ATWindsor Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Det er ingen, jeg gjentar ingen, som har mistet muligheten til å gjøre noe som helst med Windows 8. Om noe er valgfriheten større enn noen gang. Ok... Så du installerer ingen tredjepartsprogrammer i det hele tatt, fordi du har betalt for OS-et? Som vanlig henger ikke sammenligningene dine på grep i det hele tatt... Jo, det er folk som har mistet muligheten til å gjøre ting i win8. Og andre ting har blitt vesentlig mer tungvint. Når det er sagt så tror jeg ikke det er alle du får så mye ut av å diskutere med, om du ønsker en konstruktiv diskusjon. AtW 2 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Det Microsoft burde ha gjort med Windows 8.x var å hatt en verson som fortsatt brukte Win7 sitt Aero grensesnitt og rettet denne mot bedriftmarkedet, og for dem som fortsatt ville bruke det slik. Så kunne heller de mer consumer retta versonene kommet med Metro/Modern UI. Slik ville nok overgangen gått bedre og flere ville blitt fornøyd. Noe som kunne gjort folk mer fornøyd med Metro/Modern UI er hvis Microsoft inkluderte egne verktøy i Windows der man kan tilpasse grensesnittet mer, ha egne themes osv. Teit at man må bruke 3. parts programmer til dette. Jeg tror nok Apple sin modell med OSX til desktop/server og iOS til enheter med berøringsskjerm er bedre enn den rettningen Microsoft er inne på nå. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Det er ingen, jeg gjentar ingen, som har mistet muligheten til å gjøre noe som helst med Windows 8. Det er ingen, jeg gjentar ingen, som tjener på å være så skråsikker på noe som det ikke er biologisk og teknologisk mulig å ha full oversikt over. Når en gruppe mennesker trekker fram ting som de ikke lenger har muligheten til å gjøre, og en annen gruppe mennesker kommer med absolutte påstander som ikke er i samsvar med virkeligheten, er det én av disse gruppene som har bevist manglende evne til å korrigere egne meninger og utsagn etter faktabaserte opplysninger. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Altså Microsoft har gjort en slags blunder, men enkelte liker endringene som kom i kjølvannet av den, mens en del misliker det blunderen førte med seg. Microsoft har på sett og vis innrømmet det, ved å "love" bot og bedring. Stå på denandreelgen. Jeg forstår godt de som synes det blir gjentakende, og sutring om med den samme gamle greia. Men det er ytringsfrihet det. Og hardware.no skriver jo om disse produktene både titt og ofte, så det faller seg derfor naturlig at man diskuterer det når sjansene byr seg så hyppig. Dessuten vil det alltid være noen som mener en ting og andre mener noe annet om samme ting. Selv politikk arbeider seg jo fram på liknende vis. Der har de forskjellige mantraer som gjentas i det uendelige. denandreelgen har et mantra. Er det godt eller dårlig, er det værre eller bedre enn politikerenes mantra? Jeg støtter denandreelgen fordi han har noen enkelte poenger som jeg sier meg enig i. Selv all den tid budskapet hans kan virke kjedelig, gjentakende og at det ikke faller i god jord hos alle lesere. Så stå på, jeg ser du har flere støttespillere enn meg, noe man ser ved å lese de forskjellige diskusjonstrådene hvor "elgen den andre" har tatt opp denne ene og samme saken. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Altså Microsoft har gjort en slags blunder, men enkelte liker endringene som kom i kjølvannet av den, mens en del misliker det blunderen førte med seg. Microsoft har på sett og vis innrømmet det, ved å "love" bot og bedring. Stå på denandreelgen. Jeg forstår godt de som synes det blir gjentakende, og sutring om med den samme gamle greia. Men det er ytringsfrihet det. Og hardware.no skriver jo om disse produktene både titt og ofte, så det faller seg derfor naturlig at man diskuterer det når sjansene byr seg så hyppig. Dessuten vil det alltid være noen som mener en ting og andre mener noe annet om samme ting. Selv politikk arbeider seg jo fram på liknende vis. Der har de forskjellige mantraer som gjentas i det uendelige. denandreelgen har et mantra. Er det godt eller dårlig, er det værre eller bedre enn politikerenes mantra? Jeg støtter denandreelgen fordi han har noen enkelte poenger som jeg sier meg enig i. Selv all den tid budskapet hans kan virke kjedelig, gjentakende og at det ikke faller i god jord hos alle lesere. Så stå på, jeg ser du har flere støttespillere enn meg, noe man ser ved å lese de forskjellige diskusjonstrådene hvor "elgen den andre" har tatt opp denne ene og samme saken. Takk skal du ha Du har ikke lyst til å være med på et elg kurs ( hvordan man står på og ikke gir seg i en diskusjon ) Lenke til kommentar
Miothehunk Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Nå er det vel ikke hensikten å fremkalle en sannhet enten det er her eller på andre fora. Så yttringsfrihet er viktig. Jeg er mer oppgitt over at artikkelen fremstår som at Modern UI er over etter neste store oppdatering av Win 8.1 Jeg synes det er positivt at MS lytter til folket og gjør endringer. Men å forvente at MS skal skrote hele satsingen på Win 8 er utopi. Det er i mine øyne heller ikke alarmerende at det kun er solgt 200 mil oppdateringer/lisenser til Win 8. For bedrifter er det en stor oppgave å gå over til nye versoner. Testing, opplæring etc kan koste mange titalls millioner. De kommer nok, men er de som vegrer seg mest. Den vanlige PC eier er svært lite opptatt av OS. De skrur på PCn og gjør det de skal. Både kona og dattra er ny på Win 8 men brukte noen minutter før de var like tilfreds som før. Etter hvert som folk skifter PC vil det bli endringer i statistikken. Overgangen vil skje med utbytting. Ikke ved å måtte betale for å oppgradere til nyeste versjon. Det er det vi "nerdene" som gjør Det eneste jeg missliker med Win 8 så lang er at strømstyringsfunksjonen sitter så langt inne. Det er for mange operasjoner for å komme til å velge å slå av, dvalemodus etc. Og jo . en ting til. Jeg likte AERO (eller hva det het ) bedre. Når det kommer til å ha flere vinduer åpne samtidig. Litt uvant med apper som kjører i vinduer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Problemet er jo at Microsoft helt fra starten av w8 fokuserte voldsom på metro og Apper Alt annet fokus , som desktop bruk var jo helt fraværende. Da er det jo ikke rart at man er opptatt av dette I ettertid kan man jo spørre seg hvilken type menyer er det man ønsker seg. Det bør være flere alternativer en MUI og clasic meny ( å diskutere hva som er best av dem to er ikke hensiktsmessig siden det er så mange forskjellige bruker mønstre ) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Nå er det vel ikke hensikten å fremkalle en sannhet enten det er her eller på andre fora. Så yttringsfrihet er viktig. Jeg er mer oppgitt over at artikkelen fremstår som at Modern UI er over etter neste store oppdatering av Win 8.1 Jeg synes det er positivt at MS lytter til folket og gjør endringer. Men å forvente at MS skal skrote hele satsingen på Win 8 er utopi. Det er i mine øyne heller ikke alarmerende at det kun er solgt 200 mil oppdateringer/lisenser til Win 8. For bedrifter er det en stor oppgave å gå over til nye versoner. Testing, opplæring etc kan koste mange titalls millioner. De kommer nok, men er de som vegrer seg mest. Den vanlige PC eier er svært lite opptatt av OS. De skrur på PCn og gjør det de skal. Både kona og dattra er ny på Win 8 men brukte noen minutter før de var like tilfreds som før. Etter hvert som folk skifter PC vil det bli endringer i statistikken. Overgangen vil skje med utbytting. Ikke ved å måtte betale for å oppgradere til nyeste versjon. Det er det vi "nerdene" som gjør Det eneste jeg missliker med Win 8 så lang er at strømstyringsfunksjonen sitter så langt inne. Det er for mange operasjoner for å komme til å velge å slå av, dvalemodus etc. Og jo . en ting til. Jeg likte AERO (eller hva det het ) bedre. Når det kommer til å ha flere vinduer åpne samtidig. Litt uvant med apper som kjører i vinduer. Alt du sier var jo gjeldene når win7 og tildligere versjoner kom også, derfor er det ikke noe unikt denne gangen. AtW Lenke til kommentar
Miothehunk Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Ja. Akkurat. Alle vil til en viss grad motsette seg endringer, men godtar det etter hvert. Jeg ser positivt på fremtiden og gleder meg hver gang noe nytt kommer. Største problemet jeg ser i denne nye versjonen av Windows er at MS ikke har fått frem budskapet tydelig nok. De antar at folk. Altså du og meg samt resten har en viss kunnskap til de snareveiene som finnes i Windows. Noe som har vært til stede fra tidenes morgen. (Sånn ca 10 år + -) Om man ikke har lært seg de viktigste kombinasjonene av windows-tasten og etterfølgende bokstav er man litt lost og alt det gamle er borte. Derav også frustrasjonen med å ikke skjønne intuitivt hvordan man finner det man leter etter. Ikke noe av dette er nytt, men de åpenbare hjelpemidlene er ikke lenger så tydelig. Før klikket man på startknappen, valgte andre programmer, gikk gjennom listen alfabetisk til man fant det man lette etter, så måtte man finne riktig program og sånn gikk dagene. Det gamle/nye er at man nå bør trykke windowsknappen sammen med bokstaven "S" så skrive en eller to bokstaver av navnet på programmet man leter etter. Så fort det står som øverste valg er det bare å trykke "Enter". Ikke noe nytt. Det var slik i WIN 7 og var like effektivt da. I det store hele er det som du sier lite nytt. Innpakningen er ny. Den kan velges bort om man ikke liker den. Men alt er mye kjappere enn i gamledager som var for et år siden eller noe sånt. Når det er sagt liker jeg det nye. Og mot Windows Phone funker det svært bra for meg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Argumenterer du for at W8 er kjappere en w7 fordi man er tvunget til å endre metode for å finne det programmet man leter etter ? i så fall er det slet ikke noe argument Hvis begge hadde et hurtigvalg til søke feltet er det jo ingen forskjell Hvis man ikke klarer å holde orden på alle hurtigvalgene så vil man jo automatisk bruke menyen samme med musen Det samme hvis man ikke husket navnet på programmene man bruker office programmene har jo forskjellige navn , avhengig av hvem som har laget dem selv om det kanskje ikke er så normal å bruke flere tekstbehandlere Så har man jo mange programmer å holde styr på Mange bruker jo utrolig mange forskjellige programmer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Ja. Akkurat. Alle vil til en viss grad motsette seg endringer, men godtar det etter hvert. Jeg ser positivt på fremtiden og gleder meg hver gang noe nytt kommer. Største problemet jeg ser i denne nye versjonen av Windows er at MS ikke har fått frem budskapet tydelig nok. De antar at folk. Altså du og meg samt resten har en viss kunnskap til de snareveiene som finnes i Windows. Noe som har vært til stede fra tidenes morgen. (Sånn ca 10 år + -) Om man ikke har lært seg de viktigste kombinasjonene av windows-tasten og etterfølgende bokstav er man litt lost og alt det gamle er borte. Derav også frustrasjonen med å ikke skjønne intuitivt hvordan man finner det man leter etter. Ikke noe av dette er nytt, men de åpenbare hjelpemidlene er ikke lenger så tydelig. Før klikket man på startknappen, valgte andre programmer, gikk gjennom listen alfabetisk til man fant det man lette etter, så måtte man finne riktig program og sånn gikk dagene. Det gamle/nye er at man nå bør trykke windowsknappen sammen med bokstaven "S" så skrive en eller to bokstaver av navnet på programmet man leter etter. Så fort det står som øverste valg er det bare å trykke "Enter". Ikke noe nytt. Det var slik i WIN 7 og var like effektivt da. I det store hele er det som du sier lite nytt. Innpakningen er ny. Den kan velges bort om man ikke liker den. Men alt er mye kjappere enn i gamledager som var for et år siden eller noe sånt. Når det er sagt liker jeg det nye. Og mot Windows Phone funker det svært bra for meg. Som du sier, så er det lite nytt, win7 har masse hurtigtaster det også, forskjellen er at istedet for å ha hurtigtaster og ok musnavigering, har man nå hurtigtaster og dårlig musnavigering. AtW 2 Lenke til kommentar
Miothehunk Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Argumenterer du for at W8 er kjappere en w7 fordi man er tvunget til å endre metode for å finne det programmet man leter etter ? i så fall er det slet ikke noe argument Hvis man ikke klarer å holde orden på alle hurtigvalgene så vil man jo automatisk bruke menyen samme med musen Det samme hvis man ikke husket navnet på programmene man bruker Mange bruker jo utrolig mange forskjellige programmer. Win 8 er vel bevislig rasker enn Win 7. (Jeg har ingen link nå men vil nok finne den om nødvendig. Dette er pga av bedre kode i selve operativsystemet) Jeg har forøvrig beskrevet hvorfor. Nettopp fordi man ved å bli tvunget til å bruke windostasten og bokstaven S. Slik man også burde lært seg for mange år siden jobber mer effektivt med Windows. Hvor mange snarveier finnes det ikke i officepakka. De som ikke jobber med dette lærer det aldri. Punkt 2. Om man ikke klarer å huske å holde ned to taster på likt er man neppe representativ for forumets deltakere. Punkt 3. Om man ikke husker at programmet starter på en hvis bokstav burde man ta en pause. Tenke seg om. Og så taste inn f.eks, "ph.." om man ønsker å drive med Photoshop. Husker man ikke dette kan en skitur i det fri være løsningen. I den gamle løsningen måtte man tross alt huske hvem som har laget programmet om man insisterte på å bruke mus og tastatur.. Jeg har mange programmer fra Adobe. Skal jeg måtte gå via en sprettoppmeny for å finne riktig program? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Om w8 er rasker så virker det som ikke alle har opplevd det slik ut fra alle kotemarene som er kommet frem hvor mange programnavn ( egentlig filnavn) vil jo variere fra person til person. jeg er ihvertfall i en slik situasjon at jeg ikke husker navnet på alle Hvis jeg skulle tippe så har jeg vel ca 20 programmer , men bare noen få som jeg bruker ofte Noen få husker man men ikke 20 saken bli ikke bedre om man har en miks av norske og utenlandsk programmer. En stund prøvde jeg å lære meg hurtigkommandoene i alle de programmene jeg bruker oftest , men det ble rett og slett for komplisert å huske alt Lenke til kommentar
Miothehunk Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Vel på startskjermen i W8.1 kan man legge til kun de programmene man bruker oftest. Man kan også putte de i kategorier. Alt annet kan velges bort og skjules. Da sitter du igjen med 5-6 ja kanskje 10 programmer som du bruker ofte. I tillegg viser disse firkantede boksene også litt "live info" om hva som har skjedd siden forrige gang du var på PCn. Man må da ikke ha 50-60 programmer på startskjermen. Du kan endre farge og motiv etter eget ønske. Og man får en mye bedre opplevelse av windows uansett om man er på win 7 eller win 8 dersom man i det minste lærer seg en 4-5 snarveier. Windowstasten har man hatt lenge? Vel. Uansett så blir det tildels store forandringer i neste oppdatering. Så da får man tilbake litt mer av det gamle. Etter mitt syn litt synd, men det vil vel tilfredsstille de som synes at dette nye er skummelt. Jeg gleder meg uansett. Og nå som jeg kan noen av snareveiene så skal jeg love deg at ting går raskere enn før. Ikke bare pga snareveiene men også fordi responsen i Windows er markant forbedret. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Man må jo ha tilgang til alle programmene man bruker på en eller annen måte . Når så metro menyen tar større plass per ikon en clasisc menyen så virker det tregere å bruke musen til å velge På en eller annen måte må man få frem en liste uten å søke ( som da vil ta tid med prøve og feil metoden ) clasic menyen er jo en slik liste Det her jeg aldri sett beskrevet i metro Du er kanskje klar over at jeg bruker w7 ? Lenke til kommentar
G Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Vel på startskjermen i W8.1 kan man legge til kun de programmene man bruker oftest. Man kan også putte de i kategorier. Alt annet kan velges bort og skjules. Da sitter du igjen med 5-6 ja kanskje 10 programmer som du bruker ofte. I tillegg viser disse firkantede boksene også litt "live info" om hva som har skjedd siden forrige gang du var på PCn. Man må da ikke ha 50-60 programmer på startskjermen. Du kan endre farge og motiv etter eget ønske. Og man får en mye bedre opplevelse av windows uansett om man er på win 7 eller win 8 dersom man i det minste lærer seg en 4-5 snarveier. Windowstasten har man hatt lenge? Vel. Uansett så blir det tildels store forandringer i neste oppdatering. Så da får man tilbake litt mer av det gamle. Etter mitt syn litt synd, men det vil vel tilfredsstille de som synes at dette nye er skummelt. Jeg gleder meg uansett. Og nå som jeg kan noen av snareveiene så skal jeg love deg at ting går raskere enn før. Ikke bare pga snareveiene men også fordi responsen i Windows er markant forbedret. De som snakker om rask respons. Kan hende Windows 8 har innskjerpet litt på noe. Men fordømt likefullt, så har de et elendig "timeglass", "tidssirkel" -kommunikasjon med brukeren (nevnte timeglass av den grunn at mange eldre windowsbrukere gjerne er vant med å kalle det for nettopp det). Dette "timeglasset" kan stå å surre sirkler, og når Windowsen først gjør seg treg, Windows 8 inget unntak, så blir kommunikasjonen med brukeren IGJEN VERDILØS. Sagt på en annen måte, til å rive seg i håret av. Windows har og har alltid hatt et stort knippe trege operasjoner. Windows 8 har ikke gjort kål på alle disse trege brukeropplevelsene dessverre. Microsoft burde gå litt utenom forenkling også. Greit nok, tidssirkelen kan de gjerne beholde, men brukeren som er utålmodig burde kunne få klikke på et eller annet som gir avansert form for tilbakemelding. Dessuten har ikke Windows noen gang greid å bli like stødig som unix/linux -leiren på dette at operativssystemet adlyder brukeren blindt, enten det gjelder å drepe (kill) en kjørende prosess, eller å stenge ned operativssystemet ved å gi det en hurtigkommando for det (den uten kommunikasjon med brukerne av "serveren" (for linux er ofte også en server)). Endret 14. februar 2014 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Ja. Akkurat. Alle vil til en viss grad motsette seg endringer, men godtar det etter hvert. Jeg ser positivt på fremtiden og gleder meg hver gang noe nytt kommer. Største problemet jeg ser i denne nye versjonen av Windows er at MS ikke har fått frem budskapet tydelig nok. De antar at folk. Altså du og meg samt resten har en viss kunnskap til de snareveiene som finnes i Windows. Noe som har vært til stede fra tidenes morgen. (Sånn ca 10 år + -) Om man ikke har lært seg de viktigste kombinasjonene av windows-tasten og etterfølgende bokstav er man litt lost og alt det gamle er borte. Derav også frustrasjonen med å ikke skjønne intuitivt hvordan man finner det man leter etter. Ikke noe av dette er nytt, men de åpenbare hjelpemidlene er ikke lenger så tydelig. Før klikket man på startknappen, valgte andre programmer, gikk gjennom listen alfabetisk til man fant det man lette etter, så måtte man finne riktig program og sånn gikk dagene. Det gamle/nye er at man nå bør trykke windowsknappen sammen med bokstaven "S" så skrive en eller to bokstaver av navnet på programmet man leter etter. Så fort det står som øverste valg er det bare å trykke "Enter". Ikke noe nytt. Det var slik i WIN 7 og var like effektivt da. I det store hele er det som du sier lite nytt. Innpakningen er ny. Den kan velges bort om man ikke liker den. Men alt er mye kjappere enn i gamledager som var for et år siden eller noe sånt. Når det er sagt liker jeg det nye. Og mot Windows Phone funker det svært bra for meg. Som du sier, så er det lite nytt, win7 har masse hurtigtaster det også, forskjellen er at istedet for å ha hurtigtaster og ok musnavigering, har man nå hurtigtaster og dårlig musnavigering. AtW Innertier. Det som ga Microsoft suksess var et grafisk brukergrensesnitt. Og når Microsoft nå gjør så drastiske endringer i brukeropplevelsen som folk er blitt så vant med, så skaper det selvfølgelig harme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå