstand på 3m i teleenden, da. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 (endret) Bortsett fra at sånt som Bigma har minimum fokusavstand på 3m i teleenden, da. Den er vel litt overdrevet.... Endret 2. mars 2014 av flageborg Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 (endret) 150mm er ikke så mye mer enn det minste man bør ha av sikkerhetsmessige hensyn.... Endret 2. mars 2014 av flageborg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Bortsett fra at sånt som Bigma har minimum fokusavstand på 3m i teleenden, da. Den er vel litt overdrevet.... Legg gjerne postede bilder inn i postene, så de ikke står to ganger ("Plasser i innlegg"-knappen), og send heller link og sitat enn stort bilde. Men - du har rett i at den nye Bigmaen har 180cm som nærfokusavstand i teleenden - den gamle, uten OS, har derimot tre meter. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Legg gjerne postede bilder inn i postene, så de ikke står to ganger ("Plasser i innlegg"-knappen), og send heller link og sitat enn stort bilde. Fixet nå...men på min skjerm med 1920px i høyden blir det passe lesestørrelse... Lenke til kommentar
Burritosen Skrevet 9. april 2014 Forfatter Del Skrevet 9. april 2014 Da ble det Tamron AF SP 70-300 VC (http://www.prisjakt.no/product.php?p=684098). Ut i fra førsteinntrykket burde dette være mer enn bra nok til turen, synes foreløpig bildene ser fine ut. Skal prøve det skikkelig ut i påsken! Takk for hjelpen alle sammen! 3 Lenke til kommentar
Burritosen Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Fornøyd med objektivet, her et bilde) Igjen, takk for hjelp! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå