EvilSeagull Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Ofte når jeg treffer folk som ikke vet så mye går jeg ned et par hakk for å ikke snakke ovenfra og ned, og da har jeg merket at vi får veldig god kontakt. Ikke bare det men jeg har begynt å sette pris på selskap fra folk som ikke vet så mye. Er det bare meg? Jeg hater ordet "dum" for det høres ut som noe negativt. De personene jeg har best forhold til er faktisk de som kke vet så mye. Endret 12. februar 2014 av EvilSeagull Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Liker folk som ikke oppfører seg som et rasshøl 4 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 Liker folk som ikke oppfører seg som et rasshøl Jeg kunne ikke vert mer enig! Lenke til kommentar
HaxyQ Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg tror bolla siktet til måsa. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg tror bolla siktet til måsa. Ha ha veldig morsomt.. Lenke til kommentar
code Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Hva legger du i dum, er en person uten mye kunnskap dum? Trodde dum korrelerte med IQ, og ikke kunnskaps nivå? Ser man bort i fra personer under 10 år så later jeg ikke som jeg er dum. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 Hva legger du i dum, er en person uten mye kunnskap dum? Trodde dum korrelerte med IQ, og ikke kunnskaps nivå? Ser man bort i fra personer under 10 år så later jeg ikke som jeg er dum. Ikke overtenk dette Lenke til kommentar
code Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Hva legger du i dum, er en person uten mye kunnskap dum? Trodde dum korrelerte med IQ, og ikke kunnskaps nivå? Ser man bort i fra personer under 10 år så later jeg ikke som jeg er dum. Ikke overtenk dette For meg var ikke dette å overtenke, men kun å tenkte. Beklager om dette var litt for komplisert, skal passe på neste gang. Kan gått gå ned et par hakk selv om du ønsker? Men for å være litt seriøs, kan ikke se for meg hvorfor man skal "gå ned et hakk" ser man bort ifra at det er mulighet for personer å forenkle hva de skal eventuelt forklare hvis personen er kunnskapsløs på området som skal forklares. Eksempel: Richard Dawkins skal lære meg biologi. Endret 12. februar 2014 av Ares NOR 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 Hva legger du i dum, er en person uten mye kunnskap dum? Trodde dum korrelerte med IQ, og ikke kunnskaps nivå? Ser man bort i fra personer under 10 år så later jeg ikke som jeg er dum. Ikke overtenk dette For meg var ikke dette å overtenke, men kun å tenkte. Beklager om dette var litt for komplisert, skal passe på neste gang. Kan gått gå ned et par hakk selv om du ønsker? Men for å være litt seriøs, kan ikke se for meg hvorfor man skal "gå ned et hakk" ser man bort ifra at det er mulighet for personer å forenkle hva de skal eventuelt forklare hvis personen er kunnskapsløs på området som skal forklares. Eksempel: Richard Dawkins skal lære meg biologi. Ikke vær sånn da Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Min første tanke er ja. Men det spørs. Det er mange måter å være "dum" på. Hvis det er snakk om kognitiv dumhet, I don't care. Er det snakk om trangsynthet og tilfeller hvor folk ikke klarer å respektere eller sette seg inn i andres perspektiv, da kan det være vanskelig å like dem. Folk som ses på som "dumme", naive er ofte også vennlige. Og det liker jeg. De har ofte et mer uskyldig syn på verden. Og det er jo flott at de klarer, fordi verden er alt annet enn uskyldig og fantastisk (samtidig som det finnes mye godt i verden også). Det er også lett å virke litt "dum" om du er tilbakeholden, stille osv. Det er kanskje også en stereotyp at de "dumme" er mer empatiske, noe som ikke alltid trenger å være så langt fra sannheten. Slik jeg ser på det så er slike stereotyper skapt av dum/forenklet/generaliserende tankegang, så dette er ofte feilvurdert av øyne som ikke forstår eller klarer å relatere til dem. Ikke overtenk detteI just did. O.o Det er vanskelig for meg å ikke "overtenke" ting av og til, men jo, jeg ser poenget ditt. Og svaret mitt var vel kort sagt ja. Endret 12. februar 2014 av Stian Aarskaug 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Min første tanke er ja. Men det spørs. Det er mange måter å være "dum" på. Hvis det er snakk om kognitiv dumhet, I don't care. Er det snakk om trangsynthet og tilfeller hvor folk ikke klarer å respektere eller sette seg inn i andres perspektiv, da kan det være vanskelig å like dem. Folk som ses på som "dumme", naive er ofte også vennlige. Og det liker jeg. De har ofte et mer uskyldig syn på verden. Og det er jo flott at de klarer, fordi verden er alt annet enn uskyldig og fantastisk (samtidig som det finnes mye godt i verden også). Det er også lett å virke litt "dum" om du er tilbakeholden, stille osv. Det er kanskje også en stereotyp at de "dumme" er mer empatiske, noe som ikke alltid trenger å være så langt fra sannheten. Slik jeg ser på det så er slike stereotyper skapt av dum/forenklet/generaliserende tankegang, så dette er ofte feilvurdert av øyne som ikke forstår eller klarer å relatere til dem. Ikke overtenk detteI just did. O.o Det er vanskelig for meg å ikke "overtenke" ting av og til, men jo, jeg ser poenget ditt. Og svaret mitt var vel kort sagt ja. Det var ikke meningen å tråkke på noen. Det jeg mente var at de som blir sett på som dumme fortjener å bli sett i et mer positivt lys. Om folk er "dumme" så synes jeg ikke det sier noe om deres verdi. Endret 12. februar 2014 av EvilSeagull Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Det var ikke meningen å tråkke på noen. Det jeg mente var at de som blir sett på som dumme fortjener å bli sett i et mer positivt lys.Jeg vet, og jeg er enig. Og grunnen til at det ikke er fint å kalle noen dum er fordi vi har definert det som en negativ ting. Sannheten er at det enten er et faktum om noen er dumme eller ei. Hvis vi ser bort ifra tilfeller hvor de ufortjent blir kalt dumme. Definert, subjektivt syn på verden = normalt. Det å være normal er på mange måter litt som å være gal. Vi lever så trangsynt i den subjektive verden hvor vårt syn er "korrekt". Er det vi ikke forstår hverandre når vi ikke er åpne for andre normaler? Vi mennesker utvikler oss ved å ape etter andre, det gjør vi hele livet. Hvis du tenker over det, hvor mye er originalt av det folk sier eller gjør? Er dette en dumhet, eller kalles det å være intelligent? Spesielt når man tenker på at man etteraper ukritisk. Grunnen til at samfunnet, forventninger, kultur, etikk, normer osv. er som de er, er ikke pga. det er dette som er den rette virkelighet. Den er bra definert av massen. Hadde samme menneske fra 2000-tallet blitt født 2000 år før eller senere ville vedkommende vært en helt annen med et helt forskjellig syn på ting. Bare det å bo hos en annen familie, eller i et annet land. Tror jeg stopper der før tråden plutselig omhandler noe helt annet. Endret 12. februar 2014 av Stian Aarskaug 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 Det var ikke meningen å tråkke på noen. Det jeg mente var at de som blir sett på som dumme fortjener å bli sett i et mer positivt lys.Jeg vet, og jeg er enig. Og grunnen til at det ikke er fint å kalle noen dum er fordi vi har definert det som en negativ ting. Sannheten er at det enten er et faktum om noen er dumme eller ei. Hvis vi ser bort ifra tilfeller hvor de ufortjent blir kalt dumme. Det å være normal er på mange måter litt som å være gal. Vi lever så trangsynt i den subjektive verden hvor vårt syn er "korrekt". Er det vi ikke forstår hverandre når vi ikke er åpne for andre normaler? Vi mennesker utvikler oss ved å ape etter andre, det gjør vi hele livet. Hvis du tenker over det, hvor mye er originalt av det folk sier eller gjør? Er dette en dumhet, eller kalles det å være intelligent? Spesielt når man tenker på at man etteraper ukritisk. Tror jeg stopper der før tråden plutselig omhandler noe helt annet. Det du skrev der vil jeg gjerne printe ut og henge opp på veggen! Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Det du skrev der vil jeg gjerne printe ut og henge opp på veggen!Be my guest. ^^, 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg liker folk som har haugevis med kunnskap uten å føle at de trenger å tre det ned over hodet ditt, og jeg liker folk som er åpne og nysgjerrige for ny kunnskap. Nøyaktig hva du legger i "dum" vet jeg ikke, men min første tanke er "nei", kanskje fordi jeg forbinder det med mer eller mindre bevisst kunnskapsløshet kombinert med manglende evne til å reflektere. Man kan fint være en forholdsvis kunnskapsløs "åpen bok", men det er ikke nok til å kvalifisere som "dum" i min bok. Jeg liker mennesker som er pragmatiske, i motsetning til dogmatiske Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 Jeg liker folk som har haugevis med kunnskap uten å føle at de trenger å tre det ned over hodet ditt, og jeg liker folk som er åpne og nysgjerrige for ny kunnskap. Nøyaktig hva du legger i "dum" vet jeg ikke, men min første tanke er "nei", kanskje fordi jeg forbinder det med mer eller mindre bevisst kunnskapsløshet kombinert med manglende evne til å reflektere. Man kan fint være en forholdsvis kunnskapsløs "åpen bok", men det er ikke nok til å kvalifisere som "dum" i min bok. Jeg liker mennesker som er pragmatiske, i motsetning til dogmatiske Jeg ser den Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Tror mer man kan bruke begrepet enkel enn dum. Noen er enkle. Jeg kunne ikke vært sammen med noen som er enkel, da blir jeg utålmodig. Liker at folk tar vitser/spøker og kommentarer og forstår hva jeg mener når jeg hinter eller er obskur. Mye av det går på å kjenne meg da. De som kjenner meg best leser meg godt. Men: når man forteller en spøk og må forklare/gjenta fire ganger, så er det ikke like morsomt lenger. Alle mennesker har lik verdi da og man kan finne ting å prate om. Hva menes med lite kunnskap? Lite allmennkunnskap? Lite kunnskap til popkulturelle referanser? Manglende evne til å forstå matte? Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Den eneste som er dum i dette forumet er du, tror du kjenner folk fordi de viser en bestemt side av seg selv eller ser på verden og ting annerledes enn deg. Glad at vi her sånne dumme folk som deg som går rundt og tenker på seg selv som bedre og klokere. Endret 13. februar 2014 av borion Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Den eneste som er dum i dette forumet er du, tror du kjenner folk fordi de viser en bestemt side av seg selv eller ser på verden og ting annerledes enn deg. Glad at vi her sånne dumme folk som deg som går rundt og tenker på seg selv som bedre og klokere.På samme måte som du hevder han er dum og ser dømmende eller generaliserende på folk, så dømmer du vedkommende med dine egne påstander. Kanskje kan man kalle det hyklerisk, og det er ingen tvil om at ditt sarkastiske innlegg var negativt ladet iforhold til hans som var positivt (uavhengig av hvordan det blir oppfattet). Vet du hvem han omgås, hvilket grunnlag han har for å kalle dem "dumme", som han forøvrig omtalte som en positiv ting? Hvordan er din påstand bedre når du sier at "den eneste som er dum i dette forumet er du", basert på hva? Jeg bare spør, fordi spørsmål har en tendens til å besvare ting av seg selv. Endret 13. februar 2014 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Araho Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 For å være ærlig liker jeg ikke hva det virker som om du mener med dum her. Jeg liker/ liker ikke folk basert på hvordan de oppfører seg, ikke på om de har en så og så høy IQ eller kan mye / lite. Det finnes folk som er smarte som jeg synes er drittsekker og holder meg langt unna, og det finnes folk som kanskje ikke kan så mye som jeg synes er helt ålreite å være i nærheten av, fordi de oppfører seg hyggelig.Hvis du mener det jeg tror du mener med setningen "går jeg ned et par hakk for å ikke snakke ovenfra og ned", er nok sjansen stor for at du havner i første kategori. Men selvfølgelig, jeg kan ta feil, og det kan hende du er en riktig så trivelig kar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå