khauen Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hei Jeg skal lage mat hjemme en dag nå til helgen og jeg skal lage en tre retters middag. Jeg har kun 300,- å handle for og jeg skal lage mat til 5-6 pers. det blir vurdering i dette så det må være bra. Jeg lurte på om noen av dere her på diskusjon kunne laget et oppsett over forrett, hovedrett og dessert. kan ikke overstige 300,- det skal være enkelt og lage men ikke noe sånt som spagetti eller pølser. det skal være en bra 3 retters. Så det er bare å komme med forslag til retter. PS: Det er lettere hvis dere legger med en oppskrift. hilsen gutt på 15år sier takk på forhånd Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Det der høres ut som en vanskelig oppgave. Sjekk ut tilbudsaviser til butikkene. Kanskje de har noe billig kjøtt eller fisk på tilbud i en butikk. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Kjøp store pakker av ting. Og lag mye selv. Eneste jeg kan tenke på om du skal ha forrett, hovedrett og desert er fisk. Det er billig og godt! En pakke med torsk/sei fra Coop kanskje. I og med at du skal forrett, så trenger du ikke like stor middag, heller ikke når du også skal ha desert. Så kjøp en 1 kg Sei-filet-pakke, eller noe lignende. 800 g holder ikke. Dette kan du legge i en aluminiumsfolie med kremfløte og ekte meierismør (aldri margarin/melange!!!). Ha på salt, pepper, fiske-/kyllingkrydder og litt forskjellig du finner på. Hell en god dæsj med kremfløte over (må være litt saus), men også flere spiseskjeer meierismør. Dette kan serveres med stekte poteter (kutt opp i båter), eventuelt stek dem i ovnen om du vil ha det lettvint. Angående forrett så har jeg ingen aning. Jeg tenker selv at kyllingsandwich kunne vært godt med dressing eller noe sånt. Eller noe med egg. Så ja... Desert, dronning maud-pudding? Synes Gelè blir for kjedelig. Det skal gå fint å presse dette inn i budsjettet. Jeg er ingen mesterkokk, men har laget mat til meg selv i mange år, så er ikke helt blnak ihvertfall. Noe annet du kunne vurdere var hjemmelaget hamburgerkjøtt og hamburgerbrød. Det er sinnsykt godt! Lakseburger fungerer også, det passer godt med tacokrydder. Endret 11. februar 2014 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Forret:Salat av noe slag, hiv i hva enn du syns høres bra ut.Hovedrett:Pasta tangiatelle, steke frosne grønnsaker i en panne, ha i fløte og salt og pepper, la det koke inn til det tykner litt. Syns du det blir for lite i seg selv så sleng i en ovnsstekt laksefilet eller noe lignende (selv syns jeg grønnsaker og den sausen + pasta er mer enn nok i seg selv).Dessert:Frukt med vaniljesaus. Keep it simple. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 tangiatelle tagliatelle* 3 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 tangiatelle tagliatelle* Thank you! 1 Lenke til kommentar
liealot Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 50 kroner per kuvert på en 3 retter? Da må du holde tunga rett i munnen siden dere bare er 6 pers. BuffyAnneSummers har mange gode ideer. Tar utgangspunkt i det forslaget, med noen få endringer slik at du får litt mer eksklusiv feeling. Er tross alt en treretter. Lager ikke det uten å imponere. Pasta som noen andre har nevnt er ingen dum ide som hovedrett. Fløtesaus med litt grønnsaker (feks fenikkel, gulrot og rødløk, kuttes i 'halvmåne', gulroten kan du ta med ostehøvel slik at du får store, brede remser for at den skal se bra ut) bytt ut laksen med røkelaks. Mer smak, og du trenger mindre. Kutt røkelaksen i små biter og ha over rett før servering. og da mener jeg RETT før. Til forrett er salat eller suppe sannsynligvis de 2 beste forslagene. siden du har fløtesaus til hovedrett er ikke en frisk salat så dumt. Hva med litt sitrus eller lignende for å skjerpe appetitten? eller kanskje en gulrot/ingefær suppe? Til dessert kan du også servere is/hermetisk frukt. Sikkert billigere, med mindre du finner noe på tilbud. lykke til. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Angående suppe!Alt man trenger er løk, purreløk, buljong og det du vil lage suppe av. Blomkål er godt med karrireker, og gulrotsuppe med chili er heller ikke så gæli, med en liten skje creme fraiche.. mmmm.. Edit: Du trenger også en blender av noe slag, naturligvis. Endret 12. februar 2014 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Tutti Frutti Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Vi har hatt prosjekt i mat og helse der vi fikk 100kr til å lage 3 retters til 5 personer. Menyen ble sånn her. Forrett: løksuppe Hovedrett: laks med pasta, brokkoli og erter Dessert: smoothie Vi kom opp i 123kr så vi klarte det ikke. Men 300 går ann. Foretten kan jo være suppe eller salat eller liknende. Hovedrett: hvis du kjøper laksefilet med skinn så blir set ikke så dyrt, hva du evnt velger ha som tilbehør er opp til deg selv. Dessert: hva med vaniljeis med bær? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 For sent for trådstarter, men siden jeg fikk til en billig treretters for 5 personer i helgen tenkte jeg jeg burde dele likevel: Forrett: falsk oksehalesuppe Innkjøp: "kraftbein" (helst rørknokler med marg) av okse fra ferskvaredisken på meny: 2 biter/150g til 12 kroner en boks eldorado tomater kr 9.90 Basisvarer: 1 ss smør/fett 1 ss mel masse nykvernet papper 1 laubærblad Fremgangsmåte: smør brunes i en kjele, kjøttbein rulles i mel og svis i det brennvarme smøret. Tilsett 1 liter vann, krydder og tomatboksen. La koke i (minst) 3 timer og tilsett vann ved behov sånn at det blir 6-7 dL Hovedrett: Ovnsbakt fisk Innkjøp: Bifangst fra reketrål på lokale fiskebutikken: 3kg Lysing til 79 kr/kg: 237kr Fenikkel: 17 kr Fløte: 18 kr FirstPricePoteter: 15kr Basisvarer: Pepper og salt Fremgangsmåte: Fileter fisken og legg den på en seng av krydder, potetskiver og hakket fenikkel, hell over 1/2 fløteboks og 1/2 liter vann. Sett i ovnen på 180 grader i 1 time. Dessert: Rødgrøt med fløte Innkjøp: frossen rips 500g: 34 kr Basisvarer 5-6 ss sukker 3 ss potetmel Fremgangsmåte: Kok ripsen i en halvliter vann sammen med sukker i 10 min, sil vekk steiner og skinn og gi ett oppkok sammen med potetmelet. Avkjøles og serveres med en skvettt fløte og litt sukker på toppen. Totalt 342,90 pluss kanskje 10 kr i "sånnt alle har i skapet" :-) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 En skikkelig god løksuppe koster nesten ikkeno å lage, og smaker himmelsk. Det er et godt forslag til forrett. Her er to forskjellige oppskrifter, jeg vil uansett mene at hvetemel som TV2 prater om bør sløyfes, det er ingen grunn til å tilsette dette. http://www.frukt.no/kokeboka/supper/fransk-loksuppe/ http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/fransk-loslashksuppe-2227086.html En romslig porsjon Cæsarsalat med kylling og bacon kan funke som en hovedrett også. http://www.godt.no/#!/oppskrift/745/caesarsalat-med-grillet-kylling-og-sproett-bacon Selv er jeg veldig svak for dessert med sjokolade, og ville nok vurdert å lage en god sjokolademousse. Dette er ikke et menyforslag egentlig, men tre helt separate retter som kan funke i den rette settingen Lenke til kommentar
EasyCook Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Så hva endte du opp med å lage, til 300 kr? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå