Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie - Hvordan ble Latvia kommunistisk? trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente i 10-ene klasse som skal skrive en oppgave om hvordan Latvia ble kommunistisk. Jeg har søkt opp på mange forskjellige sider, men det er skrevet veldig vanskelig, og det er altfor mye å lese, så jeg skjønner ingenting. Det er egentlig bare en liten presentasjon om et land som har vært kommunistisk, men så må man ha med litt historie i tillegg.

Konkrete spørsmål:
- Hvordan levde landet før det ble kommunistisk?

- Hvordan ble landet kommunistisk?

- Hvilke forandringer kom?

- Hva skjedde så?

Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg. Har nemlig sittet flere kvelder uten å komme videre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Latvia var under russisk kontroll tidligere, i 1795 var det en avtale som brakte hele det nåværende Latvia under det russiske riket.

Tidlig på 1700-tallet var det flere omganger av krig og pest som utslettet store deler av befolkningen.

Språket skulle da være tysk.

Men i løpet av 1900-tallet foregikk det en nasjonal oppvåkning.

I 1920 ble det grunnlagt en konstitusjon, Satversme, som også ble gjenoppvekket i 1990.

I august 1939 undertegnet Nazi-Tyskland og Sovjetunionen en ikke-angrepspakt, "Molotov-Ribbentrop-pact" på engelsk. En hemmelig del av pakten var at statene i Nord- og Øst-Europa ble delt inn i Tysklands og Sovjetunionens "interessesfærer".

Derfor delte de Polen mellom seg, og derfor rykket sovjetiske tropper inn i Latvias hovedstad Riga, i 1940.

I oktober 1939 ble Latvia tvunget til å akseptere et visst antall sovjetiske tropper som skulle være der permanent.

Avtalene etter freden i 1945, opprettholdt Sovjetunionens rettigheter over de baltiske landene og delvis over Øst-Europa.

I årene etter var det mange som kjempet for Latvias uavhengighet, noe som resulterte i latviske flyktninger til Skandinavia. Og mange som ble sendt til leire i Sibir, (Gulag).

I 1949 ble 43000 bønder og opprørere deportert til Sibir, (Operation Priboi).

Det sovjetiske systemet for kollektivbruk i landbruket ble påtvunget Latvia, og det russiske språket ble påtvunget Latvia.

På 1980-tallet introduserte den russiske statslederen Gorbatsjov, "glasnost" og "perestrojka". De første demonstrasjonene i Latvia skjedde i 1987, og flagget deres ble for første gang heist i 1988.

http://en.wikipedia.org/wiki/Latvia#Latvia_in_the_Russian_Empire_.281710.E2.80.931917.29

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...