Gå til innhold

Tur til Krakow. Hva burde man gjøre?

Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og kjæresten min skal til Krakow nå i Mars og lurer litt på hva som er spennende og gjøre der. Vi skal være der 4 netter. Vet at hun vil ha en dag til shopping så har satt av dette. Også vil jeg til Auswitch og Birkanau (Noen tips til hvilke turer som er verdt og bestille?)

Vi er såpass unge så trur ikke saltgruvene er helt vår greie men er det noen andre kule ting som er verdt og gjøre det? Gjerne tips fra andre som har vært der!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Selvom dere er unge, så anbefalere jeg dere på det sterkeste å sjekke ut saltgruvene i Krakow og konsentrasjonsleirene. Jeg var ung, er forsatt ung og angrer ikke et sekund den dag i dag. Opplevelser og minner for resten av livet.

Husk å ta med godt med varme kleder om dere drar til Auschwitz og Birkenau.

God tur til Polen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Drar til Krakow i slutten av April og har bestemt at turen går til Auswitch og Saltgruvene, selvfølgelig se rundt på det alt for store kjøpesentere som ligger ved siden av hotellet til kvinnfolkets store beundring :p

Jeg og kjæresten (begge 20) som skal dra

Skal være der i 7 dager og håper noen flere kan komme med gode forslag- og håper TS kan skrive litt av hva dere gjorde på turen :)

Lenke til kommentar

Drar til Krakow i slutten av April og har bestemt at turen går til Auswitch og Saltgruvene, selvfølgelig se rundt på det alt for store kjøpesentere som ligger ved siden av hotellet til kvinnfolkets store beundring :p

Jeg og kjæresten (begge 20) som skal dra

Skal være der i 7 dager og håper noen flere kan komme med gode forslag- og håper TS kan skrive litt av hva dere gjorde på turen :)

Vi drar på Onsdag! Kan skrive litt da vi kommer tilbake! Har hørt mye fint om saltgruvene men kjæresten nekter :(

Lenke til kommentar

Mongoleren som hver dag skyter trompeteren i kirketårnet er jo en litt spesiell tiltredelse å få med seg.

Dette skal jeg få med meg! Vær dag i et av tårnene i Mariakirken klokka 12(?) som jeg fant ut av når jeg søkte litt på nette.

Vi drar på Onsdag! Kan skrive litt da vi kommer tilbake! Har hørt mye fint om saltgruvene men kjæresten nekter :(

Blir nok en bra tur uannsett! kan jeg spørre hvilket hotell dere har valgt? Vi bestemte oss for PURO Hotel Krakow :)

Lenke til kommentar

Mongoleren som hver dag skyter trompeteren i kirketårnet er jo en litt spesiell tiltredelse å få med seg.

Dette skal jeg få med meg! Vær dag i et av tårnene i Mariakirken klokka 12(?) som jeg fant ut av når jeg søkte litt på nette.

Blir nok en bra tur uannsett! kan jeg spørre hvilket hotell dere har valgt? Vi bestemte oss for PURO Hotel Krakow :)

Vi har valgt Qubus Hotel Krakow :) Så ganske fint ut og ifølge alle anmeldelsene jeg har lest rundt om skal de ha veldig god frokost! Bestilte en junior suite. Trur vi endte opp med og betale 3500 for 4 netter med frokost. (Bestilte rett fra nettsiden dems, Hotels.com) skulle ha samme pris uten frokost for ett standar rom)

Vi har booket oss Go-Cart dagen etter vi ankommer, bare så vi kan starte dagen med litt spenning. Trur vi gir 300kr pr pers med henting og levering og ca 30min kjøring.

Også drar vi til Auswitch dagen etter der igjen. Ellers har vi ikke lagt noen store planer og trur vi tar ting litt på sparket utifra hva vi finner! :-)

Lenke til kommentar

Hvordan skal dere komme dere frem til Polen? :)

Vi flyr med Ryanair. Har flydd med til til Polen før (wroclaw) og det gikk veldig fint. Er såpass kort tur. Har også reservert ett sete med litt bedre beinplass så trur dette vil gå fint :)

For overraskelsens skyld har jeg bestilt limmo som skal hente meg og kjæresten på flyplassen når vi lander. Via noen bekjentskaper fikk jeg en Chrystler 300 m champange inni til ca 1200kr. Da vi ankommer hotellet har de gjort det litt ekstra romantisk for oss. Dette gjorde de for en veldig liten sum :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe stort eller langt show, det er en som åpner et vindu i kirketårnet og spille litt trompet og så stiller en utkledt som mongol seg opp med pil og bue og turister tar bilde av ham. Det er bare litt spesielt og morsomt å få med seg om man først er der. Endel turister tror det skal være et langt show og blir skuffet.

Kirken ligger i utkanten av den sentrale plassen i Krakov. Det er ofte mye som skjer rundtom på den plassen. Og midt på plassen ligger et langt bygg med galleri oppover etasjene og passasje med masse salgsboder gjennom førsteetasjen.

Lenke til kommentar

Jeg og kjæresten flyr med Norwegian fra OSL- Vi betalte 2995kr pr person for Fly tur retur + hotell fra Søndag til Lørdag :) skilte bare et par 100 kr å ligge et par netter ekstra totalt, så tok vi sjansen :)

Det er ikke noe stort eller langt show, det er en som åpner et vindu i kirketårnet og spille litt trompet og så stiller en utkledt som mongol seg opp med pil og bue og turister tar bilde av ham. Det er bare litt spesielt og morsomt å få med seg om man først er der. Endel turister tror det skal være et langt show og blir skuffet.

Kirken ligger i utkanten av den sentrale plassen i Krakov. Det er ofte mye som skjer rundtom på den plassen. Og midt på plassen ligger et langt bygg med galleri oppover etasjene og passasje med masse salgsboder gjennom førsteetasjen.

Skjønner at det ikke er store greier, men artig å få med noe som er litt "spesielt" :)

Lenke til kommentar

Jeg og kjæresten flyr med Norwegian fra OSL- Vi betalte 2995kr pr person for Fly tur retur + hotell fra Søndag til Lørdag :) skilte bare et par 100 kr å ligge et par netter ekstra totalt, så tok vi sjansen :)

Det var ikke gæli! Trur flybilettene våres havnet på 2100kr med Reservert sete m mer beinplass og 2x15KG bagasje. Så kommer jo hotellet ved siden av.

Skulle gjerne blitt lenger, men burde egentlig ikke dratt på ferie i det hele tatt merker jeg med tanke på jobben. Alt for mye som skjer omdagen!

Avreise imorgen, gleder meg masse :)

Lenke til kommentar

Det var ikke gæli! Trur flybilettene våres havnet på 2100kr med Reservert sete m mer beinplass og 2x15KG bagasje. Så kommer jo hotellet ved siden av.

Skulle gjerne blitt lenger, men burde egentlig ikke dratt på ferie i det hele tatt merker jeg med tanke på jobben. Alt for mye som skjer omdagen!

God tur! :)

Vi har 10+20 kg vær :)

Burde egentlig ikke dratt selv ettersom jeg mest sannsynligvis står uten jobb om en mnd tid :/

Lenke til kommentar

God tur! :)

Vi har 10+20 kg vær :)

Burde egentlig ikke dratt selv ettersom jeg mest sannsynligvis står uten jobb om en mnd tid :/

Takk for det, Oppdaterer da jeg kommer hjem eller om jeg blir sittende på pcen på hotellet :)

Jobber er det nok av! ;-)

Lenke til kommentar

Da har vi vært hjemme ett par dager og ting er tilbake til det normale! :)

Vi startet turen med og reise til Moss hvor vi satte fra oss bilen hos noen i familien. Så ble vi kjørt til Rygge hvor vi sjekket inn ca 2 timer før, tok en pils og slappet av. Vi hadde reservert sete og hadde dermed priority boarding. Anbefales om du flyr Ryanair. Hadde valgt oss ett sete med god beinplass. Deilig :)

Vi ankom Krakow kl 19:30. Kjøpte enda en øl og gikk ut hvor limmoen vår sto og ventet. (Noen ville kanskje kaldt dette kvalmende, men synes det er morro med litt ekstra stas da man er på ferie. Kostet ikke så altfor mye heller!) Turen til hotellet gikk veldig fort da vi satt og koste oss med litt champange. Turen tok ca 35 minutter.

Vi bodde på Qubus Hotel Krakow. Vi ankom hotellet ca kl 20:15. Vi sjekket inn og ble fortalt at vi hadde rom i 4 etage. Junior suiten var veldig fin! :) Vi kom inn på rommet og her hadde de pyntet rommet med en stor og fin rosebukett, en pen rød duk rundt med levendelys og roseblader strødd over hele sengen, bordet og på badet! Kjempe romantisk! :) Vi la fra oss tingene og etter og ha sett litt på rommet tok vi en taxi til City center. Her gikk vi litt rundt men bestemte oss for og spørre en taxi om den beste biff resturangen inærheten. Ble kjørt til samme resturang vi hadde blitt anbefalt av både limmo sjåføren og damen i resepsjonen: Pimiento restauracja. En ganske liten men veldig koslig resturant. Bestilte oss en flaske vin, 3 øl og 2 store biffer med fløtegratinerte poteter og saus. Dette kom på ca 700 Norske kroner (350PLN)

Dagen etterpå var det Go-Karting etter en kjempegod frokost på hotellet. Vi hadde hele banen for oss selv og betalte relativt mye for akkurat dette. 600kr (300PLN) for Go-carting i 30 min (2 stk) + henting og levering på hotellet. Var kjempe gøy, og en god start på dagen. Etter dette dro vi på shopping. Sentrene her var sykt store! Tok oss 4 timer og gå gjennom hele. Senere på kvelden tok vi turen til Grande Grill som ligger rett ved markedsplassen. Anbefaler alle og dra dit, de hadde den beste biffen noen gang! :)

Fredag ventet fangeleirene på oss. Jeg hadde blitt syk men vi dro likevell. Hele turen var en veldig sterk opplevelse men er veldig glad for at vi dro på denne turen. Anbefaler alle dette.På turen dit (1T og 15min kjøretur) fikk vi se en film om leirene som var av ekte filmer. Ekkelt! Vi hadde tenkt oss til saltgruvene også men siden jeg var dårlig droppet vi det.

Lørdag reiste vi ut på byen etter enda mer shopping. Vi endte først opp på en Coffe and cocktailbar som het Spazio. Prisene på drinkene var litt høye, men det er noen av de beste drinkene jeg noengang har smakt så det var absolutt verdt det 25 PLN pr drink. Ølen her kostet ca 10 PLN. Senere dro vi videre på en club som het CoCo Music club. Helt grei klubb. Jenter gikk gratis inn, gutter betalte 10 PLN.

Taxi prisene var helt greie, men vi prøvde oss på trikk engang også. Pris fra Qubus Hotel til markedsplassen lå på ca 25 PLN. Dette var prisen vi normalt betalte for alle taxi turene våres.

Trikken kostet 2,80PLN for 20 minutters kjøring :) Fra hotellet til flyplassen betalte vi 90 PLN, men dette var hotell pris. Regner med du ikke hadde betalt så mye om du hadde funnet en tilfeldig drosje på gaten.

Lønner seg alltid og avtale pris på forhånd da det var svært få som faktisk brukte takstameter der nede :)

Hatt en veldig fin tur :) Anbefaler Qubus hotel, Grande grill, og Spazio! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Før jeg leste hele posten så skulle jeg egentlig bare gi deg et råd

Hva du enn gjør ikke bestill limo haha

4/4 turer jeg har hatt ned dit har vi hatt limo 3/4 ganger har vi fått en "liten" overraskelse da vi har fått en prostituert valsende inn i bilen når vi stoppet i et kryss..

Er jo bare å jage de ut igjen eller låse døra! men men..morsomt var det ihvertfall for meg og dama sin del hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...