Gå til innhold

Remote desktop til Linux


Anbefalte innlegg

Hei jeg har to linux maskiner, en med kali linux og en med opensuse.

så er det sånn att jeg vil styre begge maskinene med opensuse maskinen, men jeg finner ikke noe remote desktop program for dette.

 

er det noen som har noe tips om hva program jeg kan bruke.

 

tenkte lit på noe som windows remote desktop løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter du på raskt lokalnett kan du faktisk åpne programmer på maskin 2 fra maskin 1 og ha de seende ut som et lokalt program mens de bruker ressursene på maskin 2.

 

ssh -X

 

Til det trenger man jo strengt tatt ikke ssh engang, selv om det er en fordel pga sikkerheten. Omgivelsesvariabelen DISPLAY avgjør hvor programmet (klienten) kobler seg på X-serveren, dvs. X11-instansen som vil vise vinduene til programmet. Kommandoen xhost på servermaskinen åpner for tilgang fra klientmaskinen.

 

maskin2$ xhost maskin1.local.net

 

maskin1$ export DISPLAY=maskin2.local.net

maskin1$ programmetmitt &

 

Hele pointet med X11 er jo at det er distribuert. Man trenger ikke VNC, ssh eller noe annet, selv om sistnevnte gjør det hele både sikrere, raskere og enklere.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Som andre også skriver her så er X11 "distribuert", dvs. konstruert fra bunnen av med tanke på "remote" tilgang. I utgangspunktet trenger du hverken ssh, vnc eller andre remote-løsninger. dog er kanskje

ssh -XC ... er kanskje den enkleste løsningen.

 

et annet alternativ er å sette opp maskinene med xdmcp (X11) så kan du logge deg rett inn på den ene maskinen fra loginskjermbildet på den andre.

Lenke til kommentar

Alternativt til nomachine, så finnes det også, OpenNX og FreeNX. De er openkildekodeutgave av nevnte kommersielle produkt.

 

Har også god erfaring med nomachine. Fungerer ganske bra, men ikke like sømløst som RDP på Windows ettersom du ikke "tar over skjermen" når du logger deg på, og kan gå mellom å være innlogget lokalt eller kjøre en sesjon over nettverket.

 

Den løsningen jeg synes har fungert best er faktisk å aktivere RDP i VirtualBox, og kjøre opp en klient på en ekstern maskin. Da kan du bruke RDP, men gjøre alt som du kan på en lokal maskin (reboote, se oppstart osv). Med dette får man RDP på alle OS som fungerer i VirtualBox, men opplevelsen blir naturligvis best om VirtualBox driveren støttes. VirtualBox fungerer også headless.

Endret av rockPaperScissors()
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativt til nomachine, så finnes det også, OpenNX og FreeNX. De er openkildekodeutgave av nevnte kommersielle produkt.

 

Har også god erfaring med nomachine. Fungerer ganske bra, men ikke like sømløst som RDP på Windows ettersom du ikke "tar over skjermen" når du logger deg på, og kan gå mellom å være innlogget lokalt eller kjøre en sesjon over nettverket.

 

Den løsningen jeg synes har fungert best er faktisk å aktivere RDP i VirtualBox, og kjøre opp en klient på en ekstern maskin. Da kan du bruke RDP, men gjøre alt som du kan på en lokal maskin (reboote, se oppstart osv). Med dette får man RDP på alle OS som fungerer i VirtualBox, men opplevelsen blir naturligvis best om VirtualBox driveren støttes. VirtualBox fungerer også headless.

NX har vel en shadow-funksjon som gjør det mulig å ta over skjermen som VNC. Men foretrekker VNC til det.

Lenke til kommentar

Hvis man skal bruke ssh -X kan det være greit å slenge på en -C i tillegg, samt kanskje til og med senke cypher med -c, ellers blir det fort rimelig treigt.

Et minst like stort ytelseproblem er synkrone Xlib-kall. Sitter du på en linje med noen titalls millisekunder ping trengs det ikke mer enn noen titalls slike kall før alt føles utrolig treigt (f.eks 200 kall med 50 ms ping = 1 sek forsinkelse). Jeg har forsøkt et par store designverktøy med haugevis av knapper og liknende, og disse blir helt ubrukelig på annet enn lokalnett, til tross for at komprimering er aktivert. Så X-forwarding er ikke alltid løsningen. VNC kan i noen tilfeller være langt bedre egnet siden den ikke er distribuert.

 

Det er selvfølgelig utviklerene som bruker synkrone Xlib-kall som er problemet. Men det er likevel fint lite jeg kan gjøre med det. Derfor blir VNC av og til løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...