Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva gjør jeg nå? (Boot problem.)

Anbefalte innlegg

On-board led'en for CPU og RAM slukker fortsatt, men feilmeldingen i Q-Code led'en står nå på 32: CPU post memory initialization.

Dette kan tyde på at CPU ikke sitter slik den skal fordi CPU ikke finner alt minnet eller det kan med BIOS å gjøre. Det hovedkortet har forresten en gammel BIOS, ta og oppdater den til siste versjon som er 1707.

Jeg er alltid engstelig for bios og spesielt oppdatering av den. Kan du råde meg til hvordan jeg skal gå frem for å unngå å komme i trøbbel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt er det ikke noe problem å oppdatere BIOS, jeg har gjort det "ørten" ganger i mer enn 20 år, og det har aldri gått galt for min del.

Last ned 1707 BIOS versjon fra Asus support, denne versjonen innholder alle tidligere fix. Pakk filen ut med Winzip, 7z, Winrar eller bruk Windows Utforsker sitt program og legg den på en USB stikke, skal hete Et_eller_annet.cap.

Vær obs på at USB stikken må være formatert med FAT fil system (FAT, FAT16 eller FAT32), NTFS vil ikke virke. Sett så USB stikken inn i en USB" port og start PC'en. Den enkleste måten er å flashe, er holde ned ALT-tasten og trykke F2 under POST, da skal du komme rett inn i EZ-Flash menyen. Funker ikke det, må du inn i BIOS (Advanced mode), Tools, og finne EZ-Flash 2. Finn så den filen du la på USB stikken og trykk Enter. BIOS vil bli oppdatert, dette tar ikke lang tid. Når oppdateringen er ferdig, restart PC'en og gå inn i BIOS og sjekk alle settings.

Uansett så finner du framgangsmåte i manualen, kapitel 3.11 og utover.

Lenke til kommentar

Normalt er det ikke noe problem å oppdatere BIOS, jeg har gjort det "ørten" ganger i mer enn 20 år, og det har aldri gått galt for min del.

Last ned 1707 BIOS versjon fra Asus support, denne versjonen innholder alle tidligere fix. Pakk filen ut med Winzip, 7z, Winrar eller bruk Windows Utforsker sitt program og legg den på en USB stikke, skal hete Et_eller_annet.cap.

Vær obs på at USB stikken må være formatert med FAT fil system (FAT, FAT16 eller FAT32), NTFS vil ikke virke. Sett så USB stikken inn i en USB" port og start PC'en. Den enkleste måten er å flashe, er holde ned ALT-tasten og trykke F2 under POST, da skal du komme rett inn i EZ-Flash menyen. Funker ikke det, må du inn i BIOS (Advanced mode), Tools, og finne EZ-Flash 2. Finn så den filen du la på USB stikken og trykk Enter. BIOS vil bli oppdatert, dette tar ikke lang tid. Når oppdateringen er ferdig, restart PC'en og gå inn i BIOS og sjekk alle settings.

Uansett så finner du framgangsmåte i manualen, kapitel 3.11 og utover.

Jeg har ingen erfaring med Bios updates, bortsett fra en eller to ganger for ca. 20 år siden og jeg føler meg ikke komfortabel med å gjøre det.

Er det en grunn til at jeg får listet opp de to bios oppdateringene? M.a.o. må jeg oppdatere med begge eller kun den siste?

post-220397-0-12248500-1392560696_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan heller se på det som en gylden mulighet til å drite deg ut første gang, og bruke BIOS nr.2 på å redde ræva :)

Det er ikke vanskelig å oppdatere BIOS. Ikke spesielt skummelt heller. Strømbrudd akkurat de 30 sekundene du flasher BIOS er litt uheldig... Men igjen, du har TO av dem!

Lenke til kommentar

Hjælp, 2xmulighet for å gjøre feil........ Håper jeg klarer å finne en video på youtube om oppdatering av bios på Z87-PRO

Neida, langt i fra. Som mewman221 sier så har det hovedkortet 2 BIOS'er, driter du deg ut med en BIOS, kan du skifte til den andre. Men som sagt, jeg har alrdi opplevd problemer med å oppdatere BIOS på hverken hovedkort eller laptoper. Og har gjort det mange ganger. :dremel:

Lenke til kommentar

Hjælp, 2xmulighet for å gjøre feil........ Håper jeg klarer å finne en video på youtube om oppdatering av bios på Z87-PRO

Neida, langt i fra. Som mewman221 sier så har det hovedkortet 2 BIOS'er, driter du deg ut med en BIOS, kan du skifte til den andre. Men som sagt, jeg har alrdi opplevd problemer med å oppdatere BIOS på hverken hovedkort eller laptoper. Og har gjort det mange ganger. :dremel:

Chavalito og newman221: Nå har jeg oppdatert bios og det var jo greit, det

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...