Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DNS og aliasnavn for forenkling

Anbefalte innlegg

Folkens..

Vi selger CRM løsninger på nett og i den forbindelse så oppretter vi egne URL'er basert på kundenummer og domene for hver kunde. Det vil si at hver kunde får en egen URL som ser slik ut:

12345.crm.domenenavn.no, der 12345 er kunde nr.

Hos vår ISP så har jeg gjort dette hele tiden ved å opprette A adresser som peker rett på IP, men jeg begynner å mistenke at jeg gjør dette feil. Hva hvis vi f.eks. må flytte CRM løsningen. Da må jeg jo innom alle adressene og endre IP adressen og det kan umulig være sånn dette er tenkt. Så ser jeg at det er flere typer posteringer jeg kan putte inn i en DNS server. CNAME etc.

Jeg testet på min egen DNS server å lage en CNAME postering som peker på en eksisterende A record og greier å pinge denne uten problemer. Betyr det at jeg egentlig burde gjort følgende:

crm.domenenavn.no A(123.456.789.123)

12345.crm.domenenavn.no CNAME(crm.domenenavn.no)

Jeg ser at dette vil sørge for at PING når begge posteringene mot samme IP, men vil IIS se hvilken adresse som faktisk brukes? Vi skiller jo kundene på IIS serveren basert på URL som kalles opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å bruke CNAME(aka alias) så vil klienten måtte gjøre ett ekstra DNS oppslag. Serveren ser kun den opprinnelige adressen(som da legges inn i HTTP-forespørselen til serveren).

Personlig mener eg at CNAME/alias er sterkt overvurdert.

Den mest vanlige overvurderingen eg ser er webhoster som insisterer på at kunder skal opprette domenenavn.no som A-record(med IP-adresse) og www.domenenavn.no som CNAME/alias mot servernavnet. Forklaringen er at de vil kunne bytte IP-adresse på serveren uten at alle kunder må oppdatere DNS-pekerene sine. No shit, hva med at halvparten av pekerene ER A-record med IP-adressen og må oppdateres uansett?

Dette er en teknisk begrensning i DNS-systemet da du vil lage mye problemer om du lager domenenavnet som en CNAME-peker. Derfor er man i slike tilfeller alltid avhengig av en A-record i tillegg.

I ditt tilfelle er det en noe bedre løsning, men kun om du identifiserer løsningene litt bedre, ELLER er nazi på å levere hyllevare uten spesialtilpasninger. Som regel vil man over tid ha behov for å gjøre større oppgraderinger og endringer. Typisk vil være en større oppgradering fra versjon 6 til versjon 7(eller 8?) av en programvare, og har man da nok kunder vil det være risikabelt å oppgradere alle samtidig. Løsningen her vil da være å dele kundene opp i bulker. Enten så kan man lage crm-v3.domenenavn.no, og så har alle kundene egne pekere med alias/kundenr, eller så kan man lage bulk1.domenenavn.no og peke kundene mot disse i håndterbare størrelser. Summa sumarum vil det alltid være litt DNS arbeid uansett, så man må alltid påregne noe arbeid uansett :)

Lenke til kommentar

Ved å bruke CNAME(aka alias) så vil klienten måtte gjøre ett ekstra DNS oppslag. Serveren ser kun den opprinnelige adressen(som da legges inn i HTTP-forespørselen til serveren).

Personlig mener eg at CNAME/alias er sterkt overvurdert.

Den mest vanlige overvurderingen eg ser er webhoster som insisterer på at kunder skal opprette domenenavn.no som A-record(med IP-adresse) og www.domenenavn.no som CNAME/alias mot servernavnet. Forklaringen er at de vil kunne bytte IP-adresse på serveren uten at alle kunder må oppdatere DNS-pekerene sine. No shit, hva med at halvparten av pekerene ER A-record med IP-adressen og må oppdateres uansett?

Dette er en teknisk begrensning i DNS-systemet da du vil lage mye problemer om du lager domenenavnet som en CNAME-peker. Derfor er man i slike tilfeller alltid avhengig av en A-record i tillegg.

I ditt tilfelle er det en noe bedre løsning, men kun om du identifiserer løsningene litt bedre, ELLER er nazi på å levere hyllevare uten spesialtilpasninger. Som regel vil man over tid ha behov for å gjøre større oppgraderinger og endringer. Typisk vil være en større oppgradering fra versjon 6 til versjon 7(eller 8?) av en programvare, og har man da nok kunder vil det være risikabelt å oppgradere alle samtidig. Løsningen her vil da være å dele kundene opp i bulker. Enten så kan man lage crm-v3.domenenavn.no, og så har alle kundene egne pekere med alias/kundenr, eller så kan man lage bulk1.domenenavn.no og peke kundene mot disse i håndterbare størrelser. Summa sumarum vil det alltid være litt DNS arbeid uansett, så man må alltid påregne noe arbeid uansett :)

Ut i fra hva jeg kan skjønne av det du sier så vil dette faktisk ikke fungere for meg, med mindre jeg missforstod deg..

Vårt CRM system er dessverre ikke basert på pålogging for å skille kunder. Alle kunder har hver sin Application på IIS serveren, dog med flere brukernavn selvsagt. Men de kjører på samme Windows server og har samme IP adresse. Men som du nevner så trenger hver applikasjon sin egen A adresse og da er jeg like langt.

Takker for glitrende svar ;-)

Lenke til kommentar

Vel, jo, det vil fungere med CNAME/alias også, men min mening er at det ikke gir deg noen fordeler.

Det er ikke ofte at en plutselig må bytte IP-adresse på en server, og dermed er behovet for å spare tid her minimalt. Eller vurderer dere dette annerledes? Evnt når vil det være behov for å bytte IP-adresse? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...